Tuesday, December 13, 2011

Klimatsmart paprika



Under hösten har jag hittat något så unikt som svenska KRAV och KLIMATSMART odlade paprikor. Paprikorna kom från Hornuddens Trädgård utanför Strängnäs. Där har de KRAV-godkända växthus som värms med sjövärme från Mälaren och flispanna i stället för med olja. Paprikorna är jättegoda och dessutom väldigt vackra. Visst är de lite dyrare än de massproducerade men jag äter hellre färre som smakar bra. Nu har jag inte fått tag på paprikorna på ett tag och jag gissar att säsongen är över. Det är egentligen också det naturliga att allt inte kan finnas året runt. Hornudden odlar också underbara tomater. Förutom odlingarna finns en restaurang och gårdsbutik. Titta in på deras hemsida så får du veta mer om dem och deras filosofi. Karin och Mats som äger Hornudden har också en blogg. Jag är så imponerad över att det finns sådana eldsjälar!

5 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Tack för att du påminner mig! Har läst om dem i tidningen o tänkt ta en tur dit. Ser att de har adventsöppet o kanske jag hinner dit under helgen.

Sörmland är fylld av gårdsbutiker vilket är härligt när man bor här :).

Önskar dig en fin Luciadag.

Kram

10:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åh det låter ju helt perfekt, både med en tur till dem och även att ni har många gårdsbutiker nära. Det är så otroligt mycket godare, trevligare och bättre med närodlat.

12:19 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vad bra, ekologiskt är ju så mycket godare samtidigt som det är det enda rätta för vår natur och miljö.

Ha det bra
Kram

11:42 AM  
Blogger Christer said...

Hej
Hittade din fina blogg hos Pickipicki. Grymma bilder :)

8:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Camillas Foto: Visst är det så, det borde vara det självklara!

Christer: Kul att du hittade hit och vad kul att du gillar bilderna!

12:45 PM  

Post a Comment

<< Home