Tuesday, December 01, 2009

Ha en lugn advent!




Trevlig advent till er alla! Jag hoppas att ni haft en skön första adventhelg. För mig kom helgen alldeles för snabbt eftersom vi hade födelsedagsfirande för ett av mina barn, men på något märkligt sätt kom det ändå fram ljus och adventsstjärnor. Min större dotter satte till och med igång att baka lussebullar helt på egen hand - så det blev ordentligt adventsfika. Varför händer det alltid så mycket just den här tiden? För en tid sedan var jag och lyssnade på Ernst Kirchsteiger som berättade om sin nya bok "Jul med Ernst" där han delar med sig av julmat, godsaker och dekorationer. Det jag verkligen gillade var att han lyfte fram just det här med att försöka ta det lugnt och inte stressa för mycket inför julen. Det är ju bättre att göra färre saker och ibland ta genvägar till maträtter och bakverk, än att jäkta runt för att göra allt perfekt. För visst är det viktigare att försöka hitta en känsla och stämning än att städa och handla flest saker. Bättre då att välja ut det som man själv tycker är roligast och viktigast, vilket förstås är olika, kanske kan det vara att hinna gå på julmarknad, lyssna på en konsert, baka eller bara träffas och umgås. Ett enkelt sätt att få till en gemensam middag kan ju även vara att ordna knytis. Alla har vi våra egna bilder och önskemål kring hur advent och framför allt julhelgen ska vara, men en bra tanke att bära med sig för många av oss är nog just det här att försöka stanna upp en stund. Ernst tipsade också om periodens vackraste pynt - naturens gåvor. Tänk så härligt det doftar med ciselerade apelsiner eller ett fat med olika kryddor och hur vackert det är med julröda äpplen, kottar och granris....Vad gillar du bäst med adventstiden?

14 Comments:

Blogger Sara said...

Du har helt rätt... Vi borde verkligen försöka stressa mindre än att försöka göra tusen saker och fixa och dona och springa i affärer och och och...
Jag "adventar" med glögg och tända ljus och frossar i mandariner och sötmandel!

1:32 PM  
Blogger Lusthuset said...

Lyckost du som fått höra på Ernst...en av mina absoluta favoriter. Här är rätt på nästan alla sätt. Jag har köpt hans bok som är jättetrevlig och andas Ernst på varje sida. Håller med om att det är verkligen inte mängden av pyssel och grejer som är det viktiga utan glädjen att dela det med någon. Enkelt och vackert..eller hur. Ha en bra vecka. Kram!

1:49 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Egentligen vet vi ju det, ändå är det så lätt att glömma bort vad som är viktigast i julyran. Din advent låter mysig.

Lusthuset: Ja, det var inspirerande och det är Ernst bok också. Den känns väldigt personlig och varm i sin ton. Ha en bra vecka du också!

4:09 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Du (och Ernst, som jag också gärna hade lyssnat på) har så rätt!

Tidigare år har jag väntat med allt till december och då känt mig stressad. Nu i år när jag började i mitten av november blev det hela till en "lek" istället för måsten.

Jag tycker om advent för den mysiga stämningen och för allt som hör till vad gäller bakning och kreativitet!

Kram kram!
Sanna

4:11 PM  
Blogger Erica said...

Hur har du gjort mönstret på apelsinerna? Otroligt vackra bilder du har!

8:29 AM  
Anonymous Brazilian Linda said...

Jättebra sagt av honom må jag säga. Jag kan tänka mig att alldeles för många stressar runt med en massa "Att göra" listor. Det slutar med att de är så stressade att de inte kan slappna av ordentligt och sen är julen över i ett nafs...

Själv så tar jag det lugnt. Här har vi ingen advent, jag ska försöka mig på att göra lite svenskaktigt julfirande här i år. Vi får se hur det går. Jag hoppas få fira en svensk jul nästa år.

Förresten, jag har bytt address. Nu hittar du mig på www.brazilianlinda.se :)

8:19 PM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Hallojs!!
Ja tänk om man "hann" stressa lite miindre...kunde inte deceber innehållit dubbla dagar!!!
Tycker med att naturens gåvor utgör det allra vackrsate pyntet!!
Försööker mixa med det!
Bäst med advent är julstämningen som äntligen innfinner sig..alla ljus o stjärnor som lyser upp i mörkret..att man har hela dec framför sig!!

Kvällskram ♥ Millan

1:20 AM  
Anonymous Josefina said...

Vilka vackra apelsiner! Å, jag gillar Ernst. Jag tycker att han verkar ha en sund inställning till mkt - vad avundsjuk jag blir på dig som lyssnat på honom.

Stress och press utgår helt för mig den här julen. Kram från mig.

