Tuesday, December 23, 2008

God Jul




Advent har gått fort, precis som vanligt. Alldeles snart är det julafton. Jag gillar inte stressen kring den här dagen, men det finns mycket som jag tycker om med julen. Det är förstås att vara med familj och släkt, äta gott, prata och umgås. Samtidigt känner jag mig kluven när jag tänker på de som inte har den möjligheten. Jag tycker också om att det blir en paus i allt, den mörkaste tiden. Tid för eftertanke, lata och lugna dagar. Det behövs för att få energi igen. Snart vänder det och ljuset kommer åter. Till er alla önskar jag en riktigt god jul, utan krav och måsten - en jul med mycket värme. Vill ni göra något i sista stund, lägger jag in receptet på mitt enklaste och kanske godaste julgodis. Även det en repris, men julens mat är ofta sådant som kommer igen. God Jul!

NÖTCHOKLAD
100 g vit choklad
100 g ljus choklad
100 g mörk choklad

drygt 2 dl skållade mandlar
drygt 2 dl cashewnötter
drygt 2 dl valnötter

Skålla mandlarna och ta bort skalen. Lägg dem på ett papper så att de torkar. Smält varsamt de olika chokladsorterna var för sig i olika bunkar eller i olika omgångar över vattenbad. När chokladen smält tar du bort bunken från plattan och rör ner de mandlar eller nötter du vill ha i just den chokladsmeten. På bilden är det mandlar till vit choklad, cashewnötter till ljus choklad och valnötter till mörk choklad. Bred sedan ut massan på ett bakplåtspapper och ställ in i kylen för att stelna. Bryt eller skär sedan i lagom stora bitar. Klart att mumsa!

23 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nu är kylskåpet fyllt till bristningsgränsen, så även kakburkar och godisskålar. Nu ska vi bara lata oss och ta långa promenader. God Jul.

1:09 AM  
Blogger Åsa said...

GOD JUL! Hoppas du får en lugn och rofylld jul med mycket ljus och värme :)
Nu stundar en promenad i ett grått Göteborg och sedan väntar min hemmagjorda rödkål och plattebröd :)

Varma julkramar till dig från mig!
/Åsa

1:40 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

God fortsättning på julen!
Receptet verkar mums, men efter ett par dagars frossande i mat och godis så lyckas inte ens jag bli sugen just nu =) Jag får titta tillbaka igen när julmaten försvunnit ur kroppen...

12:26 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Kersti: Det låter som en perfekt jul. Ha det så bra! God Jul.

Åsa: Tack Åsa! Rödkål och plattebröd låter som trevlig julmat. Hoppas att ljuset tittar fram lite grann under dagen. Stor julkram till dig också.

Helena/Bildbloggerian: Tack det samma! Chokladen är supergod, men du får vänta ett tag. Har man ätit mycket julmat behövs en paus.

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken fin kula! Och vad smart med värmeljus i kakformar. Både kulan och formarna påminner mig om förr. Mormor gjorde kakor i såna formar, som man sen kunde ha grädde och sylt på.

Hoppas att du haft/har en lugn och stressfri jul. Jul är ju lika med gemenskap på många sätt, och då blir det extra påtagligt för dom som är ensamma. Jag vet att det finns kyrkor/församlingshem som ställer till med jul och julbord för dom som vill. Dit kan både ensamma och familjer komma. Bra initiativ! Kram.

1:45 PM  
Blogger Tankevågor said...

Choklad och nötter är en oslagbar kombination. Gott och nyttigt på samma gång. :-)

Önskar dig en skön fortsättning på helgerna!

8:23 PM  
Blogger pudelflicka said...

Hoppas du har haft en skön julhelg.
Kram Hedvig

8:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ville bara önska dig god fortsättning och säga att din blogg är verkligen en av mina favoriter. Underbara bilder och mat i min smak. Och vilket grönsaksland du verkar ha!

