Friday, September 04, 2009

Det blev en tårta också...




När jag hade plockat röda vinbär, fick jag önskemål från familjen om en vinbärstårta. Nja, varför det - det är ingen som fyller år just nu? Men ok, någon enda gång på året går det väl bra att äta tårta utan födelsedagsfirande. Jag bakade en tårtbotten som jag fyllde med ett lager marsankräm och ett lager vinbärskräm. Vinbärskrämen gjorde jag genom att mixa vinbären lite lätt med någon msk socker. Mixa bara lite grann, annars blir det rinnande saft i stället. Det går även att mosa med en gaffel, men jag ville ha dem något saftigare. Lägg ihop bottnarna med fyllningen. Täck tårtan med vispad grädde. Dekorera med hyvlad mörk choklad och vinbärsklasar. Det blev en bra smakbrytning mellan syrliga vinbär, söt marsankräm och choklad. Väldigt gott med andra ord! Så gott att jag nu har fryst in mixade vinbär för att kunna använda som fyllning längre fram. Önskar er alla en riktigt bra helg!

13 Comments:

Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Åh mums så gott det ser ut, måste testas! :o)
Ha en riktigt härlig helg,
lydia

1:35 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mmmm ser så gott ut! Både tårtan här och de goda chokladbollarna i inlägget innan.

9:15 PM  
Blogger Lusthuset said...

Så mycket gott du bjuder på. Jag skall i varje fall prova chokladen med vinbär det är ju ett som är säkert. Pastasalladen med pesto lite ängre ner i inläggen låter ju somrigt och härligt. Fika det är det bästa jag vet och platserna är många men de flest trevliga. Ha en skön helg. Kram!

7:07 PM  
Anonymous Kersti said...

Det finns alltid en anledning att fira. Vinbärstårta låter som ett fantastiskt alternativ.

10:59 PM  
Anonymous Helena Ljunggren said...

Jösses så gott det ser ut och vilka ljuvliga bilder!!

7:33 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Mmm, tårta är gott!

8:32 PM  
Anonymous josefina said...

precis en sån där tårta som jag gillar mest. :)

7:29 AM  
Anonymous tina said...

Åh, det både låter gott och ser kalasgott ut!

9:17 PM  
Blogger Åsa said...

Hej Eva!!!

Jag har inte gått och gömt mig helt ;-) Tänker på dig och kikar in här emellanåt. Ser att du också haft litet glesare mellan posterna och nu börjat blogga lite mer :) Visst blir det lite mycket i livet på annat håll så bloggandet har fått stå åt sidan ett tag. Men det är så kul ändå så nu gör jag ett försök igen att ta mig tillbaka.

Och du, tårta tror jag vi behöver lite då och då - fast det inte är något särskilt att fira.

11:24 AM  
Blogger Sara said...

Så aptitretande bilder... även för en som inte är någon tårtfantast!

11:57 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Jaga säger bara mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Annika

10:42 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Låter som en god idé att mixa dem. Annars kan det vara svårt att hitta användningsområdet till de röda vinbären. Så tack för tips!

4:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lydias Fingrar: En enkel tårta är oftast det godaste!

Londongirl: Kul att du är tillbaka efter sommaren! Testa om du har vinbär.

Lusthuset: Jag tycker absolut att du ska testa dem. Chokladbollarna gör du på några minuter. Visst finns det många trevliga fikaplatser.

Kersti: Ja, jag tror att det är något jag borde bli bättre på.

Helena Ljunggren: Tack Helena, vad roligt att du tycker det!

Camillas Foto: Särskilt hemmagjord där man kan påverka innehållet.

Josefina: Åh, då tycker vi lika om tårtor.

tina: roligt att du gillar den!

Åsa: Jättevälkommen tillbaka! Jag tror också att det är bra att fira lite mer, uppmärksamma positiva saker och sätta guldkant ibland. Nej, tyvärr har jag inte hunnit blogga så mycket som jag skulle vilja.

Sara: Det var en fin komplimang, tack tack!

Annika Christensen: Det var målande!

Kinna: Det är faktiskt ett användbart tips. Det är så synd att inte kunna använda goda bär. Du som bakar så mycket skulle säkert kunna använda vinbärskräm på många bra sätt.

10:10 AM  

Post a Comment

<< Home