Sunday, May 08, 2011

Macarons med hallonsmak


Macarons har länge varit en favorit bland bloggare. Trots deras lockande uppenbarelse har jag inte kommit mig för att baka sådana. Det är ett bakverk som inger respekt, mandelmjöl ska malas, proportionerna vara de exakt rätta och äggvitan vispas i en absolut torr bunke. Med andra ord krävs stor noggrannhet, inget för en som tycker om att laga mat "på känn". Eila på Eila bakar bakade macarons i olika omgångar och fick mig till sist att testa. En av mina döttrar drev också på projektet. Trots mina våndor gick det bra! De rosa kakorna blev perfekt frasiga och smakade otroligt gott. Jag använde en kombination av Eilas recept och ett av Mia Öhrn. Fyllningen är vit choklad med hallon. Det kommer säkert att bli fler försök nu när jag kommit igång....Ett tips är att skålla mandlarna och göra mandelmjölet i god tid så att det är torrt när det är dags att baka.

6 Comments:

Blogger Anne-Lie said...

Jag är imponerad. Har inte heler vågat mig på det här. Men det ser så fint ut det du har gjort. Kanske jag också ska försöka någon dag...:-) Just det foto med den vita blomman är en vit kungsängslilja.

7:15 PM  
Anonymous Kersti said...

Vilken energi. De ser verkligen goda ut. men det projektet låter jag dig ha ifred. Köper mina när jag blir sugen:)

8:29 PM  
Blogger Eila-Bakar said...

Dem blev väldigt fina, jag är imponerad eftersom det var ditt första försök! Nu blir jag nästan sugen på att baka macarons :)

9:42 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

De ser fina ut!

Ha det bra
Kram

1:49 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Anne-Lie: Det är kul att testa!

Kersti: För mig var det lite av e utmaning - jag var helt enkelt tvungen att pröva!

Eila-Bakar: Tack, du är ju rutinerad numera! Jag ska nog testa fler varianter framöver...

8:10 PM  
Anonymous josefina said...

mums, en sån (fast annan smak) har jag ätit en ynka gång. urgott ju. kram.

10:19 AM  

Post a Comment

<< Home