Saturday, March 26, 2011

Helgmums!


Igår var det vårfrudagen som på grund av någon lycklig missuppfattning blev våffeldagen. Är det någon som vill göra våfflor i helgen rekommenderar jag att kika in hos Pickipicki där Tina delar med sig av sina bästa våffelrecept. Själv har jag inget våffeljärn på grund av platsbrist, utan satsar i stället på en favorit i repris Chokladboll med äppelsallad efter ett recept av Rune Kalf-Hansen. Jag gillar balansen mellan de krispiga friska äpplena som ger lite att tugga på och den lena chokladsmaken som smälter i munnen.


ÄPPELSALLAD MED CHOKLADBOLL, 4 port (dvs 4 chokladbollar)
50 g mörk choklad
40 g smör
3/4 dl honung (jag tar mycket mindre honung - smaka av)
1 dl havregryn
ca 1/2 dl kokosflingor att rulla bollarna i

4-6 st äpplen
2-3 dl apelsinjuice eller saft från 2 apelsiner
1 msk hackad färsk timjan

Smält chokladen försiktigt med smöret och honungen, rör i havregryn.
Låt blandningen stelna. Gör bollar som rullas i kokos.
Serveras med tunna klyftor av äpplen som ligger i apelsinjuice smaksatt med timjan.

18 Comments:

Blogger Ninni said...

En lyxvariant av vanliga chokladbollar. Vad gott det låter. Det måste jag testa. Fast först blir det våfflor i morgon. Vi har delad vårdnad om det :)För det tar ju stooor plats.
Ha en fortsatt skön helg!

6:39 PM  
Blogger Sara said...

Mmm, vuxenbollar? Lâter supergott!

8:43 PM  
Blogger elena nuez said...

Absolutely delicious pictures and recipes!
thanks and greetings from Spain!!

2:54 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det var en ny variant!
Själv älskar jag chokladbollar med varm choklad till, tror att jag nästan levde på det under gymnasietiden...

Ha det bra
Kram

4:22 PM  
Anonymous Kersti said...

Mums så gott det där låter.

8:15 AM  
Blogger Torsk på Lax said...

Ser gott ut, härligt foto!

9:48 PM  
Blogger Eila-Bakar said...

Jag måste säga att jag älskar chokladbollar! Fast jag har aldrig smakat med äpple till...det får jag testa någon gång! :)

12:00 PM  
Anonymous josefina said...

ojojoj, så gott - och fint för ögat. :)

9:03 AM  
Blogger Anne-Lie said...

Något som nog hela familjen skulle gilla! Måste vi prova..:-)

10:08 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mmmm vad gott det låter och vilken spännande kombination. Skall nog pröva detta. Härligt med den underbara våren (utom att det verkligen blåser friska vindar idag). Ha det bra. Kram!

11:04 PM  
Blogger Åsa said...

Åh men Eva! Jag såg ditt (dina) inlägg och tänkte "ska bara..." Minns när jag var på Interfoodmässan för några år sedan och Rune stod för maten på stora lunchstället där (Årstiderna) och vi fick precis denna efterrätten. Det var det godaste jag ätit på länge och efter det använde jag timjan (min egna innan den blev snodd, liksom min rosmarin) till sallader, fruktsallader, glass och allt möjligt gott.

9:52 PM  
Blogger Erica said...

Tack för det här fina receptet! Vackra och njutningsfulla bilder i vanlig ordning!

9:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Testa chokladbollarna. De är beroendeframkallande...

ßara: De är verkligen goda. Testa ihop med äpplen!

bicocacolors: Than you very much. Your pictures are amazing!

Camillas Foto: chokladälskare till 100% hör jag!

Kersti: Det ÄR gott!

Torsk på lax: Tack, vad kul att du tycker det!

Eila-Bakar: Det kanske låter skumt, men är gott med tunna skivor som är krispiga...

josefina: Tack snälla du!

Anne-Lie: Alla i min familj gillar dem men smaken på chokladbollarna är mörkare än hos de vanliga. Testa!

Lusthuset: Det blir väldigt speciellt och annorlunda med skivade äpplen till. Våren är härlig men rejält blåsig.

Åsa: Ja, han är så inspirerande. Det var ju så jag första gången såg det här receptet sen har jag sett att han gjort varianter med plommon. Men jag gillar äpplenas krispighet ihop med den mjuka chokladen.

Erica: Välkommen tillbaka, jag har saknat dig och dina kloka tankar!

9:39 AM  
Blogger Johanna Stålros said...

Låter fantastiskt gott- måste jag ju prova. tack för din fina blogg/ Johanna

9:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Johanna Stålros: Vad kul att du gillar den. Prova chokladbollarna - de är verkligen goda.

4:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oooopssss....här fastnade jag :)

Christin, igen :)

8:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Christin: Jag gillar verkligen att ha dig här så det är bara bra! Testa de här chokladbollarna - de är så goda!

10:11 AM  
Anonymous Enkakaiugnen - Lotta said...

Tack för nytt spännande recept på chokladbollar! Har provat flera olika lite nyttigare varianter, men tänkt mig något åt det här hållet men inte kommit mig för. Ska absolut testas!

8:22 PM  

Post a Comment

<< Home