Thursday, February 11, 2010

Med nötig smak och en aning sötma...




Idag börjar Potatis- och frilandsmässan i Örebro. Tänk att det finns en mässa nästan bara om potatis! Å andra sidan är den älskade (utom i GI-sammanhang) rotfrukten sällsynt användbar i soppor, mos, gratänger, grytor, sallader eller bara kokt, stekt eller bakad. Godast av allt är nyupptagen potatis på landet, skrubbad i bäckvatten och varsamt kokad. Sen behövs inget mer. Kanske är potatis så självklar för oss att vi glömmer bort hur gott det kan vara. Nu vill i alla fall branschorganisationen Svensk potatis höja anseendet genom att hitta nya ord för att beskriva smaken, sådär som man beskriver viner och ibland även ostar. Jag håller på potatisen och ger den gärna upprättelse, men jag vill inte att den blir en dyr och snobbig vara på hyllan i affären. Hur gillar du att äta din potatis, vilken är din favoriträtt?

13 Comments:

Blogger Åsa said...

Oh, jag håller med - låt potatisen vara "vardagsmat" och trissa inte upp priset.
Jag får nog hålla med om att den nyupptagna potatisen är godast. Vi brukade sätta potatis i i halva landet och så sådde vi morötter, lök och lite annat skoj på andra sidan, när jag växte upp. Vi kunde knappt vänta på den första plantan skulle grävas upp och vi med spänning stod lutade över grepen och letade "ljusa fläckar" i jorden. Mmmmm... Annars gillar jag faktisk potatis i soppor. Behöver nödvändigtvis inte vara just potatissoppa heller utan är gott med lök och blomkål t ex eller mer morötter, linser och annat gott.
Hrm, undrar om det börjar bli matdags för mig nu ;-)

1:22 PM  
Blogger Sara said...

Potatisen har lite oförtjänt dåligt rykte, faktiskt!
Min favoriträtt är rårakor med crème fraiche och löjrom. Ren finmat med ett glas gott vin till!

Min fransman är galen i Janssons frestelse, helt galen!

2:13 PM  
Blogger Sara said...

Oh, lite hackad rödlök till också blir pricken över i! ;)

3:20 PM  
Anonymous Hanna said...

Idag blir det potatismos hemma hos oss: potatis, mjölk, smör, salt, peppar och riven muskotnöt.Enkelt, billigt och supergott.

4:02 PM  
Blogger Erica said...

Potatis är ruskigt gott! Gratäng, mos och i soppor. Men potatisen är mest efterlängtad till midsommar, med sill, gräddfil och lite rödlök! Mums!

4:33 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Visste jag inte. Kunde förstå om det var på Bjäre där är det potatiskungar.
Jag gillar många sorter och har olika varje år.
Sparris potatis blå congo maria är några sorter jag gillar.
Ha det gott
annika

9:15 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Så sugen man blir på sommar och potatis!! Oftast kokar vi bara potatisen, men ibland blir det gratäng eller potatis i någon stuvning.

Kramar
Sanna

9:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa: Visst vore det trist om det blev dyr lyxmat. Vilken fin bild du målar upp av hur ni väntade på de första potatisarna. Potatis i soppor är en höjdare.

Sara: Wow, så kan man ju toppa rårakorna om man vill göra dem speciella. Kul att fransmannen gillar Janssons frestelse. Är det du som gör den? Min mamma gör jättegod sådan, men jag brukar aldrig laga egen. Ok, klart det ska vara rödlök också!

Hanna: Eget potatismos blir verkligen gott. Det är riktigt perfekt vintermat!

Erica: ja, den där första färska på midsommar är det något alldeles speciellt med. Potatisgratäng var det så länge sedan jag gjorde, inte så populär rätt hos barnen - men det kanske är dags att testa igen.

Annika Christensen: Ja det har du så rätt i. Det är inte bara många olika maträtter som går att laga. Olika sorter har onekligen väldigt olika egenskaper och det r förstås det som man vill lyfta fram.

Villa Solgården: Sommarpotatisen är ju så god, men å andra sidan passar vinterpotatis till annat. Ska kika in hos dig, har inte hunnit med det på ett tag.

10:43 PM  
Anonymous Josefina said...

Ojojoj, nu fick du igång mig. Jag är nämligen en potatisälskare av stora mått. En perfekt kokt potatis, inte för fast, inte för mjölig, som smälter i munnen - det är eg det bästa tycker jag. Och råriven potatis som steks gyllenbrun och krispig ... Ha en skön helg, kramar.

12:25 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Hej!
Nypotatis som är kokt med riktigt mycket dill är en favorit, under vintertid blir det mest ugnsbakad klyftpotatis.
Hoppas att du får en skön helg
Kram

2:34 PM  
Blogger Mikkan said...

Jag formligen avgudar sparrispotatisen om hösten, köper på göteborgs bondemarknad från odlare i potatisens mecka - alingsås. Kokt med smör duger gott åt mig! :)

8:32 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Josefina: Aha, du gillar också potatis. Det enkla är oftast det godaste.

Camillas Foto: Ja just det, nypotatis heter det hos dig. Det låter fint det!

Mikaela Mars: Den varianten är inte dum, duger gott åt mig också!

10:25 AM  
Blogger Mamma Mimmi said...

Finns säkert massor av logik i timingen för professionella odlare, men en potatismässa nu känns konstig...det är ju liksom en stund kvar tills det ska väljas sort, förgros, odlas och slutligen skördas. Men, ack vad man längtar!

2:32 PM  

Post a Comment

<< Home