Wednesday, June 03, 2009

Sallad med avokado och belugalinser




Sallader hör sommaren till. Under den här tiden av året skulle jag kunna leva på olika sorters sallader med lite tillbehör. Enkelt att göra i ordning och enkelt att variera. Dessutom känns det som om färgerna och fibrerna ger massor med energi. Just nu är min favoritingrediens belugalinser. De små svarta linserna har fått sitt namn av att de liknar den ryska belugakaviaren. Fastare än röda linser och behöver inte blötläggas. Rensa, skölj och koka dem i 15-20 minuter så är de klara. Pressa över lite citronsaft, ringla över olivolja och krydda. Sen är de färdiga att ge proteinförstärkning till din sallad. Jag kokar några deciliter på en gång och låter de stå i kylen till mer än ett tillfälle.

SALLAD MED AVOKADO OCH BELUGALINSER
Babyspenat
Tomater
Avokado
Belugalinser, kokta och marinerade i olja och pressad citron
Olivolja örtsalt

Blanda ingredienserna och du har en god och innehållsrik sallad som passar som tillbehör eller som lättare lunch.

10 Comments:

Blogger Ninni said...

De måsta jag testa. Jag är ingen stor älskare av linser annars men om de är fastare så...
Annars liknar salladen en som jag gjorde häromdagen. Fast jag använde quinoa istället för linser. Gott!
De pudrade citronrutorna från förra inlägget är verkligen jättegoda...
Kram Ninni

9:14 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Mmmm, de borde jag testa!
Ha en skön helg
Kram

10:17 AM  
Blogger Sara said...

Belugalinser? Undrar om det är som de goda "lentilles de Puy" som jag brukar köpa i Frankrike? Ser gott ut!

4:17 PM  
Blogger Veronica said...

Mmmm det där såg ju smaskens ut!!
=)

4:21 PM  
Anonymous Josefina/Lumumma said...

Det är en lisa för själen att komma hit till dig. Kram.

11:21 PM  
Anonymous Josefina said...

PS. Har bytt bloggadress. :)

8:59 AM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Åh, du får vilken sallad som helst att likna en festmåltid!
Ha en härlig vecka,
kram Lydia

8:27 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: kanske kan du gilla dem med lite citron och örtkryddor blandade i en sallad. Testa dem för de är väldigt annorlunda mot röda linser. Quinoa är också väldigt gott och citronrutor förstås, fast vid olika tillfällen.

Camillas Foto: Ett enkelt sätt att förstärka salladen. Jag gillar dem väldigt, så jag tycker förstås att du ska testa.

Sara: Ja, det är samma sort. Visst är de goda!

Veronica: Det är enkelt men riktigt gott.

Josefina: Härligt om du tycker det.

Lydias Gröna Fingrar: Oj, vad snällt sagt! Ha det bra du också.

11:43 PM  
Blogger Annika said...

Låter verkligen otroligt gott, i sin enkelhet! Måste prövas hör framöver.

9:56 PM  
Blogger Marsala said...

Hej. Belugalinser o Puylinser är inte samma sak. Belugalinserna är ännu mindre och spänstigare än Puylinserna, som även kallas "små gröna linser". Dessutom är de nästan svarta. Båda är ju kanon. Fast dyrare än stapelvaran gula- och röda...
jag brukar fräsa upp alla sorters lök jag har hemma (MÅSTE är vitlök!), på svag värme, sätta till linserna (som går att blötlägga om man inte vill stå vid spisen 30-40 minuter) och låta allt puttra samman med lite röd- eller balsamvinäger (som ofta är för söt), grönsaksbuljong samt lite salt o peppar. Likadant ungefär, gör jag med quinoa. Jag skulle kunna leva på detta ensamt resten av livet :D
/Maria

6:02 PM  

Post a Comment

<< Home