Sunday, April 12, 2009

Suverän kaka



Hade tänkt lägga in den här kakan under påskveckan, men tiden flög iväg och inlägget blev kvar hos mig. Eftersom veckan bjöd på härligt vårväder, var det mer lockande att vara ute än inne. Det blev flera cykelturer, utefika, titt på nyfödda lamm och vårblommor. Dessutom underbar middag hos mina föräldrar. Vi åt en vårig påskbuffé med mycket smått och gott, därtill bjöds på ljuvligt vårväder och trevligt sällskap - kan det bli bättre! Kakan jag tänkte lägga in, passar lika bra den här helgen. Receptet är inte mitt, utan kommer från Anna och Fanny Bergenströms bok "Under valnötsträdet". De använder färska persikor i sitt recept, men sådana finns ju inte nu. Jag har i stället använt persikor på burk och därför utelämnat momentet hur man hastigt kokar de färska frukterna i sockerlag. Jag tycker att persikoklyftornas gula färg passar så bra den här tiden.

PITINGAS SUVERÄNA KUCHEN
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
80 g smör i kuber
1 medelstort ägg + 1 msk socker + 1 msk ljus vinäger

Vidare behövs.
1 1/4 dl grädde
1 medelstort ägg
1 1/2 dl socker
1 + 1 msk maizena
siktat florsocker

Persikor på burk, jag tog 2 burkar för att jag ville ha riktigt mycket frukt (i originalreceptet kokas färska persikor hastigt i sockerlag).

Mät upp vetemjöl och bakpulver i en skål. Lägg i smörkuberna. Smula ihop med fingertopparna. När det ser ungefär som havregryn är det dags för ägget som blandats med socker och vinäger. Nu går det lätt att arbeta ihop det hela till en smidig deg. Vält ut degen på bakbordet och knåda den lätt. Forma degen till en boll. Lägg en handduk över degen och låt den vila på köksbänken medan äggsmeten görs klar. Till den vispar man samman grädde, ägg, och socker i en liten skål.

Baka sedan så här:
Kavla ut degen tunt med lite mjöl på bakbordet. Lägg ut den i botten på en pajform 26-27 cm i diameter och trimma degkanterna. Strö 1 msk maizenamjöl i ett tunt lager över degen i formen (tar upp fukt från persikorna). Låt persikorna rinna av och skär dem i klyftor. Lägg dem ovanpå den utkavlade degen, gärna i ett cirkelmönster. Rör om i skålen med ägg, grädde och socker och häll detta över frukten. Grädda först i 225° ugnsvärme i 15 minuter, sänk sedan värmen till 175° och fortsätt grädda i ytterligare ca 20 minuter. Sikta gärna över lite florsocker sedan kakan kallnat.

16 Comments:

Blogger Tankevågor said...

Den ser jättegod ut den här kakan! Jag gillar den boken och deras recept är så bra. :-)

12:24 PM  
Blogger SKOGSHUSET said...

Hej!
Va roligt att läsa din blogg och titta på de vackra bilderna. Du är verkligen duktig på att fota! Ska testa receptet du skriver om - har också boken och älskar den!

12:54 PM  
Blogger Ninni said...

Vad sugen jag blir...undrar varför jag aldrig kikar i kokböcker här? Den boken är den enda svenska jag har med mig, förutom min egen handskrivna. Kanske skulle överraska maken till kvällen;)
Tack för tipset!
Kram Ninni

4:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: jag gillar boken och deras recept är alltid pålitliga och goda. Men jag skulle vilja testa så många mer rätter och kakor än vad jag gjort.

Skogshuset: Hej och välkommen hit! tusen tack för dina snälla ord, vad glad jag blir! Boken är en riktig pärla, ändå har jag inte lagat så många av rätterna.

Ninni: Olika platser olika vanor, eller kanske olika perioder. Men den boken är ett bra val, tycker jag. Testa kakan. Den är väldigt god, men ganska mäktig - så den räcker nog ett tag. Kram till dig.

11:47 PM  
Anonymous Lumumma said...

Men å så god. Persikopaj... En klick grädde till det och lyckan är total. Kram.

6:13 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Jag satt och bläddrade i boken i helgen. Kakan måste jag bara prova.

8:42 AM  
Blogger Katrin said...

Gott! Jag har konserverad frukt som jag inte vet vad jag ska göra av, detta verkar vara ett bra alternativ:)

10:02 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: det är redan grädde i den!!! Kakan är supergod.

Kinna: Boken är underbar, men det tar ett tag att pröva ut sina favoriter eftersom den är så omfattande. Men det är härligt att boken räcker länge.

Katrin: Bra alternativ tycker jag. Annars kan du dryga ut en fruktsallad med frukten. Faktiskt helt ok när det inte är högsäsong för färsk frukt.

7:07 PM  
Anonymous Marie said...

Har gjort kakan flera gånger men då med nektariner och hallon i fyllningen, också smarrigt...

7:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Marie: Mmm, låter gott. Vilket bra tips - tack för det!

9:51 PM  
Anonymous Lumumma said...

ha en skön helg, kram!

6:57 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Den ser så god ut...
Här är det bråda dagar och allt går så fort.
Ha det gott
annika

11:26 PM  
Anonymous Kersti said...

Det låter mums. Jag har den boken. Vi gör ofta en god pastasås med svamp i receptet finns där. men pajen har jag inte provat. Skoj att ha nått gott kvar.

12:00 AM  
Anonymous lumumma said...

KRAM!

10:59 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: hu så dålig jag är på att uppdatera, men tiden räcker inte till. Ha en skön helg du också.

annika Christensen: Den är god! Ja, bråda dagar är det gott om den här tiden på året. Ha det gott själv!

Kersti:Den boken är så innehållsrik, jag tror att det går att upptäcka nya intressanta recept många år framåt i tiden. Ledsen att jag inte hinner titta in hos dig så ofta, men jag måste fokusera på lite annat.

lumumma: Kram till dig också...

10:43 AM  
Blogger Lusthuset said...

Mmmm vad gott det låter...den skall jag verkligen prova. Jag bakade den första rabarberpajen idag av egen skörd. De växer så det knakar nu. Härligt gott. Ha en skön Valborg. Här nere får vi inte elda. Kramar!!

10:03 PM  

Post a Comment

<< Home