Tuesday, April 19, 2011

Apelsiner och rödkål



Nästan påsk och vår på riktigt, borde väl egentligen locka till vårmat. Men när jag hittade underbart goda eko-apelsiner till rimligt pris i min affär insåg jag att säsongen nästan är slut för dem. Bäst att bunkra lite. Eftersom de här apelsinerna är så goda äter jag dem gärna precis som de är men också i sallader. Som av en händelse hittade jag också KRAV-märkt rödkål som passar perfekt i både smak och färg med apelsiner. Apelsinsaften gör rödkålen lite saftigare, ändå behåller den krispigheten och tuggmotståndet. Så ta chansen att ta vara på de sista vintervitaminerna innan säsongen är slut!

11 Comments:

Blogger Erica said...

Så otroligt läckert! Jag gillar både rödkål och apelsiner och kravodlade har ju en helt annan smak. Förförs ännu en gång av dina vackra bilder// Erica

7:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Smarrigt! Kul att du verkligen uppskattar smaken hos KRAV-apelsiner och rödkål. Det gör vi me' :-)

Bästa hälsningar/
Kristin Cooper, pressansvarig KRAV

11:27 AM  
Blogger Anne-Lie said...

Vilken härlig färgkombination.bara det är en vitaminkick...:-)

8:17 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Erica: Tack, Erica - vilken supporter du är:) Bara jag tänker på de goda apelsinerna vill jag ha sådana - men nu är de slut.

Kristin: Det är stor skillnad, Vänjer man sig vid KRAV är det svårt att välja annat.

Anne-Lie: Ja, visst är det!

9:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Eva!

Gamla Clara från Linneskåpet som hälsar på :)

Vet du.......om en stund ska jag gå ut och plocka kirskål till kirskålspaj....blev nostalgisk när jag letade fram ditt recept och tänkte att jag var tvungen att titta inom din blogg och önska dig en Glad Påsk!

I maj 2007 hade jag skrivit ut receptet....det var en stund sedan! Hoppas att du har det bra!
Kram från Christin (Clara)

2:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Clara: Åh, vad roligt att du tittar in! Jag kommer ihåg när du testade kirskålspajen och skrev om det. Receptet finns med i nr 5 av Hälsa som kommer nästa vecka plus lite annat om ogräs. Jag kan fortfarande sakna linneskåpet. Kram/Eva

4:13 PM  
Anonymous josefina said...

härlig sallad till påskbordet! glad påsk och kram! :)

7:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Den blev kanongod!!!
Maken uppskattade den också :)))

Vad söt du är när du säger att du saknar Linneskåpet....vem vet, dörrarna till skåpet kanske öppnas igen...en dag !

Och doften av lavendel och nymanglade lakan sprider sig över Blogglandia :)))))

Vad kul att du får ut dina recept i tidningarna....jag ska kolla runt efter lite annat nyttigt härinne. Har ju blivit riktigt hälsosam på gamla dar...:)
Kram på dig!
Clar/Christin

8:10 PM  
Blogger Tankevågor said...

Det där är en så otroligt bra smakkombination! Vi äter de där apelsinerna hela tiden så länge som det går att få tag i dem. Varje kväll blir det en apelsin....och vet du vem vi får dela våra apelsiner med? Jo vår hund Roxy! Hon sitter i soffan mellan oss och ska ha sina bitar hon med. Knashunden älskar apelsin! ;-)

Ha en skön fortsättning på påskhelgen Eva!

6:57 AM  
Blogger Lusthuset said...

En riktigt skön påskhelg önskar jag dig!!
Kram!!

10:32 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Clara: Vad kul att även han gillar pajen! Jag skulle uppskatta att få hälsa på i Linneskåpet samtidigt förstår jag att det är svårt att hinna med. Har du inte varit hälsosam tidigare också? Det är min uppfattning i alla fall. Ha det gott!

Tankevågor: Vilken underbar bild jag ser framför mig när Roxy mumsar på KRAV-apelsiner. Smart hund men ändå ett ovanligt val. Nu blev jag sugen på apelsiner, måste se om de fortfarande finns att köpa.

Lusthuset: Tack! Hoppas att du också haft en bra påskhelg.

10:10 AM  

Post a Comment

<< Home