Tuesday, November 04, 2008

Hjälp för immunförsvaret





Runt omkring mig är det många som snörvlar och hostar. Tyvärr för kylan med sig en och annan förkylning. Fast egentligen är det inte kylan i sig som är orsaken, utan snarare att vi är inomhus mer, tränger ihop oss i bussar och blir tröttare när mörkret kommer. Mina bästa hjälpare för att försöka mota bort förkylningarna och stödja immunförsvaret ser ni på bilderna. Röd solhatt, echinacea, finns som färdig tinktur (går även att göra egen) som droppas i ett glas vatten. Solhatt aktiverar de vita blodkropparna och höjer på så sätt immunförsvaret. Bäst är att börja ta dropparna så fort man börjar känna sig lite hängig. De andra hjälparna, vitlök och ingefära, finns nästan alltid hemma hos mig för att användas i matlagning. Men som förstärkt kur hackar jag gärna en vitlöksklyfta och lägger på en knäckebrödmacka. Mums, tycker jag - men inte alla andra. Så den kuren måste anpassas efter vad man ska göra resten av dagen. Rå vitlök kan även vara väldigt starkt för njurarna, så testa lite måttligt. Ingefära ökar cirkulationen och det här teet, hjälper kroppen att återfå värmen. Skär några skivor av färsk ingefära. Hacka gärna lite med en gaffel i skivorna för att de aktiva ämnena lättare ska frigöra sig. Koka dem med vatten. Låt stå och dra ca 10 minuter. Drick sedan och känn hur värmen sprider sig i kroppen. Bäst är förstås att ta det lugnt och sova ordentligt också. Förhoppningsvis klarar man sig sedan från att bli sjuk!

13 Comments:

Blogger Ninni said...

Vilka vackra bilder och bra information! Jag är också en vitlöks-fan. Nu när jag bor här och inte behöver andas på folk i min omgivning så äter jag vitlök varje dag. Det är gott och hjälper mig att hålla mig frisk. Din knäckemacka med vitlök brukar jag förstärka med honung också när jag känner att en förkylning är på väg...
Må så gott! Kram Ninni

3:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ser att vi haft samma tema i tankarna i våra inlägg idag kul.. ; )
/Janne

6:49 PM  
Blogger Sanna said...

Vackra bilder!! Röd solhatt är så oerhört vackert! Tyvärr kan jag numera inte äta echinacea då det får motsatt effekt när man har MS.. jag skulle troligen bara bli oerhört mycket sämre...men men vitlök och ingefära är ingen dålig kur heller :) Vitlök på macka har jag aldrig provat men ingefärste dricker jag emellanåt... ska se om jag inte ska göra en kur ikväll till sonen som är lite krasslig...

7:24 PM  
Blogger Lusthuset said...

Bra förslag. Tänk att en så vacker blomma som Solhatten också är nyttig...inte dumt. Min "medicin" är att ta vitlökskapslar, de lukta inte så mycket och hjälper..tror jag. Örtte med citron är inte dumt det heller och så håller man ju tummarna att man inte skall träffa på någon smittobärare. Ha det bra hoppas att du inte är drabbad. Kram!

9:11 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Ja du nu gäller det att hålla sig friskt. Jag har inte varit förkyld sedan jag slutade på dagis 2003.
Jag kör ju mina morötter och jucier.
Du hade lite nya tips.
Ingefära är bra för min yrsel.
Trevligt inlägg.
Ha det bra
Annika

9:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: tack, vad roligt att du tycker det! Knäckemacka med vitlök är så gott, men min ena dotter säger att jag får äta det när hon lagt sig vilket brukar bli rätt sent. Så vill jag äta dem blir det som nattmackor! Honung på vitlöken var nytt för mig...

gardenlife: aha! Ja, det är väl den tiden förstås. Då ska jag genast kika in hos dig.

ayla: nej, det är naturligtvis inte så bra. Det är verkligen viktigt att tänka sig för och att informera sig även när det gäller mer naturliga medel. Vissa ska man undvika om man har någon obalans, sjukdom eller äter andra mediciner. Ingefärste är bra...

lusthuset: vitlök i kapslar är förstås ett bra alternativ. Jag lagar mycket mat med vitlök, det äter alla i familjen glatt. Men just rå vitlök gillar inte barnen.

annika christensen: Vad skönt! Dagis är verkligen en utsatt miljö. Har själv jobbat på dagis en period för länge sedan. Först gick jag omkring och var småförkyld mest hela tiden, men efter ett tag stod man emot bättre. Morötter och juice är både gott och bra! Kul att du gillade inlägget.

10:41 AM  
Blogger Åsa said...

Gott att använda "naturapoteket" :) Jag har ju egna solhattar i min odlingslott men inte har jag tagit vara på dom. Tokigt!
Är nog lite av en vitlöksperiodare. Brukar bli väldigt gasig och så håller jag upp men det är ju så gott så snart river jag ner lite (och ibland mycket) vitlök i det mesta.

2:50 PM  
Blogger görel said...

Röd solhatt är verkligen en vacker blomma, är inte det lite ovanligt? Jag menar, är inte nyttoväxter ofta oansenliga? Ingefära älskar jag, en jag har dock inte provat att göra ingefärsdryck -- men det ska jag absolut! Tack för tips och fina bilder!

7:32 AM  
Blogger Angel.Pearls said...

Tack för tips i dessa tider..underbart fina bilder!! // Eva

9:41 AM  
Blogger Sara said...

Jag är ett stort fan av vitlök och ingefära, och generar mig inte för att tugga marinerade vitlöksklyftor i tid och otid...
Min favoritomelett är gjord på riven ingefära och purjolök: Kanongott!

6:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag använder mig mycket av naturapoteket. Det räcker långt när det inte handlar om allvarliga åkommor. Solhatten är ju vacker som blomma också, att göra egna tinkturer är lätt men kräver ändå en insats. Just solhatt brukar även jag köpa färdig. Färsk vitlök kan vara svårsmält - då är det bättre att fräsa den eller låta den koka med i t ex en sås eller gryta.

görel: tack, vad roligt att du tycker om bilderna. Det är sant, men just solhatt är verkligen vacker. Testa att dricka ingefärste när du behöver få igång cirkulationen ordentligt, både gott och bra tycker jag.

angel.pearls: ja, immunförsvaret kan behöva stöd när det är mycket förkylningar runt omkring.

sara: jag har inget emot doften, men vissa har ju det...Vilken ovanlig omelettsmak, låter gott tycker jag!

6:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Solhatten har jag aldrig provat men vitlök, ingefära, chili och citron det är dunder det!
Ha det bra/KarinW

7:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

karinw: solhatt finns att köpa som färdiga tinktur att droppa i ett glas vatten för att stärka sig. Men vitlök, citroner och ingefära är definitivt billigare och hjälper bra. Ha det bra själv!

7:54 PM  

Post a Comment

<< Home