Wednesday, March 25, 2009

Nordiska trädgårdar




Även om marken är frusen och snön gömmer gräs och rabatter är våren nära. Här och var tittar de ändå fram, våra nyfikna och tåliga vårblommor. I väntan på mildare väder och att utesäsongen ska börja på riktigt, finns fortfarande tid att planera och drömma trädgårdsdrömmar. På Älvsjömässan pågår mässan Nordiska trädgårdar 26-29 mars. Där finns mängder av utställare inom trädgårdsområdet och många intressanta föreläsningar att lyssna på. Dessutom finns Kinna där för att visa upp sin rykande färska bok I mormors skafferi. Hon har tillsammans med sin mamma och syster samlat fem generationers recept som handlar om att ta vara på trädgårdens överflöd i form av konservering, dryck och desserter. Titta närmare på den om du är på mässan!

7 Comments:

Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Visst är det härligt att kunna gå på trädgårdsmässa i väntan på den riktigt varma & goa vårvärmen.
Din paj ser underbart god ut! :o)
Ha en härlig vecka,
Lydia

9:44 PM  
Blogger Lusthuset said...

Tack för boktipset...låter intressant. Det hade varit så roligt att få besöka Trädgårdsmässan någon gång....ja, den lever får se. Tack även för zucchinireceptet. Det låter jättegott. Jag har just ett par som ligger i kylen och nu vet jag vad jag skall göra med dem. Ha en skön kväll. Kram

11:30 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Vad roligt att du tittar in i min bilddagbok ibland! :) Det blir ju att jag skriver lite mer personligt där om min vardag, än vad jag gör i vanliga bloggen. Kommer nog att vara roligt att ha kvar sen som minne, för det blir ju ett speciellt år det här för mig och min sambo.

Trädgårdsmässan vore nog inspirerande att gå på och få känna en försmak av vad sommarens trädgårdar kommer att bjuda på för vackert. Men som balkonginnehavare kan jag ju inte göra några större utsvävningar vad det gäller planteringar... =)

8:27 AM  
Blogger Petra C said...

Härliga vårbilder. Jag skulle jättegärna gå på mässan men jag tror inte vi kommer iväg.

11:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad skoj att hon kommer med en ny bok.
Det behövs verkligen en trädgårdsmässa för att tro på våren.

5:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mysig mässa, och tänk att det finns krokusar där under... ha en skön helg! :)

7:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lydias Gröna Fingrar: Tack, snälla! Trädgårdsmässan var jättekul. Jag jobbade där en del, vilket faktiskt är extra roligt.

Lusthuset: Mässan är bra och väldigt rolig att besöka, men jag vet inte om jag tycker att det skulle vara värt att åka så pass långt bara för den. Hoppas det gick bra med pajbakandet.

Helena: Åh, jag gillar den väldigt mycket och skulle gärna titta in oftare om bara tiden räckte till. Ja, det här året blir verkligen speciellt för dig,,,
Jag har inte heller någon trädgård här, bara i Hälsingland.

Petra C: Tack! Det är kul på mässan, men ibland går det inte att hinna allt man vill. Ska kika in hos dig...

Kersti: när jag kom ut efter att ha jobbat där under fredagen var det snöstorm! Men mässan är i alla fall ett vårtecken.

Lumumma: ja, visst är det helt fantastiskt och underbart att det gör det!

11:38 PM  

Post a Comment

<< Home