Friday, May 08, 2009

Ut och mumsa




Nu börjar den härliga tiden när det går att hitta en del av middagens ingredienser direkt i naturen. I stället för att gå till livsmedelsaffären tar jag gärna en sväng ut i det gröna. Klorofyllrika nässlor och kirskål är som allra godast just nu, även om bladen går att använda hela sommaren. Späda maskrosblad kan ersätta rucola. En annan favorit till salladen, som bara finns en kort kort tid är almens ljuvligt gröna frön. Med en mild nötig smak ger den fyllighet och nyttigt fett. Så jag säger inte bara ut och njut av det vackra i helgen, utan även ut och mumsa!

14 Comments:

Anonymous Lumumma said...

Å, nässelsoppa minns jag från barndomen. Va' gott det var! Ha en skön och grön helg!

7:52 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Mmmm, jag har testat nässelshots och gillade faktiskt dem. Kirskål får det bli en en paj snart.
Ha en riktigt härlig helg,
Lydia

8:48 PM  
Blogger Lusthuset said...

Va fiffigt! Nässlor har jag provat, men ännu inte kirskål trots att jag nog skulle få ihop en och annan måltid av dem. Kanske skall pröva i alla fall. Ha en skön helg. Kram!

10:40 PM  
Anonymous Kersti said...

Boken: Kan man äta sånt var min bibel under sjuttiotalet, den håller än.

11:10 PM  
Blogger Kastanjen said...

Jag hade ingen aning om att man kan äta almens frön. Men så äter jag mest sånt man köper i affären...

11:12 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Jag provade att göra Nässelsoppa i helgen,Anna Bergströms och den blev god.
Vad är kirskâl? Och Almens frön, hur äter man dem?
Kram

2:45 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: Tack det samma. Ja nu är det mycket grönt att njuta av!

Lydias Gröna Fingrar: Det ger verkligen energi! Paj med kirs är gott.

Lusthuset: Kirskål har en speciell smak som jag gillar, men det är förstås olika. Det är ju något som är lätt att få tag på!

Kersti: Absolut! Jag har träffat kvinnan som skrivit den en gång - intressant.

Kastanjen: Det går bra och de är riktigt goda också!

Lillie plein d'amour: Det receptet borde jag också testa. Kirskål är ett ogräs som är väldigt vanligt i svenska trädgårdar och almfrön (som du ser på bilden) är bara att plocka och äta eller att blanda i en sallad t ex.

4:01 PM  
Blogger Sara said...

Nässelsoppa är en all time high!

9:07 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Kan man få ett tips på vad man kan använda kirskål till? Jag har nämligen trädgården full av kirskål.
Ha det bra

2:09 PM  
Anonymous KarinW said...

Kirskål har jag inte testat men nässlor älskar jag. Tittade runt knuten nu ikväll och de är på gång men det var så himla kallt så jag väntar på solen!Persikokakan ser smarrig ut och den har jag aldrig smakat.
Ha det fint/karinW

9:07 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Hej igen!
Jag hittade receptet på kirskålspaj hos dig (7 maj 2007).
Ha det bra
Kram

1:40 PM  
Blogger Katrin said...

Jag ska ut och plocka maskrosor så fort de dyker upp här. Än så länge har de inte vågat visa sig, vi ligger lite efter här i norr. Blir speciellt avundsjuk på den fina bilden på blommande träd i förra inlägget;)
Tack för grattishälsningen på min blogg, vi bara myser hemma nu med två underbara ungar:)

8:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: visst är det! Jag ska försöka hinna plocka i helgen!

Camillas foto: Vad bra att du hittade den. Hade tänkt leta länken till dig, men hade helt enkelt inte tid just då. Kul om du kan använda lite av kirskålen. Sen är det klart att man inte hinner äta så mycket som den brukar hinna växa...

KarinW: Klart du ska vänta på solen. Det ska vara behagligt att vara ute i det gröna. Persikopajen blir väldigt god, värd att testa!

Katrin: Vad mysigt det låter. Hon är så söt den lilla tösen. I år har de blommande träden varit fantastiska. De har fått behålla blommorna så länge, för det har inte regnat något. Däremot är det skumt att det inte regnat och en aning oroande för vad som kommer i sommar, för vatten behövs ju. Snart är det er tur med alla vackra vårblommor!

9:38 AM  
Blogger loba said...

Almfrön och nässlor är favoriter även här hemma. Almfrön kan snabbfräsas tillsammans med bladspenat och soltorkade tomater. Igårkväll bakades det bröd med mycket råg - och nässlor. Saftigt och supergott.

1:25 PM  

Post a Comment

<< Home