Friday, September 10, 2010

Fest med smakrik paj


Ett vegetariskt inslag på middagar och bufféer med sensommaren och höstens skaldjur är paj, i synnerhet Västerbottenpaj. Den smakrika osten matchar bra och pajen gör måltiden mer komplett. Jag gör ofta paj men i år är första försöket med Västerbottenpaj. Resultatet blev riktigt bra och uppskattades av alla inblandade. Här är den variant som jag gjorde. Väldigt god rund och fin smak men otroligt mäktig. Därför tycker jag att det är en paj som passar just som tillbehör till skaldjur eller en fräsch och krispig sallad. Ha en riktigt bra helg!

VÄSTERBOTTENPAJ
Pajskal:
125 g smör
3 dl dinkelsikt
2 msk kallt vatten

Fyllning:
300 g grovriven Västerbottenost
3 ägg
ca 3 dl gräddmjölk (hälften grädde och hälften mjölk)
örtsalt, peppar, basilika

Hacka ihop pajdegen för hand eller i matberedare. Låt den vila ca 30 min i kylen. Vill du göra en magrare pajdeg kan du kika här. Riv osten grovt.
Ta sedan fram pajskalet och tryck ut det i pajformen. Nagga degen. Ställ in i ugnen och förgrädda i 10 minuter i 200 °C. Ta ut pajskalet och gör i ordning fyllningen. Vispa ihop riven ost, ägg, mjölk och kryddor. Häll äggstanningen i skalet och grädda i ca 30 minuter i 200° C.

9 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Mmmmm...vad det låter gott. Visste inte vad jag skulle hitta på till middag, snuddade vid tanken på en paj, men så fick det bli något annat i stället. Nu när jag sett ditt recept så får det bli paj endera dagen för det är riktigt godis tycker jag. Ha en härlig helg. Kram!

7:26 PM  
Blogger Ninni said...

Det låter jättegott! Har faktiskt en bit Västerbbotten i kylen, en rest efter surströmmingskalaset som jag kan använda.
Tack för tipset!
Ha en skön helg!

9:53 PM  
Anonymous tina said...

Mäktig ja, men fortfarande en av de allra godaste pajerna som finns!

9:41 AM  
Blogger Erica said...

Åh tack för receptet!

10:10 PM  
Anonymous josefina said...

västerbottenpaj ... som musik i mina öron. ser jättegod ut.

8:07 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Jag håller med, jag gjorde två stycken till vår kräftskiva och det uppskattades av både barn och vuxna.
Ha det bra
Kram

8:18 AM  
Anonymous Mia said...

Jag lagade din paj i helgen och den blev så snygg & god! Tack för receptet.

9:15 AM  
Blogger Åsa said...

Har aldrig ätit ostpaj. Den verkar superdupergod och ganska mättande kan jag tro.
Vad kan den gå bra ihop med om man inte äter skaldjur?

5:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Tack för era kommentarer! Det låter som om vi är många som gillar Västerbottenpaj. Jag ska snart göra det igen - och då gärna med kantareller till som Mia tipsar om. Något att testa för dig Åsa. Perfekt höstmat!

2:00 PM  

Post a Comment

<< Home