Sunday, September 20, 2009

Leilas muffins med skogsbär




Solen fortsätter att skina och det är till och med varmare än det var förra veckan. Jag är så tacksam över de här veckorna som gör det möjligt att fortsätta vara ute med lätta kläder och stilla rörelser. Kanske börjar jag bli tjatig, men vädret påverkar mig så mycket och just nu är det ingen hejd på min glädje över vädret. Nu tänker jag ta en ordentlig promenad och det tror jag inte att jag är ensam om...Har du tid att baka något gott att ta med dig ut på promenaden eller till fikat på balkongen rekommenderar jag Leila Lindholms supergoda muffins. Receptet kommer från hennes bok "A piece of cake".

MUFFINS MED SKOGSBÄR, 12 st lagom till en muffinsplåt
100 g smör
2 dl mjölk
skal av 1 citron
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl bär (färska eller frysta) hallon, blåbär eller efter önskemål

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och varva smeten med bär tills formarna är fyllda till 2/3. Strö några bär på toppen av varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i cirka 12-15 minuter (ibland t o m lite längre). Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

13 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Mums!! Jag har också gjort muffins efter hennes recept och det blir nästan alltid bra. Leila är faktiskt en favorit hos mig och hennes kakbok är bara så frestande. Jag har för tillfället kommit in i en period när jag bakar matbröd och har hittat ett recept hos Anna ocg Fanny Bergenström som jag gjort flera gånger och gillar skarpt. Jag hoppas också att vi får behålla det fina vädret ett tag till. Ha en skön vecka. Kram!

7:39 PM  
Anonymous josefina said...

vad fint med mufffinsformarna! var hittar man såna, med mönster och färger? :) jag älskar rivet citronskal i bakverk/mat - det blir så gott ...

8:21 AM  
Blogger Lotta 8`) said...

Oj - vad de ser goda ut! Kanske passar det bra med Björbär i muffisarna? för det har jag gott om! I dag blåser det och jag är hemma för jag har tappat rösten och kanske skulle jag baka lite...... luktar ju så gott! Ha en bra dag 8`)

10:20 AM  
Anonymous Helena Ljunggren said...

Superfina bilder och "muffinsen" ser ordentligt smaskiga ut :P

4:00 PM  
Anonymous Kersti said...

Jag njuter jag också. Det är så ljuvligt med solen och värmen. Men nu har det smugit sig in en skärpa i luften som påminner att hösten faktiskt är här.

9:15 PM  
Anonymous dennisMat said...

Trevliga muffins!

10:43 PM  
Blogger Tankevågor said...

Du är inte alls tjatig om vädret. Jag blir också så glad över alla dagar som solen lyser och luften är klar. Så här hoppas jag att hästen kommer att fortsätta länge. Vi behöver ju ljuset så länge vi kan få ha det.
Men annars gillar jag de där höstdagarna med det vackra grå regnet också...men inte än. ;-)


Härliga bilder! Både muffins och blommorna matchar varandra i färgerna.

10:58 AM  
Blogger Tankevågor said...

inte hästen...jag menar hösten så klart... fniss ;-)

10:59 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

I Leilas piece of cake finns så många goda kakor, både jag och barnen bakar för jämt, oftast blir det chokladkaka.
Ha det bra
Kram

3:13 PM  
Blogger Katrin said...

Det ser så gott ut! Jag är ingen expert på att baka muffins, de brukar bli torra, men äta dem kan jag;)

8:24 PM  
Anonymous josefina said...

FRÅGA! :) ang din glutenfria chokladkaka (med påskkycklingar). tänkte göra den till min 40-fest, och undrar lite hur kakan blir. blir det kladdkake-stuk eller fluff eller mastig, kompakt? är väl eg ute efter det sistnämnda. ngt riktigt "fylligt". chokladkram.

12:42 PM  
Anonymous Sandra drömkaka said...

Åh vad fina och goda de ser ut muffinsen med skogsbär! De måste jag baka snarast :)

1:41 PM  
Anonymous Karolina said...

Gjorde dem idag (17/3-13) för en stund sedan, la in en nypa bakpulver mer än annars (har problem med att få dem höga). De blev jättegoda!

3:17 PM  

Post a Comment

<< Home