Wednesday, October 07, 2009

Värmande mat med höstkänsla




Även om jag inte har så mycket tid att blogga för tillfället, vill jag påminna om min höstfavorit ratatouille. Jag har inte ätit det sen förra hösten, men med tillgång till massor av egenodlad zucchini dök den upp i tankarna. Grytan får massor av god smak av de olika grönsakerna som jag fräser var för sig innan jag till sist låter dem koka tillsammans i tomatröran bara några minuter på slutet. Tillsammans med råris och eventuellt en klick yoghurt blir det en värmande middag när vindarna viner utanför fönstren. För oj vad det blåser och vad naturen förändrats på bara några dagar.

RATATOUILLE 4-6 personer
olivolja
Ca 500 g zucchini i tärningar (2-3 st)
Ca 500 g aubergin i tärningar (2-3 st)
1 stor purjolök (eller 2 mindre)
ca 500 g paprika i bitar (skulle jag gärna tagit, men hoppade över det)
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 brk eller paket krossade tomater
lite socker
örtsalt
timjan
persilja

Hyvla av skalet på auberginerna, skär dem i ca 1 cm tjocka skivor. Är auberginen stor, är det bra att låta dem ligga och dra ur en stund, smaken blir mildare då. Salta skivorna och låt dem ligga och dra ca 30 minuter mellan ett par tallrikar eller i ett durkslag. Torka sedan av dem och skär i tärningar. Skär upp de andra grönsakerna och fräs dem varsamt i olivolja – i olika pannor. Då häller de färgen bättre. Låt sedan oljan rinna av grönsakerna innan du blandar dem i grytan. Purjolöken fräser jag i en traktörpanna som ska rymma allt. När löken är genomskinlig, tillsätt tomaterna, lite socker, örtsalt och timjan. Låt koka ihop till en tjock tomatsås 20-30 minuter. Tillsätt sedan resten av grönsakerna (som runnit av innan) och låt grytan puttra ihop några minuter. Jag gillar att äta grytan varm till ris, men den passar också att äta den kall.

13 Comments:

Blogger Camilla Alvén said...

Mmmm, det är supergott!
Sedan jag blev vegetarian lagar jag det ofta.
Ha det bra
Kram

8:37 PM  
Blogger Katrin said...

Det lät gott! Det här med att låta oljan rinna av grönsakerna; mina grönsaker brukar suga åt sig allt fett. Är det bara jag som använder mer olja än recepten anger?

9:10 PM  
Blogger Erica said...

Det är ju så gott!

3:55 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Ratatouille är en storfavorit även hos mig! En verkligt användbar röra.
Hälsar fröken Dill

11:02 AM  
Blogger Åsa said...

Åh, kära vän! Det har sannerligen blåst och ruskat om här den senaste veckan. Idag skiner dock solen och löven gnistrar i alla höstens härliga färger :-)
Jag har saknat bloggandet så mycket och nu har jag äntligen en ny dator så det är en fröjd att se alla bilder ordentligt på bloggarna och själv oxå kunna arbeta mer effektivt utan att bli stressad av ett mail som kunde ta 45 min att skriva och få iväg.

Hoppas nu vinden mojnar och du får en riktigt skön helg.
Kramar/åsa

11:21 AM  
Blogger Åsa said...

Oj, jag glömde ju skriva om maten! Jag har precis kokat upp matvete som jag haft i blöt under natten så det blir nog till att göra ratatouille till middag idag :-)
Tack för tipset!

11:23 AM  
Blogger Ninni said...

Visst är det gott!! Jag handlade hem ingredienser häromdagen så jag ska koka en ordentlig sats på eftermiddagen. Det är så praktiskt att ha i frysen och ta upp till matlådan.
Hoppas du får en skön helg!
Kram NInni

12:09 PM  
Anonymous Lissen said...

Det låter gott och värmande när höstvindarna tar i!!!!!
Min yngsta dotter är vegetarian, så det här kan jag ju bjuda henne på. Fast det dröjer, hon bor i Göteborg. Ha en skön helg!

11:06 PM  
Blogger Sanna said...

Detta är verkligen en av mina favoriter. Går ju att förändra i oändlighet :)

hoppas det är bra med dig annars och att du har en härlig höst!

5:09 PM  
Blogger Sara said...

Jag älskar ratatouille! Ett tips kan vara att slänga auberginerna i kokande vatten ett par minuter så att det inte tar sådan rackarns lång tid att få dem mjuka. De är ju godast när de nästan smälter i munnen...

3:05 PM  
Anonymous Josefina said...

Tack Nässelblomman! Jag växer minst en meter av dina kommentarer! För övrigt älskar jag zucchini. Helst stekt med nåt mojs till. Kram!

9:17 PM  
Anonymous tina said...

Jag gillar ratatouille! Imorgon tror jag dock att det står zucchinipasta på menyn, det är fint det med! :-)

10:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Camillas Foto: Visst är det en suveränt god maträtt.

Katrin: Det är olika beroende på vad jag lagar för mat och vad jag lagar den i för stekpanna eller gryta. Både zucchini och aubergin suger åt sig massor av olja, det är därför jag tycker att det är bra att låta dem rinna av lite. Även om olja är gott, kan det bli för mycket om överflödsoljan från alla grönsaker hamnar i grytan.

Erica: Visst är det...

Fröken Dill: Välkommen fröken Dill. Jag ska kika in hos dig.

Åsa: Vad härligt med en ny snabbare dator. Passar bra att ha när höstvindarna gör utelivet lite mindre! Ha det bra! Hoppas att det blev ratatoulle till middag!

Ninni: Det är perfekt mat att laga mycket av och att ha med sig i matlåda.

Lissen: Det låter som en bra idé. Hoppas att hon gillar den höstiga grytan.

Sanna: Vad kul att du tittar in. Ja, den här grytan går att anpassa efter egen smak och tillgång på grönsaker.

Sara: Oh ja så ska de vara. Vilket bra tips - det ska jag testa.

josefina: allt såg så toppen fint ut. Zucchini är gott till mycket och på många olika sätt.

tina: till pasta passar zucchini jättebra. Får kika in hos dig och se hur du lagar till den.

12:10 PM  

Post a Comment

<< Home