Friday, October 22, 2010

Hallon & blåbär i enklaste pajen



Snöflingorna faller utanför mitt fönster. Vattentyngda men ändå mer snö än regn. Taken blir vita och ljuset har fått en vintrig ton. Lite väl tidigt, tycker jag som ständigt verkar ligga långt efter i min upplevelse av årstiderna. Jag har ju just kommit in i höstkänslan. Inspirerad av det kyligare vädret lagade jag soppa till middag igår. Efter soppa är det gott med en matig efterrätt - samtidigt hade jag ont om tid. När min ena dotter kom hem och gärna ville hjälpa till i köket kom jag på att vi skulle testa världens enklaste paj. Bär i en form, müsli och smör. Det gick supersnabbt att göra den och den var klart godkänd i förhållande till arbetsinsatsen. Perfekt för en 9-åring att fixa helt själv. Att jag bestämde mig för att ta müsli beror på att jag för tillfället har ovanligt mycket av den varan. Min pappa har nämligen vunnit en årskonsumtion och han har generöst delat med sig till mig. Här är en skiss på hur vi gjorde pajen. Just det, nu har jag en ugn igen så nu kan jag baka!

SNABBASTE PAJEN
Hallon och blåbär, vi tog frysta - mängd efter hur många ni är
Potatismjöl
Müsli
Ev socker
Smör

Låt de frysta bären tina något. Sätt ugnen på 200°. Smörj formen och lägg sedan bären i botten på formen. Strö över ca 1 msk potatismjöl till ett paket bär. Är de blöta suger potatismjölet upp en del av vätskan. Beroende på hur söt den müsli du använder är kan du själv avgöra om du vill strö lite socker över bären. Jag gjorde inte det eftersom min müsli var rätt söt och jag föredrar mindre av det söta. Täck bären med ett lager müsli. Hyvla över smör och sätt in i ugnen 20-30 minuter. Ät med vaniljsås, grädde eller glass.

4 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Det verkar ju både enkelt och gott!! Pajer är alltid gott tycker jag både som mat och efterrätt....kanske inte alltid så nyttigt men som sagt GOTT!! Ha en skön helg. Kram!!

4:07 PM  
Anonymous tina said...

Fina, fina hallon. Väcker lite sommarlängtan såhär under säsongens första snödag.
:-)

5:39 PM  
Blogger Ninni said...

Vilken bra idé! Låter ju gott tycker jag som också är en pajfantast, både söta och salta.
Någon snö som ligger kvar har vi ännu inte fått men kanske kommer den idag. Det ser inte så lovande ut när man tittar ut genom fönstret.
Må så gott!
Kram Ninni

9:41 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det låter som en läcker paj!

Här njuter vi av hösten fortfarande, orkar inte riktigt tänka på att vintern närmar sig...

Ha det bra
Kram

1:42 PM  

Post a Comment

<< Home