Friday, June 26, 2009

Svalkande svarta vinbär




Efter en kylig period har sommaren kommit på riktigt, med bad, lata soldagar och semester för många. Jag hoppas att ni har tillfälle att göra just sådant ni längtat efter - läsa en bra bok, softa, umgås eller ägna tid åt allehanda projekt. För mig är det bästa med sommaren avbrottet från det planerade, att slippa ha så mycket tider att passa, möjligheten att ha mer tid med familjen och förstås allt grönt som finns över allt. I värmen är det trevligt med svalkande smoothies. Här är en favorit som jag rekommenderar om du har svarta vinbär på lut. Gillar du hallon och choklad hittar du en riktig goding här. Ha det gott!


SVARTVINBÄRSDRYCK, 1 stort glas
1 banan
1 dl svarta vinbär
2-2 1/2 dl havremjölk

Mixa bananen och bären. Fyll på med havremjölk till bra konsistens. Kör allt till en vitaminfylld mellanmålsdrink. Toppa ev med solrosfrön.

11 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Visst är det skönt att sitta i skuggan och njuta, läsa och bara ha det gott. Man skulle mycket väl kunna ha din smaskiga vinbärsdryck....om man nu bara hade några svarta vinbär. De är svåra att få tag på om man inte har egna. Ha en fortsatt skön sommarvecka och helg. Kram!

11:00 AM  
Blogger Ninni said...

Mmmm vad gott! Svarta vinbär är ett av mina favoritbär. Måste nog kolla om det finns någon påse kvar i frysen...

1:37 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Åh, jag älskar svarta vinbär, har två buskar i trädgården som är fulla av bär men de är inte riktigt mogna ännu.
Ha det bra
Kram

2:53 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

E' fresco e invitante il tuo frullato e di un bellissimo colore!
Scusami se scrivo in italiano ma purtroppo non conosco bene l'inglese, tu invece sei molto brava a rispondere in italiano. Ciao a presto

10:19 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Mmm, det där skulle sitta fint nu när jag sitter på landet i värmen och njuter!

Tack för kommentarerna! Angående det du skrev om min IXUS, så är det faktiskt mest bilder tagna med min systemkamera även i bilddagboken nu. Det var mer i början som jag använde den kompakta kameran till den bloggen, men det blir absolut fina bilder även med den.

Ha det så fint i sommarvärmen!

7:12 PM  
Anonymous Josefina said...

Havremjölk är gott. Lite svalka behövs verkligen nu ... Kram

10:20 PM  
Blogger Katrin said...

Vilka härliga färger!
Svarta vinbär är ju så gott, speciellt direkt från busken, men våra är bara små ynkliga kartar ännu.

10:10 PM  
Blogger Marika på Odlingspyssel said...

Mmm snart kommer de färska svarta vinbären :)

10:05 AM  
Anonymous Kersti said...

Låter mums i sommarvärmen. Jag har precis silat min flädersaft och hällt upp på flaskor. Annars blir det inte så aktivt i värmen.

9:36 PM  
Blogger Tankevågor said...

Det där både lät och såg gott ut. Måste nog ta och tigga till mig lite vinbär av syrran som har vinbärsbuskar. :-)

9:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vilka härliga färger! Smoothies och liknande blir riktigt goda med havredryck!

1:50 AM  

Post a Comment

<< Home