Wednesday, December 17, 2008

Wokad rödkål




I november gjorde jag några inlägg om olika kålsorter. Men rödkålen har fått vänta tills nu, eftersom den förknippas så mycket med jul. Egentligen synd för den är god i vintersallader och den intensiva rödlila färgen är vacker på tallriken. Liksom vitkål innehåller rödkål vitaminer, mineraler och ämnen som stärker immunförsvaret, hjälper matsmältningen och stödjer kroppens avgiftning. Den här wokade rödkålssalladen gör min pappa ibland på julen och den passar verkligen på julbordet. Men gör du den inte då, kan du gärna pröva den någon annan dag. Honung och balsamvinäger ger både en mjuk och fördjupad smak åt kålen

WOKAD VARM RÖDKÅL (receptet kommer från Coop)
1 liter strimlad rödkål
olja
salt, svartpeppar
3 msk russin
2 msk honung
3 msk balsamvinäger
valnötter

Strimla rödkålen med kniv eller osthyvel. Fräs den i oljan. Krydda och blanda ner russin och honung. Häll över balsamvinäger och låt småkoka i 5 minuter under lock. Strö över valnötter och servera salladen varm.

6 Comments:

Blogger Ninni said...

Det låter jättegott! Ännu ett recept att prova:) Tack för tipset!
Vi brukar annars ha en kall grönkålssallad med apelsin och valnötter på julbordet, också ett recept från Coop, eller egentligen Vår Kokbok. Mycket god!
Firar du jul i Hälsingland?

9:46 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, men vilka fantastiska kålhuvuden!! De ser så goda ut att jag skulle vilja ta en tugga direkt. Gjorde min egna "rödkål" i helgen. Det är så gott och jag brukar koka rödkål även andra tider på året än bara till jul.

Passar bra att kombinera kål nu då med alla lussekatter och annat gott man stoppar i sig :-)

9:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ännu en variant att prova men jag hoppar nog över russinen är inte så förtjust i dem i alla fall inte i mat men kan kanske vänja mig.

10:24 PM  
Blogger Tankevågor said...

Jag tycker så mycket om olika kålsorter. Men jag tål dem inte så bra. Jag får så lätt jätteont i magen av att äta kål. Typiskt jag som gillar det så mycket....
Men jag har upptäckt att jag kan äta sån där mjölksyrad (tror jag att det är) kål utan att få ont.
Men har aldrig provat att göra det själv. Kan du något recept på det?

9:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

I <3 rödkål

Ha en skön helg!

1:37 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Det låter jättegott med grönkål, apelsin och valnötter....mums! Tyvärr firar jag inte jul i Hälsingland. Det skulle vara så mysigt och stämningsfullt. Men huset är stängt, vattnet avstängt och vägen igensnöad, så det är mycket jobb med att ordna. Mina föräldrar bor också i Stockholm (även om de kommer från Hälsingland), så det är roligt att träffas alla här. Hoppas att du har det bra i stugan!

Åsa: Det låter klokt. Rödkål och annan kål är gott och nyttigt och inte alltför dyrt. Perfekt att använda sig av under vintern. Det är roligt med omväxling till sommargrönsakerna också.

Kersti: Jag är inte heller så förtjust i russin, men tycker faktiskt att de passar väldigt bra ihop med just kål. Annars kan du klippa torkade aprikoser om du gillar det eller hoppa över förstås...

londongirl: då är det bäst att ta det lugnt med kålen. Den är lite hårdsmält. Men mjölksyrade grönsaker är ju väldigt bra att äta. Jag har aldrig testat att göra det, men jag har några recept. Kanske något jag borde pröva på! Bra idé -tack!

lumumma: Ja men visst! Det finns så mycket att göra med kål, det handlar bara om att få in vanan att välja annorlunda i affären.

9:38 AM  

Post a Comment

<< Home