Wednesday, February 04, 2009

Morötter med solrosfrön




Vinterkylan håller i sig och så ska det väl vara ett tag till. Men jag saknar snön. Det är praktiskt utan den, men väldigt mycket roligare (allra helst för barnen) när det går att göra snöskulpturer, snögrottor och åka pulka. Jag vet att många av er har snö, men jag har också sett att några av er till och med visar vårblommor på gång. Helt klart är att ljuset är på väg, det märks redan stor skillnad och efter sportlovet börjar nog vårtecknen bli fler. Nåja, än är det vinter och då passar det med rotsaker, av dem är morötter kanske de mest använda. De passar i pastasåser, grillade i ugnen, i stavar och rivna. Det här är en enkel, men ändå lite annorlunda morotssallad.

MOROTSSALLAD
morötter
solrosfrön
olivolja
örtsalt

Skär morötterna i tunna stavar. Strö över rikligt med solrosfrön (rosta dem innan om du vill), ringla över olivolja och krydda med lite örtsalt.

13 Comments:

Blogger Lillie plein damour said...

Ah vilka fina foton du tar. Kram J

3:06 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Hejsan och tusen tack för alla inspirerande recept och bilder. Tror bestämt att jag ska testa att göra morotsbollar ikväll! :o)
Jag lägger in dig bland mina favoritbloggar, hoppas det är ok?
Ha en fortsatt härlig vecka,
Lydia

3:24 PM  
Blogger Veronica said...

Snyggt fotat!
Härliga kontraster och vad gott det såg ut!
=)

7:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så enkelt och så gott. Vi åt rostade grönsaker till fiskpinnarna idag. Morötter, palsternackor lite vitkål och squash. Inte så dumt det heller.

9:22 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mums med vackra, goda och nyttiga morötter. Frestande recept både här och i tidigare inlägg. Jag har haft lite mycket omkring mig just nu, men jag hoppas att jag hinner uppdatera köksbloggen för det var ju ett tag sedan. Det är harligt att läsa och njuta av dina bilder och recept så länge. Kramar!!

9:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Just morötter/vinegrette/solrosfrön är en bra kombination. Har ätit det 'ute' ngn gång. Det ser så fint ut! :)

3:05 PM  
Blogger Ilva said...

Jättefina foton Eva! Och jag måste prova morot och solrosfrö, det måste vara en hit!

8:03 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Ohh så gott det ser ut!!
Fina bilder du har tagit.
Vi äter morötter på längden och tvären men detta var lite nytt.
Ha en skön helg
Annika

9:15 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lillie plein damour: Tusen tack J. Vad du gör mig glad. Kram

Lydias Gröna Fingrar: Det är bara roligt, ska lägga in dig vid tillfälle. Kul att du blir inspirerad av recepten och bilderna. Testa gärna morotsbollarna, goda men klart annorlunda. Ha en bra helg.

Veronica: Tack! Det är en enkel men god sallad när man vill göra lite annorlunda med morötterna.

Kersti: Rostade grönsaker är suveränt goda. Smaken blir så intensiv. Går också att variera mycket.

Lusthuset: Roligt att du tycker det. Jag ser fram emot mer inlägg i din fina köksblogg. Men bloggandet tar ju tid, ibland är det svårt att hinna med tycker jag också.

Lumumma: Gott och enkelt är en bra kombination.
Tack!

Ilva: Nu blir jag stolt, Ilva! Tack, tack!

Annika Christensen: Nu blir jag stolt en gång till! Morötter kan verkligen varieras i det oändliga, är billigt och nyttigt. Kan det bli bättre?

9:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den ska jag testa att göra! Salladen där alltså...

10:57 AM  
Blogger görel said...

Läckert foto, du är duktig! Och gott verkar det vara.

Om du vill ha snö är du välkommen till Uppsala, här har vi gott om det!

2:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vera: Välkommen hit. Testa den, enkel och lite annorlunda morotssallad.

Görel: Tack snälla du. Vilken skillnad det kan vara på vädret trots att det inte skiljer många mil. Jag får väl komma till dig om jag vill göra snöänglar.

2:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

åh, visst är morötter och sorosfrön en hit - tack för att du påminde om den kombon :)

12:16 PM  

Post a Comment

<< Home