Tuesday, June 09, 2009

Nu är det sommar!




Ibland undrar jag vad jag håller på med. Mitt i den röriga försommarhetsen, sate jag igång att koka shampo. Efter att ha gjort mitt eget shampo några år kan jag nästan inte vara utan det. I stället för att ta vilket som helst, gjorde jag avkok på nässlor, åkerfräken och tussilago. Kokade, mätte, blandade och doftsatte med lavendel och rosmarin. Det är otroligt kul att göra egna produkter, men det kanske finns bättre valda tillfällen. Nu när det är klart är jag förstås nöjd att åter ha mitt favoritshampo. Men jag undrar ändå, varför vi trycker in så mycket som vi vill och måste i våra veckor. Den senaste tiden har det varit för mycket av allt och jag märker att det inte bara är så för mig utan för många. Helst borde man ju hinna njuta av den vackra tiden; dofterna, grönskan och alla nya blommor som slår ut. Idag slutar mina barn skolan, vilket är startskottet för ett lugnare tempo. Idag har jag också sett ett annat sommartecken - de första svenska jordgubbarna. Nu ska jag försöka ta det lugnt, äta jordgubbar, titta på blommor och plocka örter på ängarna. Tittar in då och då, men inte så ofta. Ha det härligt i sommar!

20 Comments:

Blogger Sara said...

I Frankrike får man önska sig något när man äter årets första jordgubbe... Det gjorde jag precis!

5:34 PM  
Blogger Katrin said...

Jag håller verkligen med om att tiden utnyttjas alldeles för mycket för kvantitet istället för kvalitet.
Hoppas att du får njuta riktigt mycket i sommar!

9:10 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Det låter alldeles underbart, det ska jag göra! Hoppas att din önskan slår in.

Katrin: Det krävs enormt mycket för att hitta lugnet. Sen är det klart att aktivitet, vänner och det utåtriktade livet också behövs. Men ibland blir det för mycket.

11:13 PM  
Anonymous Kersti said...

Du har så rätt, vi är många som springer för fort istället för att sakta lunka fram i tillvaron. jag har sommarlov nu och från och med idag ska jag lunka, sakta. Kram i sommarregnet.

10:04 AM  
Anonymous engelsson said...

engelsson kikar in o imponeras över att man kan koka eget schampo..förövrigt så håller jag med om det där med tiden..

12:20 PM  
Blogger Erica said...

En fråga, hur kokar man sitt eget schampo?

12:40 PM  
Anonymous Sanna said...

Jag är också väldigt intresserad av hur man gör sitt eget schampo! Använder man något mer än t.ex. avkok på nässlor och åkerfräken? Vore tacksam för tips! :)

2:02 PM  
Anonymous Hanneles paradis på Hisingen said...

Spännande med eget shampoo (iblandkan man frysa in vissa saker och koka i höstmörker).

3:12 PM  
Blogger Ilva said...

Om du ngn gång känner att du absolut vill ge någon en flaska av ditt shampoo i present så finns jag här-jag beundrar dig baby! Ha det nu så mysigt i sommar, kanske vi kan träffas i augusti?

4:27 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vilka jordgubbar du bjuder på!
Önskar dig en skön sommar
Kram

7:34 PM  
Blogger A home far away said...

Wow så gott och så fint fotograferat.

Ha en fin helg
Kram Gunilla i Singapore

8:39 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Häftigt med eget schampo.=)

7:40 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Hej vännen, ha det sâ jättefint sommarlov!
Spännande att göra schampoo själv; du är sâ pysslig vännen.

Jag gjorde en paella i gâr och brown bread i bakmaskinen och en zucchini soppa sâ nu är veckan beredd för i kväll kommer tjejerna!
Kram

12:35 PM  
Blogger Tankevågor said...

Eget schampo låter så härligt! Det skulle jag också vilja göra.

Ha en bra sommar!

11:21 PM  
Anonymous Josefina said...

Å, eget schampo! Det ser jättefint ut! Jag är extremt petnoga med schampo, använder Dermanords naturkosmetiska som gör underverk för håret. Deras balsam är lika bra. Kan tänka mig att ditt hemgjorda är som en smekning för håret.

Kram!

7:35 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Ja nu är det sommar ävenom det känns lite kallt. Fint du visar.
Ha en skön midsommar.
annika

11:50 PM  
Blogger IKT i min vardag said...

Såg ditt härliga bloggnamn i en kommentar hos A home far away och blev nyfiken på att kika in. Vilka härliga bilder!

Trevlig sommar!

Linda :)

8:56 PM  
Blogger Ulrica said...

Ha en underbart trevlig sommar... vi ses då och då. Och häftigt att koka sitt eget schampo - det visste jag inte ens att det gick.

8:06 PM  
Blogger Ninni said...

Så ambitiöst det låter att koka sitt eget shampo! Jag hade nog inte ens funderat över att man skulle kunna göra det.
Jag håller med dig om allt som man tycker att man måste göra...tänk om man kunde bara vara och njuta av den här ljuvliga tiden. Hoppas du får tillfälle att vistas i Hälsingland nu när det är så vackert väder! Ha en skön sommar!
Kram Ninni

1:35 PM  
Anonymous Alexandra said...

Hej, vad intressant det låter med att göra eget shampoo. skulle gärna vilja vara utan alla konstigheter som finns i dom man köper i affären. Hur gör man??

10:46 PM  

Post a Comment

<< Home