Thursday, January 07, 2010

Nytt vitt år




Vårt nya år har inletts med sällsynt kyligt väder. Skare, frostiga trädgrenar och vinterfärgad himmel. Snön gör allt ljusare och gnistrande vackert, men det har varit så kallt att stunderna utomhus blivit ganska korta. Bättre då att njuta av vyerna genom fönstret. Lite skridskor och pulka har det blivit, men inte så mycket som jag skulle vilja. Hur har du det, är det snöigt och kallt där du bor? Är det ute- eller inneliv som gäller? Sen kan jag säga att de vita chokladtryfflarna jag skrev om i förra inlägget, blev väldigt goda och populära. Jag tycker egentligen att vit choklad är lite för söt för min smak, men tillsammans med syrliga lingon får chokladen en friskare smak. Klart värda att testa om du har lingon i frysen!

15 Comments:

Anonymous tina said...

Oj vad snygga tryfflarna blev pyntade med lingon, det ska jag lägga på minnet till nästa gång.

Gott nytt år önskar jag dig!

11:12 AM  
Blogger Erica said...

Ja lingon har jag! Men himmel, det får bli någon ände på allt detta socker ätande som jag ägnat mig åt denna jul och nyår! :-D Men vackra är dina bilder!

Här hos mig i Göteborg är det både ruskigt kallt (just nu bara -8 grader) och väldigt mycket snö för att vara på västkusten. Mycket pulkaåkning och skridskor innan snön kom. Men det varvas med innedagar, som idag.
God fortsättning till dig!

11:37 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Här är det inte så kallt bara -10.
Igår fick vi mera snö och det är jag glad för.
Tryffel mm vad gott.
Jag gjorde Ernst vita tryffel och den var god men som du säger kanske lite i sötaste laget.
Ha det gott
Annika

4:02 PM  
Blogger Ninni said...

De ser goda ut, tryfflarna! Jag är inte heller så förtjust i vit choklad men det är kanske värt ett försök. Här är det tyvärr mest inneliv just nu när jag börjat jobba igen efter ledigheten. Men kanske det blir lite mera utomhusvistelse till helgen eftersom det verkar bli sol. Det gäller bara att klä på sig. Just nu har vi "bara" -12 då det snöar.
Må så gott!
Kram!

8:19 PM  
Anonymous josefina said...

Å, vilka fina tryfflar - dom kan man äta med ögonen ... Eftersom jag har hund så måste jag måste liksom ut ... ;)

8:29 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Det verkar vara snö och iskallt över hela landet nu. Det var ju närmare -30 när vi var i Hälsingland, men här i Sthlm är det ju lite mildare väder även om det nästan kan kännas kallare här med -10. Det blir en råare kyla på nåt sätt. Men jag tycker det är toppen att vi får njuta av snö, allt blir så mycket ljusare och trevligare då.

Ha en skön helg!

2:51 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Idag har vi väldigt kallt, tror att det ligger runt - 10 grader och det blåser också. Vi håller oss inomhus idag och slappar, sonen fick maginfluensan inatt så jag känner mig ganska trött.
Ha det bra
Kram

3:48 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Du tar så fina bilder!

Ja vi har också mycket snö och det har varit -20 °C som kallast. I dag var det -14 och jag tog täckbyxor till jobbet. :) Jag har varit ute en hel del och fotat, svartvita naturbilder i ett av de senaste inläggen. Klär man sig efter vädret är det skönt och man kan njuta av det!

Hoppas du får en skön helg!

Kram!
Sanna

10:05 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

Dopo una breve spruzzata di neve qui piove e la temperatura è +4. Continuo a sognare un inverno nordico come il tuo.
Belli e teneri i dolcetti! Un saluto

9:42 AM  
Blogger annette said...

Ja, nu har jag väl vant mej vid det kalla vädret så nu blir det mera uteliv, har varit ledig ett par dagar och då passat på att vara ute så mkt som möjligt.

Önskar Dej en riktig God Fortsättning på 2010!

annette

6:24 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, de ser supergoda ut! Tycker också vit choklad kan bli lite väl söt men passar gott med lingon, passionsfrukt och annat syrligt :-)

Ovanligt mycket snö och kallt här i Göteborg så det är både inne och ute. Måste ju pulsa lite i snön men det är skönt att komma in för att glida ner i mjukisbyxor och luvtröja under en filt i soffan :-)

Nu håller vi tummarna för ett roligare, trevligare och helt enkelt gladare år än förra!
Kraaaam/åsa

3:49 PM  
Anonymous Helena Ljunggren said...

Underbara bilder!

10:15 AM  
Anonymous Kersti said...

Hittade lite lingon när jag frostade av frysen kanske ska ta och prova dem. jag har gått långa promenader med hunden men någon vintersport har det inte blivit. Lite för kallt för mig har det varit men så vackert och kul med snö.

10:49 PM  
Blogger Åsa said...

Eva, hoppas du har fina krispiga tulpaner omkring dig idag att vila ögonen på.
Ha en riktigt skön helg!

Kramar
/åsa

3:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: Jag ville ha lite färg, även om det vita är vackett. Tack för tipset!

Erica: Du har rätt, nu är det nytt år och dags för nyttig mat. Lite bakvänt att starta året med bilder på godis. Ha det bra!

Annika Christensen: Jag har inte testat Ernst tryfflar, men kan gissa att de är lite liknande. Ska kika på receptet lite mer noga.

Ninni: Övriga familjemedlemmar gillar vit choklad och jag tyckte att det verkade så snygga. Lingonen ger en syrlig kontrast som balanserar den söta smaken.

Helena/bildbloggerian: 30 minus är för kallt. Tur att jag inte var där just då. Fast visst är kylan annorlunda. Jag tycker att det är underbart med snön!

Camillas Foto: Blåsten vill man slippa, den är värre än minusgraderna. Då är det bättre att stanna inne. Stackars sonen...

Villa Solgården: Du har rätt, det gäller verkligen att ha rätt kläder. Jag skulle vilja ha varmare skor för att kunna vara ute längre.

giardinofiorito: Questo anno abbiamo da vero un bellissimo inverno nordico con neve tutto il tempo! È come un sogno!

annette: Det är nästan alltid härligt att vara ute, men det gäller förstås att ha rätt kläder.

Åsa: Det blir väldigt bra i kombination med någon syrlig smak. Ja, jag håller tummarna och hoppas på ett fantastiskt bra 2010!

Helena Ljunggren: Tack, vad glad jag blir!

Kersti: Snön är underbar. Det är så skönt att den fått ligga kvar så länge i stället för att det bara blir slask. För sommar skulle det ju ändå inte vara nu.

Åsa: Tack, du är så gullig och omtänksam!

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home