Wednesday, August 19, 2009

Ibland finns det mest unika nära





En solig junidag blev jag bjuden till en fäbodvall på lunch. Mitt i Hälsinglandsskogen fanns den öppna vallen med ängsblommor av alla de slag. Runt om låg vallstugor, enkla utan elektricitet och vatten men välbehållna. Livet ute på vallen var säkert inte lika idylliskt som min dag på besök år 2009, men det är ändå en länk till en tid som inte ligger alltför långt borta historiskt sett. Där bjöd de trevliga värdparet på bland annat hembakat rågbröd, knaprigt hällbröd, mesost, färskost, hälsinge-ostkaka och mustig soppa. Till maten fick vi svagdricka. Allt smakade underbart och den speciella miljön gjorde lunchen till en alldeles särskild upplevelse. För de flesta av oss är det nog så att våra landskapsrätter och typiskt svenska rätter är mer unika än importerade ostar, såser och maträtter. Idag finns ändå ett stort växande intresse för närodlat och många många mindre matproducenter finns spridda över landet. Just den här helgen finns tillfälle att träffa 350 av dem och se vad de tillverkar. Den 21-23 augusti tar matmässan Smaklust plats i Drakenbergsparken, nära Tantolunden i Stockholm. Den är en hyllning till Sveriges mathantverkare. Läs mer här och passa på att göra ett besök om du är i närheten.

12 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Måste ha varit en härlig dag. Jag är också mycket för "det gamla" och sådant som inte har färdats över hela jorden först (nu tänker jag på mat). Bilden på den gamla dörren med den vackra nyckeln var jättefin. Ha en skön dag...här är det varmt och gott idag. Kramisar!!

10:10 AM  
Blogger Ninni said...

En dag att minnas förstår jag. Härliga bilder från en miljö som jag också känner igen. Även om jag inte är så lastgammal så minns jag när min mormor berättade om hur det var att vara fäbodjänta på en vall i trakten runt Järvsö.
Det är ju sant att det är lättare att få tag i delikatesser från fjärran länder än från sitt eget närområde. Tyvärr! Jag köper alltid färskost och hälsingeostkaka när jag hittar sån men det är inte ofta. Så lyckliga du som har en matmässa i närheten.
Må så gott!
Kram Ninni

3:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!

Hittade hit ifrån en annan blogg. Gillar det jag ser och läser! Hit kommer jag åter så jag länkar. Hoppas det är ok för dig!

Ha de gott!

//Cissi

3:01 PM  
Blogger sinneskatten said...

Vilka vackra bilder och färgerna är så mättade.
Det unika hantverket måste bara få leva vidare.

6:46 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Fina bilder, låter så mysigt och gott!!!
Ha det bra
Kram

6:39 PM  
Anonymous Kersti said...

Å jag missade det, fy så trist jag hade verkligen tänkt gå dit men det var så mycket annat den här helgen. Typiskt att allt är samtidigt. Det var firande på kolonilotterna också och dit kom jag inte heller. Så kan det bli. Kram

9:43 PM  
Blogger Jenny said...

Åh vad härligt! Då missade jag verkligen något.

Ha en fin vecka ;-)

/Jenny

10:07 PM  
Anonymous Josefina said...

Vilken upplevelse! Back to basic. Matmässor är underbara ... Kram till dig.

9:52 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lusthuset: ja, det var helt otroligt. Matlagningsmöjligheterna var så begränsade, ändå var allt så gott och omsorgsfullt ordnat. Ha det bra själv!

Ninni: Även om jag själv tyvärr missade mässan, hörde jag att hälsingeostkaka fanns att köpa där. Visst är det sant att det idag ofta är lättare att få tag på utländsk mat. Vad intressant att din mormor var fäbodjänta.

Enkelheten: Välkommen hit, vad kul att du trivs. Det är bara kul om du länkar! Ska titta in hos dig.

sinneskatten: tack, vad glad jag blir! Visst är det viktigt - men det finns ett större intresse idag, tror jag...

Camillas Foto: tack, snälla - vad kul att du tycker det! Ha det gott själv.

Kersti: jag hade tänkt försöka gå dit, men tyvärr blev det på samma sätt även för mig. Visserligen gjorde jag annat trevligt, men synd att missa detta.

Jenny: Tyvärr blev det så att även jag missade mässan. Synd för den verkade väldigt mysig.

Josefina: Back to basic är bra, sen är det klart att det skulle vara svårt att avstå från mat från andra länder. Men visst ska vi värna om våra egna unika produkter också!

11:23 PM  
Blogger Erica said...

Så vackra bilder du har!

12:36 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Tack Erica! Vag glad jag blir över dina ord. Ha det bra!

9:53 AM  
Anonymous Lissen said...

Jag kände också att jag trivs när jag tittar in på din sida.
Dels för fina bilder, men också mycket för att du skriver bra och gör mej intresserad.
Tycker om när ord och bild kompletterar varandra.
Kram och ha en skön helg!

9:54 PM  

Post a Comment

<< Home