Friday, May 29, 2009

En ros och en ruta till mor




Eftersom det är mors dag i helgen, vill jag skicka en ros till min mamma, men också till er som tittar in hos mig. Det är så roligt att se att ni kikar in trots att det blivit glest mellan inläggen den senaste tiden. Jag har haft en hel del att göra, plus att i maj ska allt avslutas på alla håll och kanter. Mycket är trevligt, men det skulle vara bra att kunna sprida ut pick-nickar, föräldramöten, kalas och avslutningar under en längre period. Jag gissar att jag inte är ensam om den här upptrappningen.... Något gott till söndagsfikat skulle kunna vara de här goda citronrutorna som kommer från "Annas mat" av duktiga Anna Bergenström. Kakorna kan med fördel bakas dagen innan de ska ätas. Önskar er alla en skön pingsthelg!

PUDRADE CITRONRUTOR, ca 20 st
Deg:
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g rumsvarmt smör

Ovanpå:
3 medelstora ägg
2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
rivet skal av en stor citron
5-6 msk pressad citronsaft
florsocker att sikta över

Mät upp mjöl, socker och vaniljsocker i en skål eller i en matberedare. Lägg i smöret i klickar och arbeta snabbt ihop degen. Degen ska inte vila. Platta med mjölade fingrar ut den i en fyrkantig form med löstagbar botten, ca 20x25 cm.
Förgrädda mitt i ugnen i 200°, 12-15 minuter.
Vispa under tiden ägg och socker rejält pösigt. Tillsätt vetemjöl, pressad citronsaft och rivet skal. Häll smeten i den förgräddade degformen och grädda i ytterligare 10 minuter. Citronkrämen är fortfarande lös när kakan tas ur ugnen, men det är så det ska vara. Pudra över florsocker med en tesil och låt sedan kakan kallna helt och hållet (gärna till dagen därpå). Lyft ur kakan ur sin form och skär rutor, ca 6 x 6 cm stora. Ät rutorna som de är eller servera med bär.

9 Comments:

Blogger Veronica said...

Mmmm de där såg goda ut. Jo jag fotar mer och har fått tillbaka lusten!!!
Mycket tack vare att jag känner mig mindre stressad =)

12:41 AM  
Anonymous josefina said...

Nä, nu trappas det upp av försommaraktiviteter ... Pudrade kakor är gott! Ser så fint ut. Kram.

9:13 AM  
Blogger Lusthuset said...

Så gott det verkar.....receptet lägges genast i receptmappen. Verkligen sugen att prova, eftersom jag älskar det mesta med citron i. Ha en skön pingsthel och Mors dag. Kramis!!

9:48 AM  
Anonymous giardinofiorito said...

Buon weekend, grazie per il commento al mio blog! Ciao

4:29 PM  
Anonymous Kersti said...

Å vilka fina bilder. Och de där citronrutorna är så goda. Var längesedan jag gjorde dem ska kanske ta mig i kragen och se om jag kan producera några till imorgon. Det vore gott till fikat. Kram

6:17 PM  
Anonymous KarinW said...

Den kakan verkar fräsch, har aldrig smakat den!

8:51 PM  
Blogger Sara said...

Citron brukar vara fräscht i bakverk och kakor, och rutor är så somrigt! En klassiker!

4:58 PM  
Blogger Tankevågor said...

Jag gillar verkligen Annas recept...det här har jag ite provat trots att jag är svag för allt med citron i.

Det är samma visa här...maj månad är hysterisk när man som jag arbetar i skolvärlden. Massor som ska göras och avslutas innan skolavslutningen.

Men nu är det bara 4 arbetsdagar kvar innan den här skolfröken går på sommarlov. :-))


Tittar alltid in här och blir så glad om det kommit något nytt inlägg.

Ha en fin helg!

9:49 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Veronica: Vad kul att du är inspirerad och i gång. De syns faktiskt! Ett visst mått av press kan vara bra, men för mycket blir snarare totalstopp.

Josefina: Ja visst är det ett bra trick för att få dem att se extra goda ut. De sista veckorna har varit hysteriska, men nu lugnar det snart ner sig...

Lusthuset: Citron ger en sådan frisk smak. De här är helt klart värda att prova. Jag önskar dig en skön helg.

giardinofiorito: Buon weekend a te! Ho piaciuto il tuo passegiato nella campagna molto. Ciao!

Kersti: Tack Kersti, vad kul att du tycker det! Visst är de goda...

KarinW: Citronsmaken ger en väldigt fräsch smak.

Sara: Jag gillar citronsmak på det mesta ska jag erkänna. I bakverk är det extra välgörande med den friska smaken. De här rutorna brukar jag faktiskt bara göra på sommaren så jag håller med dig.

londongirl: Vad roligt att du tittar in trots att det ibland dröjer alldeles för länge mellan mina uppdateringar. Anna har så bra recept, de finns hela tiden något nytt att upptäcka! Skönt att det snart blir sommarlov. Även jag ska vara ledig en stor del av sommaren.

1:11 PM  

Post a Comment

<< Home