Tuesday, September 01, 2009

Choklad med natrulig vinbärssmak




Nu är det bara att njuta av trädgårdens skatter. Fortfarande finns det till och med röda vinbär i bra skick att ta rätt på. Välmogna och smakrika passar de till de här chokladgodisarna. Jag skrev om dem förra sommaren, men har själv glömt dem tills nu. Därför vill jag påminna både er och mig om hur gott det blir med äkta smak, jämfört med de syntetiska smaktillsatser som i regel används i färdiga produkter. Ändå finns det undantag - just när det gäller choklad börjar allt fler företag satsa på naturliga smakämnen. Det hoppas jag att vi får se mer av. Så här gör du dina egna chokladbollar med vinbärssmak. Ta en chokladkaka (jag tog Fazers Premiumchoklad 70% då jag tycker att det känns onödigt att välja extra lyxig choklad för att mixa sönder). Bryt den i bitar och mixa den i matberedare tillsammans med vinbären från några klasar. Är det svårt att mixa, kan du blanda ner lite grädde. Rulla till bollar, lägg dem i små formar och toppa med ett rött vinbär. Ställ in i kylen och låt dem stelna något innan du äter dem. Mums!

8 Comments:

Blogger Sara said...

Det är underbart; Jag är på sverigesemester och vinbärsbuskarna dignar av bär, vi hinner inte plocka! Det blir mycket bär i yoghurten, men chokladiga vinbär är nog inte heller dumt...

1:30 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Håller med om att allt smakar så mycket godare utan tillsatser, försöker att bara använda naturliga råvaror så gott det går.
Ha det bra
Kram

6:59 PM  
Anonymous josefina said...

nej men lägg av nu. chokladgegg med röda vinbär - har man hamnat i himmelriket? ;)

10:36 PM  
Blogger Jenny said...

Vad fint och gott! Vi väntade och väntade på våra röda vinbär, men det visade sig vara vita vinbär! Gott men inte lika fint att garnera med. Spännande med blandningen av choklad och vinbär. Ha en fin kväll!

7:23 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Nej men vad gott och snyggt!!!
Annika

8:48 PM  
Anonymous Lissen said...

Mmm vad gott det låter. Dessutom med naturliga råvarot. Då känns det bra att njuta av lite choklad!

Ha det så gott!

9:52 PM  
Blogger Katrin said...

Det ska jag prova! Ännu ett bra tips härifrån:)

10:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: vad härligt det låter! Naturella bär är alltid allra allra godast och lyxigast tycker jag, men har man tillgång till mycket kan det vara kul att använda dem på lite olika sätt. Ha en fortsatt skön Sverigevistelse!

Camillas Foto: Det är verkligen stor skillnad. Jag försöker också att använda naturliga råvaror så mycket som möjligt, men det är klart ibland går det inte att följa sin önskan...

josefina: vilket härligt uttryck! Av det gissar jag att du även gillar röda vinbär...

Jenny: Kul att du tycker det! Visst är det konstigt vad mycket färgen gör. Vita vinbär har egentligen ungefär samma smak som de röda - men är kanske inte lika självklara som dekoration.

Annika Christensen: de är verkligen goda - testa!

Lissen: Faktiskt en helt ok sötsak, inte allt för mycket socker, naturlig smak och riktigt gott!

Katrin: Vad roligt att du blir inspirerad. Testa, det är enkelt och snabbt att göra dem!

9:18 AM  

Post a Comment

<< Home