Monday, January 25, 2010

Varma tomater med mycket smak




Vintertid är just nu en riktigt härlig tid, tycker jag. Däremot är vintertid sällan en bra tid för tomater, ändå längtar jag ibland efter dem. Ett bra trick för att locka fram mer smak är att baka dem i ugnen. Ta körsbärstomater, gärna på kvist för det ser så fint ut. Lägg hela kvistarna med de små tomaterna i en ugnsfast form, och ringla över olivolja. Krydda med örtsalt, basilika, rosmarin eller timjan och strö över lite socker. Vänd varsamt runt så att allt blandas. Sätt sedan in i ugnen på 150° och låt stå 1-2 timmar. Du ser när de börjar bli skrynkliga och en aning mjuka. När jag har ont om tid tar jag ut dem efter betydligt kortare tid. Det blir också gott, men smaken hinner inte utvecklas riktigt lika bra. Mums om du längtar efter tomatsmak…

12 Comments:

Blogger annette said...

Varmt tack för det tipset, längtar oxå efter tomater som som smakar lite, skall pröva det här i helgen.

Ha en fortsatt bra vecka, själv har jag tröttnat på vintern;)

Kram //annette

7:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

annette: Men hej, jag var ju inne hos dig exakt just nu! Konstigt nog har jag inte tröttnat på vintern ännu.

7:54 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mmmmm....så gott det låter. Ja, tomaterna behöver verkligen en makeover vid denna årstiden. Å vad jag längtar efter solmogna svenska tomater...inget slår det. Skall nog prova ditt tomattips till middagen någon dag i veckan...i morgon skall vi i alla fall ha stekt sill...Mums! Kram!

11:33 PM  
Blogger Sara said...

UNderbart gott! Men det är ju det som är underbart, att få längta efter tomater, jordgubbar, persikor...

12:16 PM  
Blogger Erica said...

Du har så vackra bilder!

4:36 PM  
Blogger Ninni said...

Härligt att få se lite sommarbilder! Det finns ju inget godare än hemodlade tomater. Men ditt tips ska jag testa, det blir säkert gott.
Må så gott!
Kram Ninni

7:11 PM  
Blogger Erica said...

Hej. Du har fått en award av mig. Kika in hos mig så får du se vad det är! / kram E

10:28 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lusthuset: Kanske ska man inte alls köpa tomater den här tiden, men jag gillar smaken så mycket. Då är det här ett bra sätt att äta dem på.

Sara: Visst är det så! Visst är det härligt att vissa smaker också hör ihop med vissa årstider och speciella helger. Men jag har svårt att vänta på tomaterna ända till sommaren....Men jordgubbar och persikor väntar jag på - åh så gott!

Erica: Tack, jag blir så glad för att du tycker det!

Ninni: Det är väl värt att testa om man vill äta tomater den här tiden på året. Självklart är hemodlade tomater bäst av allt!

Erica: Tack, tack - ska kika in hos dig.

1:28 PM  
Anonymous Josefina said...

Konstigt, jag har på sista tiden också längtat efter tomater. Solvarma, riktigt röda, söta. Dom ljusröda, hårda, kalla är ingen hit. Nu fick jag sommarlängtan ...

8:59 AM  
Blogger Mikkan said...

Åh, ljuvligt, jag som tycker att det är så snyggt också att låta tomaterna sitta fast på kvisten, skall testa att baka sådär länge!

9:18 AM  
Blogger Åsa said...

Hihih, nu trodde jag först du längtade lite efter våren i alla fall men med så mycket snö och fint som ni har förstår jag att vintern får vara kvar ett tag till. Våren kommer i sinom tid ändå :-)
Väntar lite med de kulinariska äventyren tills smaklökarna är friska igen. Det vattnas onekligen i munnen när jag ser och läser om dessa goda tomater... snart! :-)

1:45 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Josefina: Sommartomater är förstås bäst, men det är är ett bra alternativ.

Mikaela Mars: Smaken blir riktigt fyllig och god! Testa!

Åsa: Det är ju det jag vet - våren kommer ändå inte nu. så klart det blir härligt när den väl kommer, men nu trivs jag bäst här bland drivorna!

6:12 PM  

Post a Comment

<< Home