Wednesday, February 18, 2009

Sportlovsmat




Vintrigt kallt, men fortfarande ingen snö. Hos mig ska jag kanske tillägga, för det verkar som om många av er har snö - till och med i södra Sverige. Snö eller inte, många har sportlov nu eller någon av de närmaste veckorna. Då är det härligt att kunna vara ute mycket. Just nu skiner solen hos mig och det hoppas jag att den fortsätter med nästa vecka när mina barn är lediga. Ett säkert kort när det gäller lediga barn är pannkakor och plättar. Det här receptet ger något matigare plättar som man håller sig mätt på en stund. Att avnjutas hemma eller i skidbacken med sylt och grädde eller med frukt skuren i bitar. Mitt bästa tillbehör till plättar är röd grapefrukt (fast det är inte barnens bästa).

DINKELPLÄTTAR MED FRUKT
6 dl mjölk
2 dl dinkelmjöl (sikt eller fullkorn, beror på hur grova du vill ha dem)
1 dl havregryn
2 ägg
1/2 tsk salt
1 tsk vanilj

Vispa ihop ingredienserna. Låt gärna smeten stå en stund och svälla. Du kan till och med göra den kvällen innan. Stek plättarna (eller pannkakorna). Skär upp frukt, t ex grapefrukt, banan och kiwi som är goda och vackra tillsammans.

13 Comments:

Blogger Sara said...

Oj, vad gott med plättar! Undrar om jag kan komma över ett plättjärn i Frankrike för att göra mini-crèpes?

8:45 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Du tar så fina bilder på mat så jag tror att jag skulle kunna äta fiskbullar om du fotade det.
Mums....
Ha det gott
Annika

10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Låter mums. Jag ska vara lite ledig och tänkte åka skridskor kanske en eller annan plätt kan få följa med i ryggsäcken.

8:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: aha, crèpesjärnen är större förstås. Annars får du göra ett mellanting mellan plättar och pannkakor. Det borde också bli bra.

Annika Christensen: Tack, vilken komplimang - nu sträcker jag stolt på mig. Och tack för de underbara fotona du skickade mig. Du är så duktig!

Kersti: Att åka skridskor är kul, ska också försöka att göra det - även om det bara blir konstfrusen bana. Plättar i ryggsäcken är en toppenmatsäck.

11:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ser lockande ut. Visst är vanilj(socker?) gott/en nödvändighet i pannkakor och plättar? Vi åt pannkaksrullar med div fyllningar i helgen. :)

8:10 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Mmm, pannkakor är aldrig fel!
Ha det bra

4:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh. Sportlov och plättar, vilken dröm!

7:11 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Så gott det såg ut och dinkelmjöl är ju inte fel alls! :o)
Ha en härlig vecka,
Lydia

7:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mmm, plättar som är så gott! Gud, vad jag blev sugen! :D

9:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: vaniljen doftar ju såååååå härligt!

Camillas Foto: det är något som de flesta gillar, allra helst barn förstås - men även vuxna.

tina: har du också sportlov kanske eller fixar du mat på det stora varuhuset?

Lydias gröna fingrar: det blir ännu godare med dinkelmjöl.

Johanna: då är det bara att sätta igång och steka!

7:54 PM  
Blogger Sanna said...

Sportlovet har redan passerat här nere, men de här plättarna ska jag nog testa åt barnen någon dag ändå :)

ha en riktigt trevlig helg!

12:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Säkert kort med lättar med mej med :)

10:42 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ayla: de passar även andra dagar, året runt...Testa med dinkel om du inte gjort det, det blir mycket godare!

hanneles paradis: ja, det är nog många vuxna som tycker om plättar också!

11:04 PM  

Post a Comment

<< Home