Friday, December 05, 2008

Chokladglass med smak av jordgubbar




Just nu längtar jag efter ljuset som allra mest. Dagarna känns så korta när det blir mörkt tidigt. På sommaren har man ju flera timmar kvar att vara ute efter middagen. Men mysigt inne är det och i helgen är det redan andra advent. Med vår i tankarna, blir dagens recept glass. Nyttig, fräsch glass utan tillsatser som passar vilken årstid som helst. Kör ihop den i matberedaren och servera direkt, annars smälter den. Trevlig helg!

CHOKLADGLASS, 4 port
4 frysta bananer (ska vara mogna när de fryses)
10 frysta jordgubbar
1 1/2 - 2 msk kakao
ev lite apelsinjuice

Passa på att frysa in bananer när de börjar bli övermogna. Skala dem och lägg dem i frysen. Perfekt både till bakning och glass. Ta ut de frysta bananerna, skär dem i mindre bitar och lägg dem snabbt i matberedaren. Lägg ner jordgubbarna och kakaon. Kör på impulsknappen tills du får en bra glasskonsistens. Det brukar gå lätt, men tycker du att det går trögt - tillsätt en aning apelsinjuice. Servera direkt i portionsskålar. Njut!

16 Comments:

Blogger Katrin said...

Oj! Jag fick riktig sommarkänsla. Inte riktigt väntat i början av December kanske, men inte alls ovälkommet:)
Bra tips att frysa in bananer när de är på väg att bli övermogna, jag får alltid så dåligt samvete när jag måste slänga mat. Kanske kan man göra så med annan frukt? Jag brukar köpa mango som jag sedan glömmer bort eftersom den sällan är mogen just då...
Glass blir det i alla fall på söndag, mums! Ha en riktigt skön helg!

11:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter jätte gott. Ska prova nästa gång vi har bananer hemma.

4:06 PM  
Blogger Tankevågor said...

Men vad smart att frysa in bananer i bitar! Då går det ju faktiskt att använda och köra dem i mixern när de är frysta. Tänk att jag aldrig tänkt på det!

Mumsigt med chokladglass! :-)

4:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men å, vad underbart. Tack för detta nyttiga och säkerligen väldigt goda recept.

1:29 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Ser underbart gott ut!

4:30 PM  
Blogger Sara said...

Är jag den enda människan på den här planeten som inte gillar chokladglass? Trots att jag Älskar choklad?

7:16 PM  
Blogger görel said...

Vilken bra idé att frysa in övermogna bananer, det har jag aldrig tänkt på! Den här glassen verkar jättegod, det ska jag prova. Här hemma har vi ibland gjort glass på det här sättet med bananer, avokado och frysta hallon, men då utan att frysa bananerna.

9:41 AM  
Blogger Sanna said...

mmmm... detta tror jag att jag ska bjuda barnen på nästa helg! Lät riktigt gott! choklad o jordgubbar är en storfavorit :)

Hoppas du har en bra vecka...

10:07 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: nej, det blev ett udda inslag här i december kan jag se. Men min längtan efter ljus tog över! Det är superbra att frysa in bananer och borde absolut fungera med mango också.

Kersti: Gör det, alla i min familj gillar den här glassen riktigt mycket. Jag gillar den bättre än vanlig glass faktiskt...

londongirl: Det är jättebra att ta vara på dem, i stället för att kasta bort dem. Till kakor och glass ger ju mogna bananer bra smak.

Lumumma: Det här är verkligen ett recept som fungerar även för dem som inte är hälsofanatiker (mina barn t ex). Efterrätter på det här sättet kan man äta ofta!

Var dags glimtarn: Det är det! Vad kul att du har tid att kika in här. Jag gissar annars att du har fullt upp med nya guldklimpen Matteo!

Sara: Gillar du annan glass eller är det just bara chokladglass du inte gillar? Skumt! Testa att göra den utan kakao.

görel: visst är det bra! Fryst banan gör att den håller sig glassig lite längre. Avokado i glass är också väldigt smart, men det vill inte mina barn att jag berättar om jag använder. För då tycker det att glassen är konstig.

Ayla: mina barn gillar glassen. Hoppas att dina också gör det. med mer nyttiga alternativ kan man ju äta efterrätt lite oftare. Ha en bra vecka du också.

10:29 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Med fin Drostes Kacao, ska testa.

8:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

mormor Hannele: det blir nog riktigt gott det! är det mycket sak på kakaon, räcker det troligen med den mindre mängden kakao. Lycka till mormor!

11:40 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Wow vad gott det ser ut. Kul och se annat än bara juleting.
Läckra färge dessutom.
Ha det gott
annika

9:52 PM  
Blogger Ninni said...

Jättebra tips att frysa in övermogna bananer...varför har man aldrig testat det? Tyvärr slängs en hel del bananer i vårt hem, det är ju inte alltid man orkar baka av dem.
Glassen ska jag genast prova, chokladglass är en av mina favoritsorter...kanske skulle man lyxa till med lite hackad choklad i också. Den här låter ju riktigt nyttigt också!
Hoppas du får en fin Luciahelg!

2:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Vad roligt att du tycker det. Jag får själv en chock när jag ser allt ljust här - det är min längtan efter ljus som tränger undan alla lussekatter och pepparkakor. Egentligen gillar jag advent, men mörkret har jag svårt att tåla...Tack för din uppmuntrande kommentar! Ha det gott du också!

Ninni: Visst är det! Övermogna bananer är inte kul, men till glass och akor ger de fyllig och bra smak. Hackad choklad är ett bra tips när man vill lyxa till det lite extra! Just på luciadagen fyller min svärmor år så idag har vi haft en stor jättetrevlig fest! Ha en skön helg du också i gamla Svedala!

7:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilket grymt recept! Och jag som håller på att bli förkyld - igen (eller så har jag aldrig blivit frisk...) Jag som alltid brukar vilja ha glass när jag är sjuk - särskilt om jag har ont i halsen - kan göra egen glass nu då :-)

1:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa: det här är riktigt god glass, tycker jag. Typiskt att du är förkyld igen. Krya på dig! j

4:41 PM  

Post a Comment

<< Home