3:24 PM  
Anonymous tina said...

Allra mest gillar jag att december är något helt annat än november. Rimfrost istället för grått och regn. Pyssla och baka och fixa inför adventshelger och jul. Vetskapen om att flera lediga dagar skymtar där framme. Och givetvis att det lyser så fint i egna och andras fönster. Fast december är mörkare så känns det tusen gånger ljusare än november. Hoppas du får fina adventshelger.

10:27 AM  
Anonymous Kersti said...

Eftersom jag har en son som nästan vägrat jul i ett antal år har vi sållat och gör bara det vi verkligen tycker om och vill. Vi har tillsammans kommit fram till vad är det som är viktigt och vad kan vi strunta i. Så nu är det betydligt mer avstressat än tidigare. kanske spelar det roll att barnen är större och förväntningarna inte så högt ställda. Nu är det mest en tid för återhämtning och trevlig samvaro. Och så god mat förstås men den delen är bara lustfylld. i alla fall om man tycker om att laga mat så som vi gör. Njut av helgerna och gör som du säger ta det lugnt. Kram

10:19 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Jag försöker att ta det lugnt men nu har jag tagit det lugnt alltför länge och börjar nästan få panik över hur jag ska hinna med både julbak, julgodis, julkort och julklappar...hjälp!
Ha en skön adventshelg
Kram

11:04 AM  
Blogger Åsa said...

Ett stort fat med just äpple och apelsiner mönstrade med nejlikor i och lite gröna kvistar är väl typ det julpynt jag brukar göra.
Julen är fö inte min absoluta favorittid på året så jag har lite svårt för all hysteri som råder nu. Jag tycker det är mysigt med alla granljus och div ljusslingor lite varstans men har inga själv. Jag brukar baka lussekatter och kanske pepparkakor och gör lite gott godis men jag behöver ju inte stå i massa annat. Firar inte jul med någon, behöver inte handla julklappar och kan lugnt stanna hemma :-)
Julen är mao en mycket kluven tid för mig då det å ena sidan är mysigt och trevligt men å andra sidan ingen att dela det mysiga. Med åren blir det allt svårare och svårare att motivera mig själv att sätta igång julstämningen hos mig själv. Än är det ett par veckor kvar så kanske får jag ihop en adventsljusstake lagom till julaftonen ;-)

9:34 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Sådana apelsiner måste jag göra iår. Tänker varje år men blir aldrig färdig liksom.
Tack för din hälsning till oss under denna jobbiga vecka.
Kram och ha det gott
annika

10:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Villa Solgården: Vad bra att komma igång tidigt, för då går det verkligen att göra det man helst vill i lugn och ro. Jag tycker också att advent innehåller mycket mysigt.

Erica: Tusen tack! Jag blir så glad när du säger så. Jag har gjort en inlägg om hur jag gjort mönstret på apelsinerna.

Brazilian Linda: kan tänka mig att julen firas helt annorlunda hos dig och att det kan vara en tid då man längtar till sina gamla vanor en aning. Din nya sida är jättefin!

Mamma Millan: Dubbelt antal dagar låter som en utmärkt idé, så gör vi! Naturpynt kan bli så fint!

Josefina: Han var så avspänd och sympatisk att lyssna på. Vad bra att du motar bort stress och krav!

Tina: Så fint du skriver, visst är det tur att alla stjärnor och ljus lyser upp den här månaden. Att baka och känna speciella juldofter är något som ger stämning....

Kesti: Vad bra att ni fått ihop det på ett sätt som fungerar för er familj. Det kan vara riktigt svårt om någon inte alls vill fira och andra vill. Låter annars väldigt skönt att förväntningarna inte är för högt ställda, julafton är trots allt bara en dag bland andra dagar.

Camillas Foto: Jamen, ojdå så kan det förstås gå om man tar det för lugnt. Det skulle faktiskt kunna vara jag....

Åsa: Tack för att du delar med dig av din jul. Jag tror att många har en kluven inställning till julen, även när man är med släkt och familj finns mycket förväntningar som kan vara alldeles galet stressande. Och är man inte i ett sammanhang är ju det stressande. Jag tycker att det låter som om du skapar en mysig jul för dig själv. Att baka är kul och att baka pepparkakor och lussebullar är ju att göra något som är knutet till den här årstiden. Men det är lätt att allt som sker den här tiden blir som en enda upptrappning inför julafton som är någon slags final. Tokigt, eftersom det bara handlar om några få timmar. Det är viktigare att försöka fånga känslan i årstiden, tycker jag. Kram!

Annika Christensen: Det går inte att hinna allt - i alla fall inte varje år. Skönt att lilla vovven är hemma igen. Kram.

10:18 AM  

Post a Comment

<< Home