Wednesday, November 24, 2010

Gröna Gaffeln


Har ni hört talas om Gröna Gaffeln? Det är namnet på Naturskyddsföreningens utmaning till svenska folket. Utmaningen innebär att alla svenskar ska hoppa över att äta kött en dag i veckan. Enkelt för mig som inte äter kött men det är en rimlig utmaning för alla. Det finns mängder av god vegetarisk mat och att välja det en dag i veckan borde bara ge variation. Faktum är att jag tror att många redan äter vegetariskt en dag i veckan....Ni som tittar in här är säkert redan grönsaksätare. Målet med kampanjen är en miljövinst. Om alla svenskar skulle byta kött mot grönsaker en dag i veckan skulle det motsvara koldioxidutsläppet från 233 000 bilar under ett år. Tänk vad en liten förändring ändå kan ge effekt. Här kan ni läsa mer.

5 Comments:

Anonymous josefina said...

jag gillar ju kött, men är samtidigt väldigt kär i vegetariskt. byter ut köttfärs mot quornfärs ibland. sojakorv äter jag mycket hellre än köttkorv. tar ofta veg hamburgare om vi äter ute. jag är nog lite smygvegetarian i själ och hjärta. älskar grönsaker. bra där med gröna gaffeln tycker jag! :)

8:56 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Vad bra, hoppas att många byter ut köttet mot grönsaker och bönor. Själv slutade jag äta kött för ett par år sedan och jag ångrar mig inte ett dugg.
Ha det bra
Kram

8:18 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

Sono d'accordo, mangiare meno carne si può e si deve. E' una forma di rispetto verso l'ambiente e un vantaggio per la nostra salute. E le verdure sono così buone! Un caro saluto

7:22 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

Sono d'accordo, mangiare meno carne si può e si deve. E' una forma di rispetto verso l'ambiente e un vantaggio per la nostra salute. E poi le verdure sono così buone! Un caro saluto

7:25 PM  
Blogger Katrin said...

Det är ju en jättebra idé, ska genast anstränga mig lite mer för att få in fler vegetariska rätter på vår meny:)
Jag undrar om du har något bra kokbokstips? Min svägerska äter helst vegetariskt och jag tänkte att det skulle vara en bra julklapp. Det får gärna vara en "snygg" bok även om recepten är viktigast såklart:)
Hoppas du får en riktigt skön och lugn fortsättning på december!

kram,
Katrin

7:02 PM  

Post a Comment

<< Home