Friday, April 03, 2009

Solgul couscous




Första riktiga vårdagen. Plötsligt värmer solen, det är massor med folk ute, leenden, fågelkvitter, insekter och vårblommor. Oj, så många som längtat och väntat. I affären handlar tjejerna före mig jordgubbar, vindruvor, ost och bröd för att ta med sig på pick nick. Fastän det är kyligt i skuggan är våren här! Inte kan jag låta det ligga en bild med snö överst på sidan. Kanske bättre med något gult eftersom det snart är påsk. Då får det bli couscous med saffran. På bilden har jag använt stora Moghrabiah-gryn, men jag tycker egentligen att den här rätten blir bättre med vanliga mindre couscous-gryn. Vill du äta kikärstbollar till, hittar du receptet här.


COUSCOUS MED GRÖNSAKER OCH SAFFRAN, 4 personer
1 gul hackad lök
1 morot, hackad i små tärningar
1 bit zucchini, skuren i skivor och delad i fyra bitar
broccolibuketter, lätt förkokta
olja
1 vitlöksklyfta
timjan
salt och peppar

5 dl grönsaksbuljong
0,5 g saffran (1 kuvert)
2 msk olja
4-5 dl couscousgryn

Fräs löken i lite olja. Lägg ner morötter och paprika och låt fräsa en stund. Lägg ner zucchinin och broccolibuketterna. (Du kan också låta bli att fräsa broccolibuketterna och i stället dekorera med dem på slutet.) Fräs några minuter till. Pressa en vitlöksklyfta i grönsaksblandningen. Smaka av med timjan, salt och peppar.
Koka upp buljong, saffran och olja. Ta bort kastrullen från plattan. Häll ner couscousgrynen i den varma buljongen och rör om. Låt stå och dra ca 5 minuter (beror på grynens grovlek, se förpackningen). Blanda med grönsakerna. Servera med t ex falaflar, mezeyoghurt och chutney. Sallad är förstås också gott till.

12 Comments:

Blogger Ulrica said...

Aaa här var det något för både öga och gom... :) Härligt.

8:24 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Underbara färgkickar till bilder du bjuder på. Jag beundrar dig så för alla fina rätter du verkar göra, alla nyttigare och vackrare än man kan drömma om att själv göra.
Ha en fortsatt härlig helg,
Lydia

9:07 PM  
Anonymous Kersti said...

Mums och så vackert. Jag trodde först at det var majs. var hittar man Moghrabiah-gryn?

9:27 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ulrica: Ja, jag gillar färgstark mat - både smak och utseende.

Lydias Gröna Fingrar: Tusen tack, nu blir jag stolt (och nästan lite generad). Jag lagar mycket mat med grönsaker, men ibland önskar mina barn sig bara makaroner och ketchup.

Kersti: De stora grynen ser härliga ut. Jag har köpt dem på ICA eller Coop, men vet att de också finns i Hötorgshallen.

7:41 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Soligt och gott.
Vilken energi man måste får av sådan mat.
Ha det gott
annika

8:23 AM  
Blogger Unknown said...

Mums va gott det låter. Väl tillbaka "hemma" i Spanien får det verkligen följa med i lunchboxen en dag: )

9:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vacker bild... med gul majs och gula blommer. Det ser jätte gott ut.
Ciao.
Orchidea
www.viaggiesapori.blogspot.com

3:17 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Nu blir jag sådär vansinnigt hungrig igen, det ser så gott ut.
Ha det bra

3:42 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mums det här ser både gott och färgstarkt ut! Man behöver verkligen äta med ögonen också eller hur? :-)

5:39 PM  
Blogger Sara said...

Jordgubbarna får vänta tills de smakar något annat än vatten, men receptet kniper jag gärna!

8:08 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Färg i maten ger verkligen energi, sen är det ju vackert för ögat också.

Sandbarnet: Ja, det passar utmärkt att ta med sig den här maten. Ha det bra i Spanien!

Orchidea: Tack, visst är det härligt med färger!

Camillas Foto: Tack Camilla. Hoppas att du har något gott att äta...

londongirl: Visst är det så! Även om smaken är nummer 1 så spelar synintrycket också roll.

Sara: Det är granatäppelkärnor som är röda i salladen. Håller helt och hållet med dig om smaken på jordgubbar.

10:58 AM  
Anonymous Emma said...

Vilka fina färger!

9:47 AM  

Post a Comment

<< Home