Tuesday, July 07, 2009

Sommarsallad med rädisblommor




Juli har startat med häftiga väderväxlingar, varm sol, kyliga vindar, kraftfulla regn och åska som dundrar. Grönskan frodas och naturen övergår från sparsmakad blomning till överdådig. Så rik att man nästan inte lägger märke till allt vackert. Vill man ha ännu mer blommor omkring sig är ett tips den här salladen med en blandning av smaker. Mina föräldrar bjöd mig och min familj på en ljuvlig midsommarmiddag med egenfångad öring. På bordet fanns även den här goda salladen. I receptet, som ursprungligen kommer från ICAs tidning Buffé, används babyspenat som passar bra ihop med aprikos, papaya och rädisa. Den här gången blev spenaten kvar i affären och den egna hade inte vuxit till sig. I stället fick det bli vanlig plocksallad. För att ge den mer smak plockade vi späda maskrosblad och blandade i. Det blev riktigt bra. De dekorativa rädisblommorna har min pappa skurit ut. Testa det, det är ett roligt pyssel! Räcker tiden eller tålamodet inte till, går det förstås lika bra att skiva rädisorna.

MIDSOMMARSALLAD ( som tillbehör till 4 pers)
Ca 250 g färsk babyspenat
1 apelsin
1 papaya
ca 1 dl torkade osvavlade aprikoser (blötlagda en stund)
1 knippe rädisor

Dressing:
2 msk koncentrerad flädersaft
1 msk balsamvinäger
1 1/2 msk olivolja
1/2 msk pressad citronsaft
1 1/2 msk vatten
örtsalt, svartpeppar

Skölj spenaten, låt den rinna av och riv ev i mindre bitar. Sprid ut på ett stort fat. Skala apelsinen, filea den och skär i mindre bitar. Skala papayan, kärna ur den och skär i mindre bitar. Lägg upp apelsinbitar, papaya och strimlade aprikoser på spenatbädden. Skiva rädisorna och lägg dem ovanpå. Ringla över dressingen.

16 Comments:

Blogger Sara said...

Fast det är ju nagot ganska terapeutiskt med att sta och skära rädisblommor... ;)

4:35 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

det ser underbart gott ut och inte blir det sämre av att det är vackert

10:56 PM  
Blogger Erica said...

Så gott det ser ut! Du har öga för det vackra :-)

11:42 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vilken vacker sallad! Precis så ska mat vara, vacker att titta på och god att äta.
Ha det bra
Kram

3:48 PM  
Blogger annette said...

Här blev jag hungrig när jag tittade in, så vackert och gott ser det ut, vill oxå uppmärksamma Dej på att det inte går att kommentera på 365, har försökt nu på elefanten under em. vid ett flertal tillfällen.

Ha det så bra!

annette

4:30 PM  
Blogger Sommarträdgården said...

Ser gott ut.
Kommentarsrutan fungerar inte på 365bloggen,går inte att skriva koden nånstans..?

5:13 PM  
Anonymous Josefina said...

Åh, vad fint och gott och härligt! Rädisor är som godis ... Kram!

2:02 PM  
Blogger Jenny said...

Vilken härlig blogg, lägger till i favoriter. Jättefina bilder! :-)

8:18 PM  
Blogger Veronica said...

Ser riktigt gott ut!!! Och vackert som bara den!
Har försökt att kommentera på din andra blogg några gånger men det går bara inte.

2:35 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Hur hittar jag till din andra blogg kommer inte ihåg. Skall titta om jag hittar länk.
Gott ser det ut iallafall

11:41 PM  
Anonymous tina said...

Tittar in och hoppas att du har en skön sommar. Kram

9:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ser jätteläckert ut med rädisorna serverade på det där sättet!

8:35 AM  
Blogger Lantliv said...

Hej vad kul att du trivdes "hemma" hos mig....du är så välkommen igen..
Här var det mycket mums och vackra foton....Ska kolla in dina recept imorgon...såg goa saker...nu ser jag på tv...
Anne-Lee

9:27 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Låter jättegott med blandningen. Jag gillar frukt i maten.

8:16 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Det är verkligen sant, en terapeutisk och skapande syssla.

Lydias Gröna Fingrar: Tack, det är härligt med färgrik mat!

Erica: Kul att du kikar in och stort tack!

Camillas Foto: Tack! Det är förstås perfekt när både ögat och munnen får njuta.

annette: det verkar ha varit något knas, men jag tycker att kommentar-funktionen verkar fungera igen. Synd att jag missat kommentarer...

Carina: trist när det blir fel. Har råkat ut för detta fel hos andra. Hoppas det är ok nu.

Josefina: Tack! Åh du gillar de krispiga godingarna...

Jenny: Tack, vad glad jag blir! Kul att vara favorit - välkommen tillbaka!

Veronica: Det verkar ha varit en del trubbel, tyvärr. Jag är ledsen för att det blivit krångel för er och ledsen för att missa era efterlängtade kommentarer.

Annika Christensen: Det är nasselblomchokladfoto.blogspot.com Kul att du tittar in där!

8:25 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: roligt att få en sommarhälsning. Ha det så bra själv!

ToVe: Välkommen hit. Visst blir det fint med rädisblommor!

Lantliv: Välkommen även du. Ja, jag ska titta in igen.

Kinna: Ja, det ger helt andra smaker till mer vanliga grönsaker.

8:37 PM  

Post a Comment

<< Home