Wednesday, February 22, 2012

En romantisk plats...




Idag skriver flera bloggare om romantiska platser. Hos Tankevågor finns hennes vackra bilder på romantiska platser och en lista med länkar till andra deltagare.

Vad är det som gör en plats romantisk? Ofta är det sällskapet, men det kan också vara byggnaderna, naturen eller en stämning – en doft, en vind eller ljuset. Det finns många romantiska platser bara runt hörnet, mitt i vardagen. Kanske är det de platserna som är viktigast och mest betydelsefulla. Den plats jag valt att visa bilder från ligger dock långt från vardagen. För att komma dit behöver man göra en resa på slingrande backiga vägar i Emilia Romagna, i italienska Apenninerna. Till sist är vi framme vid platsen som är som hämtad ur en saga om prinsessor, prinsar och romantik. Luften är varm och fylld av doft från lavendel och salvia. Vindruvor, granatäpplen och fikon börjar sakta mogna. Det enda ljud som hörs, långt långt borta från trafiken är syrsorna. En nästan vild törnrosaträdgård inbjuder till upptäcktsfärd. Verandan till det gamla stenhuset är inbäddad i grönska och som gjord för romantiska möten. Rosorna är gammaldags rosa och hortensiorna lyser klart mot den skrovliga muren. Vad kan man mer begära? Jag hade också lyckan att ha både trevligt sällskap och bli bjuden på en magisk middag mitt bland allt det vackra. Precis när jag slutat smyga runt och fotografera i tunna sommarsandaler, bröts lugnet av att en enorm huggorm slingrade sig fram just där jag stått. Men det är väl så det är – även i paradiset finns en orm som lurar. Efter lite dramatik lade sig åter lugnet och vi kunde njuta av en romantisk middag med frukter, ostar, pasta och andra italienska delikatesser…



13 Comments:

Blogger Äventyret framtiden said...

Så roligt att du hittade till mig så jag fann dina bloggar, fina bilder och härliga texter. Tack för det!

Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram
Karin

1:14 PM  
Blogger Fourmum said...

Ormen i paradiset ;) Jo så kan det ju vara, men det gör ju att du aldrig glömmer bort det tillfället ;) Har inte varit i Italien, men det finns högt upp på min reselista. Kram

1:34 PM  
Blogger Annika said...

Vad roligt att du är med på temat! Du är även en ny bekantskap för mig!
Visst är det så att platser kan vara romantiska bara i sig. Bara genom att finnas.
Fina Bilder och vackert inlägg.

Hälsningar Annika i Washington DC

2:44 PM  
Blogger Charlie sa ... said...

Hej!

Skriver samma tema...

Oj, vad mycket romantik i din text. Dit vill jag!

Mycket fint.

Kram och hej fr Lotta

4:22 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Underbar beskrivning!!!
Även min mest romantiska plats finns i Italien. Caprarola - jag vill vara där NUUU och ha 30 graders sommarvärme!
http://frkdill.blogspot.com/2011/07/resan-till-italien.html
Visst finns det romantiska platser här hemma också, men en gråmulen, smutsig februaridag känns de långt borta...

4:49 PM  
Blogger Channal said...

På samma tema! Jättekul! Upptäcker så många fina bloggar! Fint skrivet o vackra bilder! Kram Anna

6:26 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vilket fantastiskt inlägg du fick till! :-)
Vilken text och vila bilder! Jag njuter fullt ut här! Blir också så glad när jag ser att några av mina bloggvänner har hittat hit för första gången.
Vad roligt! TACK för att du delade med dig och att du hängde med på temat!

Varm kram från Lisbeth

7:37 PM  
Blogger Anne-Marie said...

Roligt att hitta till nya, spännande bloggar. Så fint du beskriver din romantiska plats. :) Tänk så många pärlor det finns som man inte känner till.

2:38 AM  
Anonymous giardinofiorito said...

Sembra proprio un bel posto romantico...peccato il serpente!
Mi piacerebbe visitare qualche luogo della Svezia, anche voi avete posti molto belli!

9:24 PM  
Blogger Ninni said...

Åh vad ljuvligt! Härliga bilder och en lockande text som gör mig så ressugen...Kanske något för en resesajt?
Ha en skön helg!

8:13 AM  
Anonymous Josefina said...

Fantastiskt vackert och romantiskt ser det ut! Och jag längtar till ett varmare land ... Jag längtar till Italien!

1:27 PM  
Anonymous Tant Gul said...

Vad roligt att se ett inlägg från dig. Märkligt nog tänkte jag på din blogg precis dagen innan. Såg också att jag finns med i din blogglista. Vad glad jag blir. Underbart romatisk plats du skriver om. Helt i min smak.:-)

6:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Pettas: Tack för dina rara ord. Kul att hitta dig!

Fourmum: Visst är det så! Det finns många fina platser i Italien.

Annika: Tack! Jättekul utmaning och roligt att få ta del av alla romantiska platser.

Lotta: Gillade ditt inlägg mycket!

Fröken Dill: Nu har jag tittat på ditt Italieninlägg - härligt! Den resan skulle jag gärna göra.

Channal: Tack! Jag tycker också att det är kul att upptäcka alla fina bloggar.

Tankevågor: Tusen tack! Det var en kul utmaning och roligt att få ta del av nya fina bloggar och inspirerande inlägg.

Anne- Maria: Tack, det har varit så kul att läsa om alla fina platser!

giardinofiorito: Ci sono tanti posti bellissimo anche qui - benvenuta in Svezia!

Ninni: Tack snälla, vad kul att du blir ressugen!

Josefina: Det är kul att se nya platser, men nu kommer våren och det finns så mycket fint här hemma då!

Tant Gul: Tyvärr blir det glest mellan mina inlägg, hinner inte med. Hur hinner du vara så flitig?

11:38 AM  

Post a Comment

<< Home