Wednesday, January 14, 2009

Påminnelse till mig själv




Solen strålar och ljuset flödar. Det får mina tankar att flyga iväg exakt ett halvår tillbaka i tiden - till en underbar sommarmiddag. Platsen är ett sommarhus i italienska Appeninerna, omgivet av fikon- och valnötsträd. Här blev vi bjudna på pasta, grönsaker, frukt och ostar. Egentligen en enkel middag att laga till, ändå kommer jag alltid att minnas den som väldigt speciell. Självklart gjorde landskapet, trädgården och den ljumma luften sitt för att skapa magi. Men det är ändå en påminnelse om att man faktiskt kan träffas och äta tillsammans utan att krångla till maten för mycket. Det allra viktigaste är ju att träffas. Ofta räcker det att laga en pastarätt, en soppa eller att bjuda på en sallad med ost och bröd. Duka lite fint och ta sig tid även i vardagen, inte bara när det är jul eller semester. Då kan även en vanlig januarikväll bli magisk.

18 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tycker som du. Det ska inte så mycket till för att göra en underbar måltid.
Kram Hedvig

3:17 PM  
Blogger Ninni said...

Instämmer helt...men oftast är man ju såå ambitiös:)
Oftast blir det bäst och trevligast med enkel mat.
Kram Ninni

4:18 PM  
Blogger Lusthuset said...

Så riktigt så!! Verkar ha varit underbart, kan riktigt föreställa mig känslan...och gott ser det ut också. Det är något speciellt med italiensk mat. tycker jag. Ser man Solens mat så blir man alldeles förbluffad som de kan få till det och omgivningarna...Mmmm!! Ha det bra och tack för din omtanke, och jag är väl på det hela taget bättre om än inte helt bra, men det går framåt. Kram!

5:30 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: tyvärr glömmer man ibland bort det. Blir jag bjuden till någon annan har jag inga krav på att det ska vara ambitiöst, utan gillar det enkla.

ninni: konstigt nog glömmer man bort det. Gör man det lite enklare, kan man vara närvarande på ett annat sätt. Det blir också lättare av och det är ju viktigast!

Lusthuset: Ja, visst är det något speciellt med italiensk mat. Vi hade lyckan att få äta många härliga måltider hemma oss olika släktingar. Mums! Jag gillar förstås också Solens mat. Vad bra om du börjar känna dig bättre. Må så gott!

7:48 PM  
Blogger Katrin said...

Du har så rätt! Jag tänker ofta tanken att jag borde bjuda hem folk på nåt enkelt bara, men det blir liksom aldrig. Kanske får bli ett mål för det nya året:)

10:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken underbar påminnelse:)
Blir lycklig av bilden och ska lägga mig och drömma om sommar och det enkla i tillvaron som betyder så mycket!
Kramis

10:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så otroligt ljuvligt. Tänker på den blommiga, röda duken på bordet - så mycket en vacker duk gör. Och dukar behöver ju faktiskt inte vara vita eller enfärgade eller blygt randiga. Go' natt önskar Josse.

10:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wow vilka sagobilder!

8:26 AM  
Blogger Vera said...

Härligt och tack för påminnelsen!

Gillade din kålspecial längre ned! Testar nog ditt savoykålstips imorgon till stekt haloumi och något mer.
Själv älskar jag rödkål och knaprade idag i mig en blandning av rödkål, äpple, rostade pumpafrön, granatäpple, vinäger, olja, örtsalt och peppar.

Det var kul att hitta hit - en liten oas!

5:42 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vilka inbjudande och vackra bilder! Man vill bara kliva in i dem och sitta ner och njuta! :-)

7:14 PM  
Blogger Annika Christensen said...

ohhh jag blir helt lyriskt.. där skulle man verkligen vilja sitta.
Tack för att du visar.
Ha det gott
Annika

9:33 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Underbara bilder och underbara ord, visst är det så att de bästa middagarna man ätit är med goda vänner, enkelt och trevligt, mycket prat och skratt och god, enkel mat.
Ha det bra
Camilla

6:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

kloka ord som det är lät att glömma. Det är ju precis så som du säger det behöver inte vara krångligt för att bli bra. Lite ost, lite bröd, en sallad och något gott i glasen. Jag ska försöka komma ihåg det. Kram

8:20 PM  
Blogger Åsa said...

Åååh, så härligt! Och vad fort tiden går ändå. Känns som det var längesedan men ändå så nyligen. Snart värmer solen våra kinder igen :)

9:27 PM  
Blogger Åsa said...

Mäh, nu glömde jag ju skriva, innan jag skickade iväg kommentaren, att jag har bästa nyheten! Jag har fått ett jobb!!!! :D
Var på intervju i Oslo den 9 jan och fick jobb samma dag. Och dra på trissor - jobbet är i Santa Barbara, CA USA !!!! Åker redan om drygt en vecka :/ Hur mycket som helst att fixa men tänk, idag om två veckor cyklar jag omkring långt där borta i solen :)

(ska jobba för ett norskt företag som anordnar högskole- och universitetesstudier utomlands och vara director på deras studiecenter i Santa Barbara. Ca 70 studenter kommer i början av februari och ska plugga idrott och ekonomi. Jag ska se till att allt fungerar för dom på plats. Till en början 6 mån med ev förlängning. Kommer hem till sommaren igen.

9:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: ja, det är ett bra mål. Sen är det självklart att man inte ska känna sig pressad - men gör man det enklare blir det lättare av.

lilalili: Vad roligt att du tycker så. Det är verkligen viktigt att komma ihåg att det är det enkla i tillvaron som är viktigast!

Lumumma: visst är duken härlig, jag blev helt förälskad i den kan jag säga. Sov gott!

tina: tack! Det var en sagolik plats och en sagolik dag.

Vera: Välkommen, vad kul att du gillade kålinläggen. Din rödkålsblandning låter riktigt god! Ska kika in hos dig vid tillfälle.

londongirl: det är bara att ta plats! Kul att du gillar dem!

Annika Christensen: Platsen är underbar och våra kära släktingar som vi var hos är så roliga att träffa, så jag kan inte säga annat än att det var en underbar dag.

Camillas Foto: Varför glömmer man bort det? När det är enkelt blir det av och man har tid att umgås.

Kersti: försök att komma ihåg det. Jag ska också försöka. Det kan verkligen bli trevligt med fler enkla träffar!

Åsa: det är inte långt dit! Men du vad kul - jag menar- dra på trissor, jobb i Santa Barbara! Hur spännande som helst. Det betyder att du mycket snart kommer ha sol som skiner över dig. Vad kul, Åsa!

11:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med dej, lite fest en måndag piggar upp. Kram.

9:46 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Hanneles paradis: Visst gör det. Vilken bra start på veckan att träffas och äta något enkelt tillsammans!

10:29 AM  

Post a Comment

<< Home