Friday, January 30, 2009

Äppelsallad med chokladboll




När jag nyligen tog hand om mina sista "egna" äpplen, kom jag in i äppeltankar och började längta efter den här efterrätten. Det är kocken Rune Kalf-Hansen som komponerat receptet. Jag såg det första gången hos Åsa (som för övrigt befinner sig på äventyr ute i världen) och blev förtjust. Kombinationen frisk äppelsmak och fyllig choklad är gudomlig. Väl värd att testa! Ha en bra helg!

ÄPPELSALLAD MED CHOKLADBOLL, 4 port
4-6 st äpplen
2-3 dl apelsinjuice
1 msk hackad timjan
40 g mörk choklad
50 g honung
50 g smör
40 g havregryn
1 msk kokosflingor

Smält chokladen försiktigt med smöret och honungen, rör i havregryn.
Låt blandningen stelna. Gör bollar som rulles i kokos.
Serveras med tunna klyftor av äpplen som ligger i apelsinjuice smaksatt med timjan.

23 Comments:

Blogger Daniel Roos said...

Vad smarrigt! Hoppas allt är bra ha en trevlig helg mvh Daniel

4:41 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Tack för det! Jag som var ute och såg att jag hade några lådor äpplen kvar jag också.
Skall verkligen försöka testa detta.
Känns som något nytt.
Ha det gott
Annika

4:47 PM  
Blogger Ulrica said...

Kittlar mina smaklökar - dettror jag att jag måste testa.

5:37 PM  
Blogger Katrin said...

Vad lyxigt att ha egna äpplen! Det ser ut som en efterrätt i min smak:)
Trevlig helg!

8:56 PM  
Blogger görel said...

Har du haft äpplen kvar ända tills nu, bra jobbat! Vi har egentligen bara ett ställe i garaget där det är lämplig temperatur, men tyvärr hittar mössen dit också.

Jag har provat det här receptet tidigare (läste om det hos Åsa) och kan verkligen rekommendera det!

9:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kika gärna in på min sida och var med och tävla om ett "alla hjärtansdag" paket!
:-)

12:23 PM  
Blogger Lallis - liv och leverne said...

Vilken härlig blogg du har:)
Kram Lallis

7:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Eftersom jag tycker om både äpplen och choklad känns detta helt rätt. Ett recept att prova i verkliga livet.

11:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Verkar väldigt gott. Verkar VÄLDIGT gott! :)

8:50 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Daniel Roos: Allt är bra, men tiden räcker inte riktigt till för allt. Känns det igen? Ha det bra!

Annika Christensen: Det är en jättegod efterrätt. Fruktigt och fräscht, men med en liten chokladboll som gör den till något extra. Testa!

Ulrica: Vad kul att du tittar in här också. Testa, jag tror knappast att du kommer att ångra dig....

Katrin: De kommer från landet, men har faktiskt klarat sig bra och länge.

görel: jag har inte alls någon bra plats att ha dem på. De har legat inrullade i papper i en papperskasse på balkongen och klarat sig bra trots att det varit riktigt kallt ibland. Visst är den god!

Jennie: jag får kika in hos dig.

Lallis - liv och leverne: Tack och välkommen, vad glad jag blir! Ska kika in hos dig.

Kersti: Jag rekommenderar dig att göra det - det är supersmarrigt IRL!

Lumumma: Det ÄR väldigt väldigt gott:)

9:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ser jättegott ut! :)

6:34 PM  
Blogger Unknown said...

Verkar riktigt gott det där...
Måste testa någon gång när man vill göra något lite extra!

Hoppas du får en bra vecka och ta hand om dig
Kram Tildé

9:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Intressant... jag gillar chokladboll, ska prova din recept.
Ciao.
Orchidea

12:58 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Mmm, låter så gott!

1:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj så många goda recept!Duktigt!

6:44 PM  
Blogger Olga T said...

Det där såg gott ut! Jag har en utmaning till dej på min blogg, om du inte haft den förut. Välkommen!

8:49 PM  
Blogger Åsa said...

Heeej! Ah, jag tyckte allt jag kände igen titeln på inlägget. Visst var det en god efterrätt?
Här är det så mycket att göra att jag inte ens hinner sova ngt. Ca 2 timmar i natt, en galen dag och nu ska jag strax sätta mig på en buss mot LA för att hämta ett gäng studenter. Är väl tillbaka här i SB runt 2-3 tiden lokal tid och sen samma tur i morgon redan vid lunchtid.
Det är kul ändå på något visst sätt men längtar efter en sovmorgon, en promenad på stranden eller en glass på stan bara.

Det är lite problem med tekniken här men hoppas kunna lösa allt lite längre fram när studenterna är på plats och det lugnat sig lite. Då hoppas jag komma igång med lite bloggande snart.

Nu bär det strax av till LAX för att hämta ett gäng ivriga studenter.


Tack för puffen vännen!!!
Krams

5:06 AM  
Blogger Olga T said...

Jag tog 6:e mappen i mitt arkiv. Har ingen aning om hur det ska vara.
Lycka till!

12:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

stella: det är gott - testa får du se!

Tildé: gör det. Ha en bra vecka du också!

Orchidea: det blir väldigt gott, lite kraftigare chokladsmak som bryter fint mot äpplet.

Var dags glimtarn: mmm, är det också.

Carina: tack, vad kul att du kikade in här.

Gärdessmygen: ok, det låter som en kul och enkel utmaning. Jag antar den.

Åsa: den har blivit en av mina favoriter. Tack för det tipset. Men vad kul att höra av dig. Det låter som om du har rivstartat. Väl hektiskt kanske, men det låter också roligt. Förhoppningsvis blir tempot lite lugnare när alla är på plats och du börjar komma in i allt det nya. I början tar det ju mycket kraft bara att vara på ett nytt jobb, du är på en helt ny plats i ett annat land - vilken utmaning! Jag blev glad när jag såg din kommentar. Ha det bra! Kram/Eva

Gärdesmygen: det kanske inte är 100 % exakt noga hur man räknar förstås...

1:59 PM  
Blogger Veronica said...

Mmmm, vad goda recept du har här! Det vattnas i munnen!!

7:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Veronica: Vad kul att du tycker det. Testa den här efterrätten - det är den värd.

10:26 AM  
Blogger Viktoria said...

Det receptet känner jag igen! Och nu blir jag supersugen på att testa.

8:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Viktoria Schiöler: Det är så lätt att göra och så gott - testa!

10:45 AM  

Post a Comment

<< Home