8:34 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: Just de här formarna är köpta på loppis med tanken att ha ljus i dem. annars har jag tänkt tanken att göra just den typen av kakor du beskriver, det är ju en smart liten bakelse som man kan fylla med vad man vill. Det är verkligen bra att det finns kyrkor och organisationer som ger andra alternativ. Men jag tror att fler börjar fira jular på lite andra sätt. Hoppas din helg har varit bra! Kram

lumumma: ofta är det enkla det bästa. Just choklad och nötter passar så bra ihop - så varför krångla till det! Ha det fortsatt bra du också.

pudelflickan: Ja, det har varit riktigt bra! Jag hoppas att även du fått en mysig helg.

Katja: Jättetack! Nu blir jag både glad och stolt! Vad roligt att du hittar sådant som du gillar. På landet har jag tillgång till ett stort grönsaksland. Kul att du tittade in och skrev en kommentar.

9:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tittar in och önskar dig ett särdeles GOTT NYTT ÅR! :)

9:43 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Både fint och gott du visar.
Tror att jag glömde önska dig en God Jul men f¨år istället säga
Gott Nytt År
Annika
ps skall fixa en länk till dig nästa gång jag sitter med det.
Annika

10:25 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: Det tackar jag för och passar förstås på att önska dig detsamma!

Annika Christensen; Tack, tack - det blir jag glad för. Har tänkt länka dig också, men jag har inte ordnat med detta på ett tag. Tack också för nyårshälsningen - jag önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!

11:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tittar in för att önska dig ett Gott Nytt År!

1:32 PM  
Blogger Unknown said...

Fina bilder och trevliga recept du har!
Hoppas du har haft det bra under jul och nyår!

Ha det gott
Mvh. Tildé

9:19 AM  
Blogger Unknown said...

Tack för trevlig titt/ värmande ord på min blogg! Besöker dig gärna lite nu och då!

Må gott och hoppas 2009 blir ett ritigt bra år för dig och de dina :-)


Kram Tildé

9:48 AM  
Blogger loba said...

Hej och tack för din fina kommentar hos mig imorse :) Jag hoppas din jul varit härlig och att 2009 blir ett glädjefyllt år. Måste ju berätta att både din lingonsalsa och morotsgodiset gjorde full succé här under julen. Båda kommer att lagas ofta och frossas i. Må gott och god fortsättning. Kram.

1:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad vackert och smart med ljusen i kakformar, det ska jag lägga på minnet! Hoppas att du har haft fina jul- och nyårsdagar med lugn och ro och god mat. Gott nytt 2009!

5:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Önskar dig god fortsättning - hoppas att du haft det bra! Och TACK! Kram.

5:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:49 AM  
Blogger pudelflicka said...

Gott nytt år önskar Hedvig och pudlarna

10:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har du överlevt julen? Du är saknad, kram.

12:36 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Kersti: God fortsättning på det nya året! Hade förstås tänkt göra ett nyårsinlägg, men familjelivet tog över.

Tildè: Tack, tack - vad glad jag blir! Det har varit så skönt att ha helg att jag helt kommit av mig med bloggandet. Men jag kommer tillbaka snart.

Tildè: Det var ett trevligt besök. Jag tittar gärna in hos dig igen!

loba: Vad kul att du testade recepten! Och framför allt att ni gillade dem! Morotsgodiset är lite annorlunda, men väldigt gott tycker jag också. Må så gott du också!

tina: tack det samma! Jag har haft lata lediga dagar och verkar till och med glömt min kära blogg...Det var inte riktigt meningen att det skulle bli så långt uppehåll.

Lumumma: Tack för alla dina gulliga kommentarer! Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År med massor av magi och positivt!

pudelflickan: Tack! Gott Nytt År till både dig och pudlarna! Jag är snart tillbaka...

Lumumma: Visst har jag det! Jag har bara kommit av mig med bloggandet och kommit efter med en del jobb också.

3:26 PM  

Post a Comment

<< Home