Tuesday, November 11, 2008

Pionens kraft och en utmaning



Förr trodde man att pionen kunde stilla storm. Eftersom det blåser och stormar i stora dela av landet, tycker jag att det passar med en sådan bild idag. Om inte annat kan det värma att tänka på sommaren. I Kina är pionen blommornas drottning, rikedomens och ärans blomma och en symbol för kärlek och skönhet. Det är verkligen en av de vackraste blommor jag vet, men tyvärr blommar de så kort tid. Då är det bra att bevara blomman med kamerans hjälp.
Förra veckan utmanade Lumumma mig att skriva sju saker om mig själv, alldagliga, ovanliga eller knasiga. Hmm, vad svårt - men här är några saker som ni inte vet om mig!

1. Såg en livs levande björn när jag var på landet i somras.
2. Är en typisk Vata-person enligt Ayurvedisk lära.
3. På grund av ovanstående (nr 2) trivs jag bäst i lugn och ro.
4. Har svårt att sova när det är fullmåne.
5. Har vunnit en pimpeltävling.
6. Gillar att äta frukost.
7. Får prestationsångest av utmaningar.

Jag skickar utmaningen vidare till Chili, Ninni, Åsa, Ayla och till Lillie plein d´amour. Vill någon annan haka på går det också alldeles utmärkt.

14 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Ja pionen är en av mina favoriter också.
Kram Hedvig

10:57 AM  
Blogger kockajäveln said...

Jag antog din utmaning:)

2:29 PM  
Blogger Lusthuset said...

Pionen är så vacker!! Kul att få veta dessa sju saker om dig. Jag blir också "stressad" av utmaningar...det är ju inte alltid att det känns så kreativt att prata om sig själv. Ha en fortsatt bra dag. Kram!!

3:35 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Pioner är underbara.
Mångas favortit skulle jag tro.
Har de tittat i Eva Robilds pionbok?
Den är som skulle vilja äta upp den.Underbar och efter ha läst den så vill man ha fler pioner.
Ha det gott och önskar jag hade kakformar till ALLA
Annika

3:58 PM  
Blogger Ninni said...

Ja, pioner är mina favoriter också. Kanske just för att de är så kortlivade?
Jag håller med dig, utmaningar är påfrestande men den här kan jag anta ...ska bara fundera lite först:)Lugn och ro behöver jag också, märkte det igen nu i helgen när vi var i den tysta nationalparken hur mycket bättre jag mår i tystnaden med bara fågelkvitter och vattenporl.
Kul att få veta lite mera om dig!
Tack för det.
Kram Ninni

5:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: visst är de vackra!

chili: vad kul att du gör det!

lusthuset: man ska naturligtvis inte ta utmaningarna så allvarligt utan bara snabbt skriva ned något. Samtidigt är det kul att få veta lite mer om personen bakom bloggen.

annika christensen: nej, jag har inte sett den boken, men nu blev jag nyfiken. Den låter härlig!

ninni: roligt - den här är inte så krävande. Ta den tid du behöver. Fågelkvitter och porlande vatten är välgörande.

6:04 PM  
Blogger Veganbidraget said...

Tack för en ljuvlig bild! Underbara, favoritblommorna pioner = med massor av skikt och möjligheter. Kanske pockar de på er uppmärksamhet så att ni ska välja en miljö-, människo- och djurvänlig kost som utesluter död och utnyttjande? I våra rabatter surrar bin och humlor omkring dem och uppvaktar dem på grund av deras fantastiska doft, färg och utseende. Utan bin och humlor dör människosläktet ut. Utan ekologisk odling (se ovan).

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med dig om att pionen har någor lätt "majestätiskt" över sig...snyggt ; )
/Janne

7:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad kul att läsa dina svar! Vad häftigt (och läskigt?) att se en vild björn... :)

11:27 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

gardenlife: tack! Visst är den elegant, graciös och alldeles underbar...

lumumma: ja, det var verkligen häftigt! Den var på vår tomt, men jag tyckte att den var jättefin och känner mig inte orolig för att vara ute där.

3:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

veganbidraget: trodde jag hade skrivit en svarskommentar. Välkommen! Kul att du gillar bilden. Självklart ska vi vara rädda om vår natur och hela vår värld. Jag äter inte kött, men är inte vegan. Väldigt mycket av det jag äter passar även vegankost. Men ibland använder jag smör och yoghurt tex...

3:37 PM  
Blogger Åsa said...

Hoppas du fått sova något sånär. Själv bakade jag halva natten till idag, sov 3 timmar och nu sitter jag här och klockan är redan över elva! Borde sovit för flera timmar sedan juh... får väl hitta ngt annat att avslöja än att, precis som för dig, det är svårt att sova just nu ;-)

Och visst är den fin, månen, när molnen skingrar sig och den får lysa som värsta nattlampan :)

11:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Pionen är en vacker blomma, så sant! Tänker på min farmor som har trädgården full av pioner, tror bestämt att det är hennes favoritblomma. Inget dåligt val. Trevlig helg Eva!

11:21 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: på mitt landställe, som varit min farmors hem finns också underbara pioner. Det är en fantastisk blomma, men den blommar alldeles för kort tid. Ha det bra!

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home