Thursday, September 23, 2010

Lyxig tomatsås




Äntligen går det att hitta grönsaker odlade i Sverige. För det mesta har de mycket mer smak än sådana som plockats innan de mognat för att transporteras lång väg. Lyxigast är förstås om man har egna odlingar och kan äta det man odlat direkt när det skördats. Jag har just fått goda tomater från mina föräldrars trädgård, både stora och små sorter. De små ser ut som vinbär och är godare än godis - de äter mina barn upp i ett nafs. De större räcker lite längre. Mognar fler tomater än du hinner äta är tomatsås ett bra sätt att ta vara på dem. Använd välmogna tomater med mycket smak. Gör du en större sats kan du frysa in och spara.

TOMATSÅS PÅ FÄRSKA TOMATER, ca 4 portioner
1 stor gul lök, hackad
olivolja
1 kg välmogna tomater
½ tsk socker
½ tärning grönsaksbuljong
ev lite balsamvinäger
örsalt och svartpeppar
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
färsk basilika

Fräs den hackade löken varsamt i olivolja i en tjockbottnad kastrull. Skålla tomaterna och dra av skalet om det är tjockt annars kan det vara kvar. Skär tomaterna i stora bitar, körsbärstomater i halvor (sila bort kärnorna om du vill) och lägg ner dem i kastrullen. Koka försiktigt upp såsen. Tillsätt socker, buljong och eventuellt en skvätt balsamvinäger. Låt koka ihop ordentligt med lock på låg värme gärna i 1 timme. Rör om ibland och späd med vatten om det ser torrt ut. Tillsätt den finhackade vitlöken. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner rikligt med färsk basilika innan du serverar såsen.

8 Comments:

Blogger Camilla Alvén said...

Gott!!!
Tomatsås är aldrig fel...
Ha en skön helg
Kram

10:26 PM  
Blogger görel said...

Åh, vilka fina tomater! Jag misslyckades tyvärr med egna tomater i år, det blev inte många. Men nu finns det fina att köpa som sagt! Roligt nog har Bondens Egen marknad letat sig fram till Uppsala också, nästa fredag ska jag ta mig dit och kanske fynda lite tomater.

9:49 PM  
Anonymous tina said...

Det finns inget vackrare än tomater i olika färger och former. Ljuvligt!

1:03 PM  
Blogger Remsan said...

Gjorde också egen tomatsås för någon dag sedan, dock inte på egenodlade tomater. Min blev faktiskt inget goda i år, tyvärr. Har aldrig varit med om det tidigare.

9:35 PM  
Anonymous Spot and Tell said...

Hej!

Vi vill bjuda in dig på en vinprovning nu på torsdag. Maila till katja@spotandtell.se om du vill komma (bara ett fåtal platser kvar!). Läs mer om vinprovningen på http://spotandtell.se/blog/spotting/forhandsprovning-trio-chardonnay/

Ha en skön dag!

2:54 PM  
Anonymous Sanna said...

Denna veckan tipsar jag om andra matbloggares recept och detta receptet hamnar som tips för torsdagens middag :)

http://www.veckansmiddag.com/veckomatsedel-vecka-40/

2:52 PM  
Anonymous Birgitta Höglund's Mat said...

Hej. Hittade hit via länken från Veckans middag. Vilken fin blogg, läckra bilder och bra recept.
Återkommer :)

11:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Camillas Foto: Det är användbart till så mycket. Fast det är sällan jag lagar med färska tomater.

görel: Kul att höra av dig! Ja, det gäller att passa på när det finns tomater med mycket smak. På vintern är de så trista.

tina: Visst är de underbara - både att titta på och att äta.

Remsan: Vad trist, då blir man besviken...Men jag gssar att tomatsåsen blev god.

Spot and Tell: Hör av mig till er...

Sanna: Tack tack, vad kul att min tomatsås passar i din matvecka!

Birgitta Höglund's Mat: Välkommen och tack för allt beröm! Nu ska jag kika in hos dig.

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home