Friday, September 11, 2009

Solrosor och groddade frukostfrön




Solen skiner och det är till och med varmt. Vilka fantastiska veckor vi fått! Jag har varit ute så mycket jag hunnit och tittat på sensommarens alla blommor. Ringblommor, rosenskäror, rudbeckia och solrosor. Visst är vårens blommor vackra och framför allt efterlängtade, men de blommor som kommer sent på säsongen är också betydelsefulla. Det varma milda ljuset lyfter fram alla färger och de är de här bilderna och dofterna jag vill bära med mig länge länge. I år har jag sett så många ståtliga solrosor, kanske för att sommaren sträckt ut sig. Just när det gäller solrosor, har de till och med lite med mat att göra. Solrosfrön innehåller vitaminer och mineraler som bland annat hjälper immunförsvaret och har i dag blivit en vanlig ingrediens i müsli och som topping. Jag brukar själv toppa min frukttallrik på morgonen med solrosfrön. Numera lägger jag dem i blöt på kvällen, då startar en groddningsprocess som gör fröna mer lättsmälta och näringen mer tillgänglig. På morgonen silar jag bort vattnet och äter dem med frukt. Godaste frukosten för mig!

7 Comments:

Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Låter ju jättenyttigt och inte så omständigt...får nog testas! :o)
Ha en fortsatt härlig helg,
Lydia

4:38 PM  
Anonymous Kersti said...

Vilket bra tips att blötlägga dem. det ska jag också prova.

9:20 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Kära Nässelblomman, vi besökte västkusten i somras och med i bagaget tillbaka fanns bla Plopp och solrosfrön, men när jag gick och handlade i Frankrike veckan efter sâ hittade jag frön i vâr affär, sâ det finns här, olika sorters fröer som jag har i mitt baguette bröd.
Mycket gott.
Trevlig höst.
Kram

12:50 PM  
Anonymous tina said...

Solrosor är fantastiskt vackra och ståtliga! I början på sommaren när vi planterade på balkongen så hade Carl storslagna visioner om solrosor som skulle växa långt högre än själva balkongen. Dom växte och växte, men så vissnade dom innan de hann slå ut, snopet! Jag har aldrig provat att grodda solosfrön, men blir nyfiken. Hoppas du har det fint!

3:00 PM  
Anonymous josefina said...

jag älskar solrosor! och håller med, sensommar/höstblommor är viktiga. tycker eg mer om dom än om vårens, höstens blommor är kraftfullare - solrosor, gerbera ... dessutom tycker jag rönnbärsklasarna på träden är vackra! kram.

6:58 AM  
Blogger Åsa said...

Oh, du lägger dom i blöt? Det har jag aldrig gjort. Brukar annars koka med några i gröten eller strö på frukten som du :) Det är supergoda att rosta och ha i sallad också.

2:59 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vilket bra tips att blötlägga dem. Då är de ju som sagt lite mer lättsmälta utan att näringen förstörs.
Det ska jag testa. Tack för det tipset!

Solrosor är så fina...kom på nu att jag faktiskt har fotat solrosor på Rosendals trädgård för två veckor sen ute på Djurgården.
Måste kolla om det blev något av de där bilderna. TACK för inspirationen jag fick nu! :-)

9:05 AM  

Post a Comment

<< Home