Monday, October 11, 2010

Baka enkelt och gott


Just när jag kommit igång med att baka surdegsbröd kommer bloggvärldens surdegsguru Martin ut med en ny bok. Den heter "Enklare bröd" och handlar alltså inte om surdeg utan framför allt om lättbakade bröd. När jag läser ett provkapitel blir jag väldigt lockad att baka. Det här med att testa olika bröd har blivit en passion för Martin och det smittar av sig. Just för tillfället har jag ingen fungerande ugn (så jag kunde inte ens värma kanelbullar förra veckan) men så fort jag har en ugn igen ska jag försöka att baka bröd oftare. För visst är det gott med nybakat bröd. Jag tror att det handlar om att ha några lättbakade favoriter för att det ska bli av. Sen kan jag faktiskt säga att surdegsbrödet jag gjorde var otroligt lättbakat - däremot kräver det framförhållning och gott om hemmatid när brödet ska gräddas. Brödet blev enormt stort och enormt gott! Brukar ni baka matbröd?

11 Comments:

Blogger Ninni said...

Ja visst gör jag det. Finns det någon trevligare än att mötas av doften av nybakat?
Mest av allt bakar jag matbröd eftersom vi äter så lite fikabröd. Kanske är det därför ;)Tyvärr har vi inte så stor frys nu så det håller mig tillbaka litet. Jag skulle nog baka oftare om jag kunde frysa ned överskottet. Det går ju inte åt så mycket när man bara är två vuxna.
Men nu blev jag så sugen så jag tror att jag måste baka ikväll. Mitt favoritrecept är från Anna Bergenström, "Råsunda special". Fast jag byter ut graham mot rågsikt.
Må så gott!
Kram Ninni

2:27 PM  
Blogger Åsa said...

Det är något visst med hembakat bröd. Ska erkänna att jag inte är någon höjdare på bröd. Det går liksom inte åt så mycket här (eller så är det snarare så att jag i princip skulle kunna leva på en limpa på en dag eller två vilket inte blir så bra i längden).
Har också en förmåga att få för torrt och ibland smaklöst bröd.
Eftersom jag inte bakar så väldigt mycket bröd brukar det bli ett bondbröd (stor giffel) för att vara på den säkra sidan ;-)

10:50 PM  
Blogger Lusthuset said...

Jag skall verkligen titta på den. Jag älskar att baka men förstår mig inte på surdegar....är inte så väldigt förtjust i det heller om sanningen skall fram. Hoppas att du får en ugn snart för det bara måste man ju ha. Ha det bra i den vackra hösten. Kram!!

11:27 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Hej!
Det var längesedan jag var här hos dig.
Allt väl?
Tyvärr bakar jag alldeles för sällan för jag är ingen brödätare utan äter mest knäckebröd och det gör jag själv ibland.
Borde baka mera men jag gillar inte disken.
Ha det gott och lycka till med ugnen och med baken.
Annika

8:33 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Jag bakar sällan bröd men jag skulle gärna vilja baka surdegsbröd för det är så fantastiskt gott. Det finns ett surdegsbageri i Lund som har blivit otroligt populärt och där köper vi bröd ibland.
Finns ditt surdegsrecept i bloggen?
Ha det bra
Kram

12:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Det är så gott med nybakat men helst ska det ätas upp ganska snabbt. Annars är frysen ett alternativ. Anna har bra brödrecept. Jag har bakat det brödet någon gång. Nu blir jag också baksugen...

Åsa: Det är svårt att baka riktigt gott bröd och det ska ätas när det är nybakat. Jag äter inte heller så mycket bröd, det är gott ibland men jag äter inte mackor dagligen. Fast är det nybakat ökar åtgången!

Lusthuset: Jag bakade ett ljust surdegsbröd som var väldigt gott. Det kanske du skulle gilla bättre än de mörka varianterna. Oj, vad jag saknar ugnen - jag brukar använda den väldigt mycket.

Annika Christensen: Äter själv mycket mer knäckebröd än mjukt men ibland passar det. Till soppa till exempel annars är även jag knäckeätare. Håller med om att den kladdiga degdisken är trist.

Camillas Foto: Det har blivit otroligt populärt med surdegsbröd. Jag har tyvärr inte det receptet här. Får se om jag kan lägga in det. Det är faktiskt väldigt kul att baka surdegsbröd.

9:37 AM  
Anonymous josefina said...

mums vad gott. jag har en kompis som är en jäkel på surdegsbröd, och det blir så gott! eftersom jag varken har tålamod eller framförhållning blir det på sin höjd nyttiga muffins eller brödmix här. eller scones! kram!

11:17 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

josefina: Surdegsböd är gott men också muffins, scones och sådant som går snabbare att baka.

12:50 PM  
Anonymous Maria said...

Trevlig blogg!

5:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bakade surdegsbröd för första gången förra veckan- steg för steg på bloggen suranders. Blev otroligt gott- är redan slut, funderar på om jag ska sätta en ny deg ikväll...

6:37 PM  
Anonymous Kersti said...

När jag skulle göra surdeg rymde den ur bunken och spred sig över hela förnsterbänken. Jag bakar matbröd ganska ofta. Tyvärr är jag dålig på att variera mig. Det blir en tager vad man haver limpa med jäst eller bikarbonatbröd som tjejerna gillar. Nu när vi fått Gamla Enskede Bageri runt hörnet bakar jag inte lika ofta längre. De gör ju så gudomligt goda bröd och sådana lokala förmågor vill man ju stödja.

10:22 PM  

Post a Comment

<< Home