Tuesday, September 21, 2010

Naturlig smaksättning


Till min glädje finns fortfarande lite röda vinbär kvar på buskarna. Lite tilltufsade, på gränsen till övermogna - ändå finns några som ser helt ok ut. Har du vinbär kvar i din trädgård tycker jag att du ska testa att göra en omgång av den här goda chokladen. Jag har skrivit om den förr ändå gör jag det igen. Den är (enligt mig) oemotståndligt god och så lätt att göra. Mixa en kaka mörk choklad, 70%, med vinbären från några vinbärsklasar. Blanda ner en aning grädde så att de håller ihop bättre. Rulla till bollar som du lägger i små formar och dekorerar med de finaste bären. Ställ in i kylen tills de stelnar lite. Njuut!

8 Comments:

Blogger Ninni said...

Jag kommer ihåg det här receptet sen förra gången. Men då som nu hade jag ingen tillgång till röda vinbär. Kanske går det lika bra med hallon? Det låter gott!
Må så gott!

8:35 PM  
Anonymous tina said...

Tvärtemot Ninni så har jag massor av röda vinbär, men ingen choklad. Måste komma ihåg det i affären. Frestades av det här receptet förra gången också, det låter galet gott!

9:23 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mums må jag säga. Tyvärr är mina röda vinbär sedan länge borta. De som jag inte hann plocka tog fåglarna hand om. Jag skall inte klaga för det blev ändå ganska många. Tror du att man kan använda frysta bär? Ha en skön kväll. Kram!

10:27 PM  
Blogger Erica said...

Låter helt ljuvligt! Jag har frysen full av vinbär och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom, men det här var ju ett underbart förslag!

Samtidigt blir jag så förälskad i dina bilder. Jag vet inte vad det är du gör, men du lyckas mätta bilderna med så mycket känsla och associationer att de blir lite magiska :-D

8:57 AM  
Blogger Åsa said...

Åh, de där minns jag. Lika läskad (lockad) då som nu av de små godisarna. Ska nog kika bland grannens vinbärsbuskar om det finns något kvar :-)

11:21 PM  
Blogger Åsa said...

glömde fråga - blandar du i ovispad eller vispad grädde?

11:23 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Jag är övertygad om att det blir väldigt gott med hallon också!

tina: Turligt nog för dig gissar jag att det är lättare att ordna choklad än röda vinbär lite snabbt. Det är galet gott!

Lusthuset: Du kan absolut använda frysta bär. som dekoration blir det inte riktigt lika fina men smaken kommer att bli bra.

Erica: Smaken är väldigt god och de är enkla att göra. Tack snälla för dina vackra ord om mina bilder - jag blir så glad. Vilken fantastisk supporter jag har i dig!

Åsa: Ja kanske det. Det behövs inte så många klasar för att göra en omgång med 100 g choklad....Grädden är ovispad, bara lite för att få massan lite smidigare.

1:42 PM  
Blogger Mikkan said...

nabbt och enkelt, har så mycket bär att göra åt, och detta funkar ju faktiskt som godis om man håller igenom socker, äter GI osv. :)

12:20 PM  

Post a Comment

<< Home