Wednesday, November 05, 2008

Doftande konstverk





Sedan några veckor tillbaka visas en annorlunda tavla på Hallwylska Palatsets gård. Den doftar och har underbara färger som förändras. Tavlan är gjord av ca 18 000 äpplen från vårt svenska Äppelrike. Konstnärinnan heter Emma Karp Lundström och verket "Fritt efter Frans Floris Pomona". Annars brukar årets äppeltavla bara finnas i Kivik, men i år har även alla stockholmare möjlighet att få se ett exemplar av det kortlivade konstverket. Min dotter var där, precis när tavlan var ny, då var färgerna ljusa. Nu börjar en del äpplen få en brun ton och hela tavlan blir en nyans mörkare. Men att bilden är föränderlig gör den bara mer fascinerande. Skynda om du vill se, snart är den övermogen!

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det låter jätte spännande synd att det dröjer innan jag kommer den vägen förbi. Tur att jag kan titta på dina fina bilder.

7:48 PM  
Blogger Lusthuset said...

Wow!!! så snyggt!! ...att man inte blivit färdig att ta sig till Kivik under Äpplets dag...det är för dåligt. Det hade varit något att se den i verkligheten. Men så bra den klär Hallwylska palatsets gård...kul för stockholmarna att se något så vackert från Skåne. Grattis! Fantastiskt hantverk måste det vara att tillverka den...är imponerad. Tack för titten...ha en bra kväll. Kram!

9:49 PM  
Blogger görel said...

Vilken fantastisk tavla! Vet du hur länge den kommer att finnas kvar?

7:27 AM  
Blogger Tankevågor said...

Oj så vackert! Den vill jag se....undrar om jag hinner.

9:29 AM  
Blogger Angel.Pearls said...

Hej -jättefin blogg jag hittat till! Tack för tipset om detta underbara konstverk -ska skynda mej dit o titta o dofta..//Hälsningar Eva

9:39 AM  
Blogger Lisa Christensen said...

Tjusigt! Tyvørr kan jag inte se det live.

11:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den är så häftig...som en gammal gobeläng ; )
/Janne

2:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jätte vacker tavla!!! Jag tycker mycket om det.
Ciao.
Orchidea
www.viaggiesapori.blogspot.com

5:06 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Det här skulle jag velat se! Har ju sett bilder fr Kivik men att få se o känna doften på nära håll... Vilken upplevelse!

Kram

5:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nej, så läckert! Helt otroligt! :)

9:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: det var verkligen en härlig konstupplevelse, men man kan inte hinna allt. Jag hoppas att vi får den här sortens konstverk fler gånger.

lusthuset: Visst passar den bra mot den vackra fasaden. Det är lätt att tänka att ett naturmotiv blir bäst i naturen, men så här blir det en kontrast som lyfter fram färgerna ännu mer. Dessutom spelades underbar klassisk musik i bakgrunden. Ja, vi får verkligen tacka Skåne för alla vackra och goda äpplen!

görel: ring och kolla med Hallwylska innan du åker dit. Jag tror att de tar ner den snart för en del äpplen börjar bli väldigt bruna.

tina: ja, det var en häftig upplevelse.

londongirl: ring och kolla med Hallwylska eller slink in på gården om du är ute på en av dina promenader (men de öppnar inte förrän runt 12). Att gå in på gården och titta kostar inte ens entré!

angel.pearls: tack, snälla du och välkommen hit! Konstverket är verkligen en upplevelse. Ska titta in till dig vid tillfälle.

lisa: synd, för den är häftig! Men du har säkert annat trevligt att titta på. Får ta och kika in hos dig.

gardenlife: ja, det stämmer verkligen. Den är jättehäftig och inramningen gör den ännu häftigare och lyfter fram naturkänslan. Dessutom spelas vacker musik i bakgrunden. Mycket pampigt!

orchidea: ciao e benvenuta! Visst är den fin!

dubbelörnen: ja, det är speciellt att också kunna känna doften. När min dotter var där var träbackarna i förgrunden också fyllda med äpplen som de fick ta av. Det blev en upplevelse för alla sinnen.

lumumma: ja, det är den verkligen. Vacker att titta på för ögonen, doft att svepas in i, musik att lyssna på, äpplen att smaka och känna på....Kan konst bli bättre?

8:58 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Visst är det fantastiskt.
Emma är en vän till mig och jag vet ingen som har så varmt hjärta som hon. Kände du doften?
Ha det gott
annika

9:05 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

annika christensen: ja, den är verkligen fantastiskt! Du får hälsa henne att tavlan är till glädje för så många, en underbar upplevelse att se den och att känna doften! Den är väldigt vacker i miljön på Hallwylska palatsets gård. Min dotter som är 7 år var helt fascinerad när hon varit med sin klass och tittat på den. Ha det gott själv och trevlig helg!

3:43 PM  
Blogger Åsa said...

Men vad cool! Och doften ja! Kan tänka mig det är alldeles underbart att stå framför den - men inte en dag försent bara ;-)

Ha det bäst!
kramisar

11:03 PM  
Blogger kockajäveln said...

den é så grymt vacker:) De gör så fina tavlor på äpplen:)Hur é de me dej?

12:05 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: tavlan är fantastisk. Men rätt som det är kanske den övergår till dess motsats. Det är det som är både tjusningen och problemet med naturens konst!

chili: det är jätteläckert med tavlor av äpplen. Den ser verkligen ut som en gobeläng eller oljemålning på långt håll. Det är bra med mig, men jag hinner förstås inte blogga och besöka andra bloggar så mycket som jag skulle vilja. Men nu ska jag kika in hos dig!

2:02 PM  

Post a Comment

<< Home