Monday, December 15, 2008

Saffran & kardemumma



Min tanke var att jag varje fredag under advent skulle lägga ut något gott till helgen. Desserter som smakar mycket, men ändå inte är så söta. Något försenad, eftersom det är måndag, kommer en favorit i repris. Eftersom den innehåller saffran, tycker jag att den har en given plats i adventstid. För mig är advent och jul väldigt mycket dofter; saffran, kardemumma, kanel och inte minst apelsiner och hyacinter. I den här yoghurtefterrätten ingår både saffran och kardemumma. Vill du ha den mindre söt, går det att dra ner på sockermängden. Smaka av och känn efter! Sen undrar jag vilka som är era favoritdofter den här tiden?

YOHURTKRÄM MED SAFFRAN & KARDEMUMMA (4 stora eller 6 små port)
8 dl mezeyoghurt
2 tsk vaniljsocker
3 msk socker (smaka av om du vill ha mindre sött)
1/2 tsk kardemumma
1 kuvert saffran
pistaschnötter till garnering

Rör ner socker, vaniljsocker, kardemumma och saffran i yoghurten. Vill du vara riktigt noga med saffranet så blötlägger och rör du först ut den i lite ljummen mjölk, men jag rör ner den direkt i yoghurten. Häll upp i portionskoppar/skålar. Ställ in i kylen tills du ska servera dem. Garnera med hackade pistaschnötter.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mmmmmums!
Gillar också hyacintdoften men den är lite svag här från mina tre små hyacinter. Eller är det jag som är för tät i näsan tro ;-)
Och doften av apelsin och nejlika är god. Särskilt när man just sitter och trycker i de hela nejlikorna och det liksom kommer små doftpuffar.

1:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åååå, så gott ...

Favoritdofter kring jul? Först och främst så älskar jag dofter nästan lika mycket (mer?) som smaker. Jag luktar alltid på det jag ska äta, eller bara för att få känna doften och njuta lite.

Favoritdofter den här tiden är helt klart pepparkaka, clementin, levande ljus/tändstickor, apelsin, glögg, kanel, kardemumma, hyacint ... :)

7:29 PM  
Blogger loba said...

Åh, det där måste jag försöka göra med min Yofu!
Nyskalad clementin/apelsin ligger högt på min lista över juldofter. Likaså kanel, vanilj, malda nötter.
Men ingenting slår doftexplosionerna en gran ger ifrån sig, när man klappar den på grenens alla barr.
Må gott.

8:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wow vilken vacker bild, och så gott det låter! Favoritdofter säger du. Nybakta lussebullar, pepparkaksbak, en riktigt kall vinterdag som biter i näsan, glögg, nejlika, julgran, hyacinter, risgrynsgröt. Åh, nu längtar jag efter julaftonsmorgon. Eller kanske ännu mer till kvällen innan julafton, när allt ligger framför...

10:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa: men, det kanske är lagom mycket hyacintdoft. Den är underbar, men får inte bli för tung tycker jag. Apelsin och nejlika är ju självklara förstås!

Lumumma: Dofter är viktiga, en doft kan väcka så många slumrande minnen. Mmm, vilka goda dofter du räknar upp. Har inte tänkt på doften av levande ljus och tändstickor - men den hör ju verkligen till!

loba: ah, du äter inte mjölkprodukter. Jag äter inte heller mycket av sådana, men ibland lite yoghurt eller grädde. Vet inte riktigt hur det fungerar med Yofu, smaken är lite annorlunda. Dina juldofter är riktiga godsaker. Och gran - det glömde jag!

tina: tack, snälla! Tänk så många härliga dofter som hör tiden till. Dina dofter är verkligen juliga. Roligt att en kall vinterdag har en särskild doft. Vad mycket man inte tänker på, men ändå påverkas av. Kvällen innan julafton är supermysig!

10:15 AM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Mums vad gott det där lät! Julsmak, men ändå helt ojuligt på samma gång =) Snygg bild också!

3:29 PM  
Blogger Sara said...

Jag är också doftjunkie i juletid... Inget doftar som julekryddor!

6:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Helena: Tack! vad kul att du tittar in. Nej, min julkänsla har varit lite tillbakahållen tror jag. Jag saknar ljuset så mycket...

sara: Vilket underbart ord - doftjunkie! Jamen visst är julens dofter underbara. De skapar stämning direkt.

2:36 PM  

Post a Comment

<< Home