Thursday, February 04, 2010

Nyttiga och vackra pärlor




Granatäpplets skal är hårt och läderaktigt. Men lyckas man öppna frukten hittar man en riktig skatt, för de röda frön som ligger innanför skalet är glimrande vackra och dessutom nyttiga. Fröhöljets djupröda färg har fått ge namn åt granaten och visar också att frukten är rik på antioxidanter som kan hjälpa till att skydda oss framför allt mot hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns även studier som tyder på att granatäpplet innehåller ämnen som kan minska blodtrycket och bromsa skador från högt kolesterol. Med andra ord en riktig superfrukt! Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att få ut fröna utan att stänka ner hela köket. Så här har jag fått lära mig att man ska göra: skär bort en tunn skiva under det kronliknande fästet. Skär sedan upp skalet en aning på några ställen och bänd upp det med fingrarna. Peta ut fröna och ta bort hinnorna som är beska. Av Åsa fick jag rådet att dela frukten och sedan klämma lite lätt på den. Håll sedan halvorna över en skål och slå med t ex en träsked mot skalet och kärnorna lossnar. Jag tycker fortfarande att det är svårt att lyckas utan att det stänker, men det går i alla fall bättre än förr. Strö pärlorna över en sallad med t ex babyspenat och avokado eller över en fruktsallad, mmm både gott och snyggt.

16 Comments:

Blogger Katrin said...

Tack för din kommentar hos mig, jag håller med - men det är lätt att glömma:)
Apropå granatäpplen (som jag aldrig smakat) har jag hört att man kan pilla ut kärnorna under vatten för att slippa stänk.
Ha en skön helg!

10:26 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mmmm...så vackert!! Kommer på nu att det var länge sedan jag smakade denna vackra frukt. Verkar som sagt trixigt att få ut dyrgriparna. Jag såg Nigella Lawson i ett program och hon slog också med träslev och det verkade ju funka. Ha det bra och tack för tipset. Kram!

11:15 PM  
Anonymous Josefina said...

Vacker beskrivning av en vacker frukt. Jag har varit dålig på att äta granatäpple. Kanske är jag lite för bekväm av mig. :( Ska bli ändring på det. Ha en skön helg, och kram.

9:33 AM  
Anonymous Kersti said...

Jag har precis upptäckt granatäpplet och kan bara instämma i det du skriver. Det är svårt att på något elegant sätt få ut alla frön men det är helt klart värt besväret. Kram

1:55 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, söt! Tack. Ja det skvätter ju men man får göra det i en bakbunke och gärna med förkläde på! Att pilla bort i vatten tycker jag inte om. Då förlorar man all den goda saften som också kommer när man klämmer och bankar.
Håller med Kersti - det är helt klart värt besväret! Så gott på salladen såklar och t ex skalad och skivad apelsin, lite getfeta och så en god och lite syrligt fruktig vinäger som hallon eller perskikovinäger. På frukostflingorna. till glass. Att äta en sked eller två medan man funderar på vad man ska laga till middag smakar också bra ;-)

2:36 PM  
Blogger Åsa said...

Förresten, din bild! Har du växande granatäpplen hemma??

2:37 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Ohh vad gott det låter.
Jag har ofta den till prydnad till jul men borde äta den oftare.
Ha det gott
Annika

9:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: Tack för ännu en metod att testa. Det vore skönt att slippa alla röda stänk!

Lusthuset: Periodvis äter man något, sen glöms det bort ett tag. Just nu blev jag oerhört sugen på just granatäpple.

Josefina: Tack! Egentligen är det ju inte så krångligt, men jag äter inte granatäpple särskilt ofta heller.

Kersti: Visst är det värt besväret, förhoppningsvis blir man skickligare och skickligare på att hantera frukten.

Åsa: Tack för alla tips! Visst passar fröna till det mesta. Att äta fröna i väntan på matidéer är ett riktigt bra tips! Växten är inte min, jag hittade den på en julutställning. Undrar om det går att få granatäpplen att bildas i hemmamiljö?

Annika Christensen: Frukten är verkligen en dekorativ juldekoration, så det är inte illa att använda den så. Du äter så mycket nyttiga groddar i stället!!!

10:25 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Ser väldigt vackert ut också!!!
Ha det bra
Kram

4:16 PM  
Blogger annette said...

Upptäckte denna frukt för ett par år sedan och äter den ganska så regelbundet numer när den finns att få tag på. Så gott och vackert att ha i en sallad, dessutom som Du skriver även väldigt nyttig.

Brukar dela på den slå med en träslev, lite stänk blir det men inte så farligt!

Ha en bra start på veckan!

KRAM//annette

6:40 PM  
Blogger Mikkan said...

jag är helt beroende av de små vackra röda pärlorna. Tycker att det är helt okej att det är lite meckigt, plockar ut dem pärla för pärla och njuter sedan till typ allt! pannkakor, på glassen, som de är, till omeletten, i salladen. Magiskt bra!

1:46 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Camillas Foto: Både färgen och glansen är vacker!

annette: Det låter som om det är jag som har dålig teknik eller dåligt tålamod med att få ut fröna, men gott är det.

Mikaela Mars: Granatäpplet förhöjer verkligen de flesta rätter. Riktigt gott blir det med lite sådan topping!

10:03 AM  
Anonymous giardinofiorito said...

Che belle foto, il melograno è un frutto bellissimo dell'inverno ed è considerato un portafortuna...ciao

3:45 PM  
Anonymous Hanneles paradis på Hisingen said...

Jag älskar potatis i alla former och försöker köpa god potatis.
Granatäpple + bananskivor = SANT

P.S.
Ta hjälp av dottern, ungdomarna här hemma är jätteduktiga på att städa. Jag har gett dem fria händer, fast ibland har jag gråtit lite, för de slänger ganska mycket :)

4:38 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

giardinofiorito: Grazie! Non ho saputo che il melograno è considerata come una portafortuna - bello! Mi piace molto il colore e anche il sapore. Ho visto che anche tu hai usato il frutto con il salmone. Ciao!

Hanneles paradis på Hisingen: Det var kort och enkelt - god potatis så klart. Jag ska genast ta och testa banan och granatäpple! Jag fick lite städhjälp i badrumsskåpet en dag när jag själv inte var hemma. Det blev väldigt bra, men några saker som jag skulle sparat försvann i hanteringen.

7:15 PM  
Blogger C. Tvillingmamma said...

Älskar granatäpple!

8:29 AM  

Post a Comment

<< Home