Tuesday, May 04, 2010

Vårmat på gång



Med månaden maj kommer blommor och grönska men också annan slags mat. Plötsligt är det ok att göra en salladstallrik till lunch eller lätt middag. Bara att plocka ihop olika grönsaker och komplettera med bönor eller ägg. Potatis- och pastasallad är också något som jag bara äter under sommartiden. Då får potatismos, gratinerade rödbetor, löksoppa och andra vinterrätter ta paus. Så visst påverkar vädret och årstiden vad vi äter. Sen gillar jag när årstiderna också märks i butikernas utbud. I de flesta mataffärer märks det nog mest på priserna. I helgen blev jag bjuden på grön sparris, en riktig delikatess som verkligen ger vårkänsla. En billigare delikatess är annars de där fina vårnässlorna som väntar på att bli plockade...Brukar ni ändra matvanor efter årstiderna?

16 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Man längtar definitivt efter annan slags mat så här års - utflyktsmat, fräscha sallader, primörer och gazpacho! Underbart med en ny säsong, som jag har längtat.
Hälsar fröken Dill

2:13 PM  
Blogger Sara said...

Vi försöker handla så mycket vi kan på vår marknad, vilket innebär att man automatiskt äter efter säsong (och lokalproducerat). Just nu frossar vi i sparris, sallader, färsk getost och sardiner...
Det vore ju lite trist att aldrig behöva längta efter sommarmaten, som ju är förknippad med så mycket ljuvligt!
Dina bilder får mig att dregla floder, by the way!

2:33 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Åh vilka frestande bilder! Du borde ta matbilderna till min blogg, mina ser verkligen inte bra ut, haha! har just nu ett underbart gott nässelpestorecept på bloggen. Försöker äta lite mer efter årstiden nu när vi har trädgård och har sått grönsaker. Om jag hittar på någon handelsträdgård ska jag ha en odlingsbädd med bara smuljubbar. :)

Kram!
Sanna

5:38 PM  
Anonymous Kersti said...

Visst är det så att jag ändrar mat efter säsong i alla fall till en del. Vi äter lite lättare mat på sommaren än på vintern. Och kall mat som en sallad äter jag aldrig på vintern men ofta på sommaren. Jag äter inte fil eller yoghurt på vintern då blir det gröt istället. Och det blir mer rotfrukter på vintern. Jag tycker också om när årstiderna märks på flera sätt inte bara i luften utan också på tallriken.

7:07 PM  
Blogger annette said...

Helt klart ändrar jag matvanor under sommarhalvåret,mycket mer lokaproducerade färska grönsaker från torghandeln, kompletterar ofta med lite rökt fisk av olika sorter som oxå finns närproducerat från vår skärgård. Mkt färska örter tycker jag om att tillsätta, en underbar tid som innebär enklare matlagning som liksom på Dina bilder är vacker för ögat!

Kram //annette

7:11 PM  
Blogger Åsa said...

Lite skillnad blir det kanske. Lite mera kall mat. Fast jag äter ju gröna bönor och sallad på jul så det är inte sådär superstor skillnad. Festligt var det nu iaf då jag i helgen kokade ett gäng belugalinser som jag bl a åt igår medan jag uppdaterade mig på bloggfronten. Såg då att Fröken Dill också gjort sallad på belugalinser. Kanske är de ett tecken på vår? :-)

11:26 AM  
Blogger Åsa said...

Och ja just ja, bilderna Eva!!! :D Härliga! Det färgglada motivet bidrar kanske men det är så läckra att jag vill sätta gaffeln i och ta mig en smakbit ;-)

11:27 AM  
Blogger yasemin said...

Visst är det härligt att äntligen kunna göra sallad. Vilka fina färger du har. Upptäckte din blogg idag och gillar den. :)

6:03 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mums vad det ser gott ut!! Visst längtar man efter lättare mat på våren och med svenska tomater, gurka och sallad och allt det andra goda. Härligt! Ha en fortsatt underbar vår. Kram!!

10:29 PM  
Anonymous Nena said...

Hejsan, hittade hit genom Yasemins blogg, fint och gott du har det har! Den har salladen ser otroligt god och frash ut o perfekt till varen/sommaren!
Kramar fran Italien:)

12:43 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vad gott det ser ut!!!
Jo, det blir lite lättare mat på sommaren och mycket spenat eftersom jag odlar det i mina sålådor. Efterrätten blir just nu rabarbepaj eftersom rabarberna växer så det knakar...

Ha det bra
Kram

2:26 PM  
Blogger Erica said...

Det ser så gott ut!

12:35 AM  
Blogger Remsan said...

Jag älskar att handla det som det är säsong för. Nu är det underbart med grönsakerna som börjar komma, sen sommaren med sin frukt och alla bär och så till hösten har vi ju skördefest på Öland och frossar i andra grönsaker.

1:32 PM  
Anonymous josefina said...

vilka otroligt härliga bilder på maten! ja, jag äter också mer sallader och "plocktallrikar" nu på våren. passar mig utmärkt. kram.

7:16 PM  
Blogger Erica said...

Jag vet inte vad det är du gör med dina bilder, men det känns som om smakerna och dofterna nästan kommer ut ut dina bilder. Retar aptiten och låter matfantasin skena iväg ;-D

7:55 PM  
Anonymous eanie said...

Det bästa av allt är att kunna plocka hemodlat ur trädgården. Första helt hemodlade måltiden är värd att fira utan vidare anledning.

6:25 PM  

Post a Comment

<< Home