Thursday, December 16, 2010

Vintersallad


Trots snöstorm och virvlande flingor syns många ute för att uträtta ärenden. Jag gissar att mycket handlar om att handla klappar och mat inför julhelgen. Varje år tänker jag att jag ska vara tidigt ute - ändå blir jag alltid lika överrumplad av julens intåg. Men än så länge är det förstås en hel vecka kvar till julafton! När det gäller mat är rödkål och apelsiner typiska vinteringredienser.
Rödkål är inte så vanligt att hitta i butikerna men runt jul brukar den finnas. Jag hittade KRAV-märkt sådan till och med. Enklast är att göra en sallad. Hyvla eller finstrimla rödkålen. Skär fina bitar av apelsin och blanda med kålen. Tillsätt russin och valnötter. Krydda med en aning örtsalt och ringla över olivolja. Krispigt, nyttigt och vackert i färg!

4 Comments:

Blogger Annika Christensen said...

Hej!
Hoppas att allt är väl.
Tänkte just göra en sallad på rödkål och apelsiner och visa på bloggen det är så gott... mmm
Prova gärna med lite pressad citron också.
Ha det gott
Annika

9:19 PM  
Blogger Ninni said...

Ja, det gillar jag också. Vackert och nyttigt!
Hoppas du får en skön och avkopplande jul!
Kram NInni

10:50 PM  
Blogger Åsa said...

Rödkål är så gott! Jag kokar min nu men brukar äta den rå också och då gärna med just apelsin. En riktigt god kombination. Det är en fin bild på rödkål du har :) Kål är så mycket vackrare där de växer på plats än de man köer i butik. Som små (stora!) konstverk.

11:17 AM  
Anonymous Millan said...

Här är en till som gillar rödkål :) Till årets julbord gjorde jag en stor sallad med rödkål, trodde att jag som vanligt skulle få äta upp den själv, men den gick faktiskt åt!

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home