Tuesday, April 20, 2010

Första nässlan är här



Nu har jag sett dem! Årets första nässlor är här, späda och ljust gröna. Fyllda med en massa nyttigheter nu när vi behöver fylla på våra vitamindepåer som mest. Smått är gott när det gäller nässlor men lite till får de växa innan jag plockar dem. I södra Sverige gissar jag att grönskan hunnit betydligt längre än här. Men det passar mig bra att det går sakta, då hinner jag med även om jag inte har så mycket tid att vara ute som jag skulle önska. Att följa alla små steg är lika fantastiskt varje vår och helst vill jag gå och nosa nära marken varje dag.

10 Comments:

Anonymous tina said...

Åh vad kul att du skriver om nässlor. Jag och grannen satt för en liten stund sen och funderade på när första nässlorna börjar dyka upp. Ser fram emot nässelsoppa och nässelpaj!

5:16 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Så härligt att se!!! jag kikade lite efter dem när jag var ute och gick imorse, har ett litet ställe, men än gick det inte se några.

Kram kram!

Sanna

7:25 PM  
Anonymous Jenny, Matlust said...

sv. Ja, de är jätte goda. Det är trevligt när nässlorna kommer!

9:32 PM  
Blogger Åsa said...

Wow! Jag har inte ens sett en tussilago än. Blåsippor swichade jag förbi i förrgår. Märker det är dags att ta sig en ordentlig "tittarpromenad" :-) Hoppas du fick samlat ihop tillräckligt med nässlor för årets soppremiär!

11:24 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det är en härlig tid, mycket vitsippor, skillor och andra fina blommor att fotografera. Jag har varit och "pallat" ramslök som jag gjorde pesto av, har även fryst in en hel del för att använda till kryddsmör.
Ha det bra
Kram

12:02 PM  
Anonymous Josefina said...

Nässlor åt Nässelblom&Choklad! I östergötland är det svinkallt - i morse var det nollgradigt och snöade. Aprilväder ... Gräddig nässelsoppa minns jag från barndomen. :)

5:40 PM  
Anonymous Kersti said...

Jag har också sett dem. Tyvärr på ett ställe där jag inte tänker plocka, precis vid vägen och där många går med sina hundar. Men snart åker vi till torpet igen och där kan man ohämmat hänge sig åt att plocka nässlor. De finns på alldeles för många ställen på tomten. Då är det bra att de kommer till lite nytta och inte bara irriterar. Kram

10:25 PM  
Blogger Erica said...

Det är ju så gott med nässelsoppa!

7:39 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Grönt guld skulle jag vilja säga.
Har redan ätit pesto flera gånger.
Hoppas att allt är bra med dig.
Ha det gott bland nässlorna
Annika

11:39 PM  
Blogger Mikkan said...

Visst är de söta, jag plockade igår också!:) vad gör du helst av dina?

7:27 AM  

Post a Comment

<< Home