Friday, October 30, 2009

Det milda ljusets tid




Övergång från oktober till november. Jag har svårt att vänja mig vid att ljuset inte räcker till och att dagarna blir kortare. Det är en tid för lugn, ro och reflektion. Motvilligt kan jag säga att det också ligger något vilsamt i att inte alltid vara på väg ut. Egentligen är det fantastiskt att ha flera årstider som ger oss så mycket olika ljus, färger, smaker och upplevelser. Det gäller bara att ta vara på det bästa. Så i stället för att se november som en mörk månad, ska jag tänka på hur milt och snällt ljuset är. Jag önskar er en bra helg i reflektionens tecken!

8 Comments:

Blogger Cattis said...

Tack!

Det tankesättet ska jag ta till mig.
Nu kommer november få en positiv klang i stället :-)

7:21 AM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Så rätt så, det gäller nog att plocka russinen ur kakan, så att säga. Själv är jag så förtjust i färgerna och den klara luften.
Ha en härlig höst,
Lydia

8:03 AM  
Anonymous Sandra drömkaka said...

Det låter som ett bra tankesätt nu i denna mörka höst! Jag ska tända en massa ljus & se framemot julen som jag tycker är så mysig :)

1:43 PM  
Blogger Katrin said...

Du har helt rätt! Det är lätt att glömma bort sig i det mörka, men "...det lyser inga stjärnor där intet mörker är".

8:29 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Du har så rätt!

Dock ser jag inte fram emot vintern särskilt mycket eftersom vintern i Skåne består av regn, mörker och blåst, det brukar inte ljusna förrän i mars. Hade vi bara haft lite snö så hade det gjort att det blivit ljusare.

Ha det bra
Kram

11:53 AM  
Blogger Åsa said...

Fina bilder! det stämmer med ljuset. Var också ute och tog lite bilder innan helgen då solen sken (nu regnar det och är inte ens milt ljus utan mest grått). Och det finns en massa saker att pyssla med inomhus nu också. Det bästa av allt är nog de tända ljusen till kvällsmaten :-)

Hoppas du får en bra första vecka i november. Kramar!
/åsa

12:22 PM  
Anonymous Helena Ljunggren said...

Underbara bilder!

3:56 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Cattis: Man kan ju alltid försöka att styra om tankarna en aning!

Lydias Gröna Fingrar: Tack Lydia. Färgerna är underbara och de skulle jag gärna behålla hela vinterperioden.

Sandra drömkaka: Håller med om att just julen och även advent är en mysig tid. Vilket fint bloggnamn du har, nu ska jag kika in hos dig.

Katrin: Visst behöver vi ljuset, men man får ju försöka hitta det bästa i alla årstider.

Camillas Foto: Tror också att det faktiskt är mycket vackrare längre norrut tack vare snön. Den lyser ju upp hela himlen.

Åsa: Tack Åsa! Regn är förstås inte så kul, men visst känns det extra mysigt att sitta inne med tända ljus då!

Helena Ljunggren: Tack, vad glad jag blir!

5:06 PM  

Post a Comment

<< Home