Wednesday, November 19, 2008

Stilig palmkål på olika sätt




Stiligast av alla kålsorterna är kanske palmkålen eller svartkålen som den också kallas. De magnifika svartgröna bladen sträcker ut sig som palmkronor och tar för sig ordentligt i grönsakslandet. Sorten lär vara en korsning mellan savojkål och grönkål och har odlats i Sverige sedan 1800-talet, men försvann under en period. Nu börjar den åter bli populär, mycket för att den är så dekorativ. Men den är god och användbar i matlagningen också. I Italien och speciellt i Toscana (det finns till och med en sort som heter Nero di Toscana) äts kålen gärna under den kyligare perioden av året t ex i en soppa "Ribollita". Hos Ilva som ju bor där, hittade jag ett tips på Svartkål och bönor på grillat bröd som verkar gott och annorlunda. Och hos Annika på Smaskens finns ett recept på Svartkålssoppa med bondbönor" som jag är väldigt nyfiken på att smaka. Annars är det gott att tillreda kålen på samma sätt som i föregående inlägg, men ta först bort den kraftiga mittnerven hos bladen och förväll dem några minuter.

10 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Så roligt.... Jag har en planta palmkål/svartkål i min perennrabatt, fast jag visste inte att den hette så. Den är så vacker så den fick stå bland perennerna. Va kul, nu fick jag något att göra av den. Tackar, tackar... ha en fortsatt fin dag. Kramar!!

11:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

All kål på dina vackra fotografier, är den din? Jag blir nyfiken!

8:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

den har jag aldrig sett men ska spana efter. Så vacker den är.

9:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kan man hitta svartkål i Stockholm? Jag gillar det mycket. Bada med svartkål och grönkål gör jag en jätte god pasta rätt.
Ciao.
Orchidea

11:41 AM  
Blogger Angel.Pearls said...

Jättefina bilder på kål! Tack för recept på sallad -verkar supergod (soyagrädde vet jag knappt vad det är...) Hälsningar// Eva

4:20 PM  
Blogger Ninni said...

Svartkålen känner jag mest till som rabattväxt, jag har aldrig smakat den. Men den är väldigt vacker, jag gillar den vackra mörkt gröna färgen. Kål är en väldigt vanligt tillbehör här. Till natinalrätten Feijoada - böngryta med kött och korvar äter man en slags kål. Stora, platta kålblad som säljs i packe. Strimlas jättefint och snabbfräses i olja. Riktigt gott!
Var någonstans efter Hälsingekusten brukar du doppa dig?
Kramm Ninni

4:42 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lusthuset: den är fantastiskt vacker och passar bra att plantera tillsammans med blommor. Kanske är den så vacker så att det är synd att äta upp den? Ha en bra helg!

tina: nej, tyvärr är det inte min. Den enda kål som jag hade själv var blomkålen som jag skrev om tidigare. Och den blev så otroligt god.

kersti: det är nog störst chans att hitta sådan på Bondens marknad eller mer lokala gårdsbutiker. I min butiker är utbudet urdåligt. Hittar jag någon gång ekologiskt odlad blomkål eller vitkål blir jag glad.

Orchidea: det är väldigt ovanligt. Spännande, då ska jag leta bland dina pastarecept. Kanske finns receptet där?

Angel.Pearls: tack, vad kul att du gillar dem. Sojagrädde brukar finnas bland alternativa mjölkprodukter. Jag brukar köpa en av märket Alpro soya. Den är rätt annorlunda mot vanlig grädde, men till vitkålen passar den väldigt bra.

Ninni: visst är den snygg! Kul att höra lite om "din" mat. Man tror ofta att kål är mer nordiskt, men det är verkligen vanligt i de flesta länder. Här har det nog mest varit vitkål. Jag brukar bada utanför Gnarp, i Sörfjärden. Men torpet ligger en bit in i landet och där har vi en skogstjärn som vi badar i dagligen. Men kusten är väldigt fin hela vägen.

8:53 AM  
Blogger Husmodern said...

Jag har knappt ens spetskål i min butik...
Hur smakar den då, om man jämför med grönkålen?

12:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Husmodern: Jag tycker inte att den är så lik grönkål, snarare savojkål. I min butik finns inte heller några andra kålsorter än vitkål och blomkål. Eftersom jag vill ha ekologiskt odlad är det inte ens vanligt att jag får tag på det. Det verkar vara saluhallar, bondens marknad eller gårdsbutiker som gäller om man vill hitta ovanliga sorter.

6:49 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

På bondens marknad hittade jag svartkål. De rekommenderade att den skulle kokas i grädde - länge och serveras med Pasta. Det blev jättegott.

http://kinnasblogg.blogspot.com/2008/10/bondens-marknad.html

9:05 AM  

Post a Comment

<< Home