Friday, February 06, 2009

Italienska glasstrender




I Italien har årets stora glassmässa just gått av stapeln. Det är där nya smaker provsmakas och diskuteras. Årets trend lär vara grönsakssmaker som t ex tomat, paprika, morot och blekselleri. Inte helt självklara smaker, men varför inte. Morot har faktiskt en väldigt söt smak som passar i morotskakor och andra desserter. Återstår att se om trenden kommer till oss. Andra smaker på gång som jag i alla fall tackar nej till i glassen är gorgonzola och popcorn. Ja tack, säger jag däremot till chili och lime. Vad tycker du om de nya smakerna? Själv plockar jag i stället fram hallon ur frysen och gör den här snabbglassen. Bilden är från Ligurien, där det serveras underbara glassar i mängder av smaker på Cremeria Paradiso. Husen runt omkring har också härliga glassfärger. Trevlig helg!

YOGHURTGLASS, 4 port
4 dl frysta hallon
ca 4 dl mezeyohurt (eller grädde om du vill ha den riktigt rund i smaken)
ev lite florsocker

Lägg ner de frysta hallonen i matberedaren. Mixa dem till en massa. Häll ner yoghurten/grädden och kör tills du får en bra glasskonsistens. Vill du ha mer sötma, tillsätter du florsocker efter smak. Servera genast, för glassen smälter fort.

14 Comments:

Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Chiliglass; ja tack (tror jag!), gorgonzolaglass nej tack (är jag nästan säker på!)! Härliga bilder, får en att drömma sig bort ett tag.
Ha en riktigt härlig helg,
Lydia

12:29 PM  
Blogger Katrin said...

Jag provar gärna det mesta, även de knasigaste kombinationer kan ju vara lyckade. Jag åt vitlöksglass en gång och det var riktigt gott. Västerbottenglass är ju också en hit, så det är väl bara att blunda och smaka;)
Tack för hälsningen hos mig, ha en riktigt bra helg!

12:55 PM  
Blogger Ulrica said...

Sköna bilder men de nya glassmakerna ställer jag mig undrande till, tomat?

Men chili lät gott.

Men du fick mig att längta efter glass.

8:59 PM  
Blogger Tankevågor said...

Hm...egentligen kan ju tomat också vara söt i smaken precis som morot.
Chili och choklad är ju beprövat sen länge så det är säkert gott som glass.

Men ditt glassrecept låter i alla fall godast. Jag älskar hallon. Måste nog försöka få till några hallonbuskar ute på ön.

8:42 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Min favorit är jordgubbsglass eller svartvinbärsglass. I Lund finns en glassbar (Glasskulturen)med underbar glass och ljuvlig sorbet.
Ha det bra
Camilla

8:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Glass i Italien är verkligen särskilt god. Jag skulle gärna äta glass med udda smak - är det bara gjort på rätt sätt så smakar det säkert bra. Glass med sillsmak kanske jag skulle akta mig för dock ... ;)

10:02 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lydias Gröna Fingrar: Håller helt och hållet med om smakerna. Min favorit är faktiskt chokladglass med chili.

Katrin: oj, det låter inte självklart. Annras älskar jag vitlök. Västerbottenglass har jag heller aldrig smakat.

Ulrica: Jag gillar chokladglass med lite chili. Det är en suverän kombination.

londongirl: ja, det har du rätt i. Chili har jag själv ätit många gånger i chokladglass. Det är riktigt gott. Men naturliga bär och fruktsmaker är förstås överlägset det mesta.

Camillas Foto: Bär är ofta väldigt goda som glassaker. Vad härligt med en bra glassbar att besöka. Ha det bra själv!

Lumumma: De är duktiga på glass i Italien. Vissa smaker låter så skumma att jag aldrig skulle kunna tänka mig ens att smaka dem - sillglass är en sådan.

9:34 AM  
Blogger Sara said...

Selleriglass? Nja... Men en lite ovanlig glassmak jag ätit är grönt te! Det var gott!

12:10 PM  
Blogger Mia said...

Jisses vad gott det lät!

Kram Mia

9:52 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag är alldeles för traditionell när det handlar om glass för att verkligen vilja testa någon annan. Lime sorbet är gott, det har jag smakat. Chili....maybe ;) Känner klart igen Ligurien!

5:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

ag tycker om glass i all former men grönsaksglass känner jag mig lite skeptisk inför.

10:15 PM  
Blogger sinneskatten said...

Mmmmm det låter riktigt gott det, måste provas.
Vilken härliga bilder du har på din blogg.

7:08 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: grön te som glassmak låter gott!

Mia: visst gör det, delvis i alla fall!

Var dags glimtarn: Sì, la bella Liguria! Chili e chocolata si sposano bene...

Kersti: njae, säger även jag till de smakerna....

Sinneskatten: kul att du tittade in här. Jättekul att du gillar bilderna.

10:43 AM  
Anonymous ANNAANNA said...

I Thailand är glass gjord på majs poppis. Min mor provade och älskade den när hon var där.

Morot kan jag tänka mej är trevligt.
Jag har provat en variant på chili/choklad å var inte så impad, chillin låg liksom i bitar och genomsyrade inte hela glassen.

11:46 PM  

Post a Comment

<< Home