Friday, November 28, 2008

Trevlig första advent!




På söndag är det första advent. Dags att låta adventsstjärnor och ljus lysa upp i våra fönster och hus. Det behövs den här tiden, även om det just idag är soligt och ljust. Advent är en mysig tid som jag skulle vilja njuta av i lugn och ro - baka och pyssla med barnen, lyssna på musik och bara vara. Men ofta är det också en tid med många krav på vad som ska hinnas med och ordnas på olika sätt. Vissa saker kan man säga nej tack till, men mycket är mer eller mindre obligatoriskt. Hur hittar ni det speciella i adventstiden? Idag bjuder jag på annorlunda godis, som ger mycket bra energi. Både dadlar och morötter är söta, så här behövs inget socker. Jag ska inte lura i er att det är en ersättning för "vanligt" godis, smaken är annorlunda - men våga ändå pröva att göra morotsbollar. De är goda tillsammans med en kopp te och pistagenötter eller som mellanmål. Ha en skön adventshelg!

MOROTSGODIS, ca 15 små bollar
1 stor morot (eller 2 mindre)
5 urkärnade torkade dadlar
1 dl cashewnötter (naturella, inte rostade)
ca 1 krm malen kanel
ev lite apelsinjuice
riven kokos (ekologisk är mycket godare!)

Skala och dela moroten i mindre bitar. Lägg den i en matberedare, tillsammans med dadlar, nötter och kanel. Kör tills det blir en formbar massa. Är det svårt att få ihop den, kan du hälla i lite apelsinjuice så blir massan mindre torr och lättare att få ihop. Rulla bollar och rulla dem sedan i ett lager kokos.

17 Comments:

Blogger Ninni said...

Det låter gott! Och nyttigt!Ska testas vid tillfällr, jag har ingen matberedare här så det får bli i Sverige.
Hoppas du får en skön första advent!
Kram Ninni

12:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj vad spännande det här låter! Jag kommer nog inte kunna låta bli att prova. Hoppas du får en fin advent!

1:49 PM  
Blogger Åsa said...

Oh, jag älskar dadelbollar. Det vore ett brott att inte rulla dessa bollar också då! Kanske till lucia eller så :)

Advent och julen är jag kluven till. På ett sätt värsta helgen på året och därför är tiden dit nu näst intill olidlig. Blir påmind hela tiden om hur ensam jag är och inte är norm så att säga. Fast jag gillar julen också och allt bak och pyssel och mysiga ljus överallt. Brukar dock vänta till lucia och hänga upp min stjärna. Lite för balansens skull ;-)

Trevlig 1:a advent!
Kramisar

7:25 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Det vattnas i munnen när jag ser dem. Får nog stanna till vid en affär på vägen hem idag.
Ekologisk cocos är nog som du säger väldigt gott får se om jag kan hitta det.
Ha det gott
Annika

9:01 AM  
Blogger görel said...

Jättebra idé, jag ska absolut prova! Dadlar får jag köpa, men det andra har jag. Inklusive ekologisk kokos som jag numer hittar på både på Ica och Coop! Saltåkvarn resp. Icas eget ekomärke.

11:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Å vad gott. Torkad-frukt-godis tycker jag om. Tack för alternativet till onyttigare varianter och trevlig advent!

10:31 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Tack för det receptet och ha en skön första advent!
Hälsningar
Camilla

11:26 AM  
Blogger loba said...

Låter fantastiskt! Det ska jag prova ikväll. Tack för en inspirerande blog, har följt dig ett tag i det tysta.

1:52 PM  
Blogger Sanna said...

Vilket gott recept! Det måste jag prova snart...

har förresten utmanat dig hos mig.. kolla in länken:

http://veckansmiddag.blogspot.com/2008/11/utmaning-av-chili-ej-matrelaterat.html

2:01 PM  
Blogger Tankevågor said...

De här ska jag prova!!! Nyttigt godis är ju bara perfekt. :-)

2:24 PM  
Blogger Lusthuset said...

Låter ju jättegott och nyttig....vore kul att prova. Ha en skön advent. Kram!

5:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

det låter som ett fantastiskt gott godis. Njut nu av december även om snön blev en kortvarig historia.

10:38 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: men det dröjer ju inte så länge. En matberedare behövs verkligen för att mosa de råa morötterna. Jag hade en lugn adventshelg med familj och pepparkaksbak. Jätteskönt faktiskt.

tina: tack snälla, hoppas att du också hade en fin helg. Så klart att jag tycker att du ska testa!

Åsa: Jag är också kluven till julen, visst finns det mycket mysigt och roligt som hör ihop med den här tiden. Men jag tycker att det är jobbigt med allt det komersiella som jag helst vill undvika, men som man till viss del ändå blir mer eller mindre intvingad i när man har barn. Men jag försöker att hitta någon rimlig balans där de får del av annat också. Sen är det verkligen en jobbig tid för alla, och det är verkligen många. som inte går in under det begränsade begreppet norm.

Annika Christensen: Jag gillar dem, men jag är å andra sidan inte förtjust i vanligt godis...Ärligt talat ska man inte förvänta sig vanligt godis utan en annan söt smakupplevelse. Testa! Just när det gäller kokos är skillnaden milsvid.

görel: det blir spännande att höra vad du tycker. Både Saltå Kvarns och ICAs ecokokos är supergod.

Lumumma: tack själv! Jag såg att du verkade ha haft en trevlig utflykt. Det är bra att försöka hitta alternativ med bättre innehåll. Jag gillar det här bättre än godis.

Camillas Foto: Välkommen hit och varsågod! Nu ska jag kika in hos dig.

loba: tack för att du tittar in hos mig. Vad kul att du lämnade ett avtryck också. Hoppas du gillar det lite ovanliga godiset. Ska kika in hos dig.

Ayla: Ja, det är spännande. Jag ska ta mig en titt på utmaningen, men hinner tyvärr inte ägna mig åt bloggen så mycket just nu.

londongirl: det gäller bara att ställa om smaklökarna lite. Jag tycker själv att det är mycket godare med äkta smaker och inte alltför sött. Hoppas att du gillar bollarna!

Lusthuset: gör det! Vilken underbar advent du verkar tillbringat på vackra skånska platser...

Kersti: tack, det ska jag försöka att göra. Det gäller att försöka planera in lugn framför allt. Och tid för mysiga saker. I söndagsmorse tittade hela familjen på film tillsammans, sen bakade vi peppisar. Sådana dagar är underbara. Ha det bra själv!

1:45 PM  
Blogger Anette said...

Vilken kul idé! Om man låter cashewnötterna ligga i blöt blir de krämiga och lättsmälta även för människor som har svårt med nötter. Min första tanke var att det här är ju levande föda! Enligt "raw food"-principerna alltså. Tack för tipset!

Anette

4:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Anette: ja, det är jättebra att lägga nötter och även frön i blöt. Kul att du gillar receptet. Jag är väldigt road av raw food, men vintertid i Sverige kräver ett visst mått värmande mat!

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för den snälla kommentaren!

Vad trevligt det här morotsgodiset såg ut, jättefina!

4:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lisa: tack själv! Jag gillar morotsgodiset, men det är lite annorlunda än vanligt godis förstås. Ha det bra!

4:18 PM  

Post a Comment

<< Home