Wednesday, March 02, 2011

Värmande mat en vinterdag


Sportlovsvecka, sol och gnistrande snö! Ja, det verkar som om vintern håller i sig ett tag till. Och just när det är sportlov passar det bra, sen får vi väl börja hoppas att våren snart börjar visa sig. När det är kyligt ute behövs värmande mat för att hålla balansen. Sötpotatis, råris och chili är ingredienser med sådana egenskaper. Sötpotatis är lättsmält, näringsrik och ökar motståndskraften mot infektioner. Råris är bra kolhydrater och chili ökar cirkulationen och höjer temperaturen en aning. Receptet kommer från "Kokkonst för den självläkande människan" av Sanna Ehdin och Malin Söderström (jag har bara gjort lite annorlunda). Fetaost ger fin sälta. En sallad med mycket bönor är ett bra proteinrikt tillbehör.

RIS & SÖTPOTATISPILAFF 4 pers
3 dl råris
ca 8 dl grönsaksbuljong
olivolja
lite chilipeppar
4 sötpotatisar med orangefärgat kött
örtsalt
200 g fetaost

Skölj riset. Fräs riset i oljan tillsammans med lite chili (ger lite stuns åt den i övrigt milda smaken). Häll över grönsaksbuljong och låt koka varsamt ca 10-15 minuter. Skala potatisen och skär den i centimeterstora bitar. Lägg ner dem med riset. Krydda med lite örtsalt och låt koka tills riset är färdigt och potatisen mjuk. Ta bort från spisen. Lägg upp i en skål och smula över fetaosten.

9 Comments:

Blogger Sara said...

Boken Den självläkande människan tar jag fram dâ och dâ och lâter mig inspireras av! Även här pâ Korsika är det sportlov, men det blir inte riktigt samma sak...

11:50 AM  
Blogger Ninni said...

Boken står även i vår bokhylla men ärligt talat har jag inte testat många av recepten...men jag brukar läsa i den då och då och inspireras. Det här receptet lät gott...kanske ska jag testa?
Ha ett fortsatt sköt sportlov!

8:14 PM  
Blogger Ninni said...

Skönt, naturligtvis:)

8:15 PM  
Anonymous Kersti said...

Det receptet ska jag prova. Låter gott.

9:01 PM  
Anonymous Louise Alexandersson said...

Vad kul du gillar mina bilder.

Hälsningar Louise

8:20 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Hej!
Hoppas att ni har haft ett bra sportlov, njut av de sista lediga dagarna i helgen
Kram

8:23 PM  
Anonymous josefina said...

visst är det fantastiskt att lära sig om vilka verkningar olika sorters föda har? intressant tycker jag. kram!

9:35 PM  
Blogger elena nuez said...

i looove this one!
all your pictures are amazing!!!
congratulation ARTISTA!!!!

10:17 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sara: Som svensk har man förstås andra bilder kring vad ett sportlov är. Boken är väldigt bra men jag tittar alldeles för sällan i den.

Ninni: Det här är det recept som jag fastnat för i boken. Är det inte konstigt att det ofta blir ett enda recept i en hel bok som man använder. Så brukar det vara för mig i alla fall.

Ninni: Förstod jag väl...

Kersti: Gott med sötpotatis som har en väldigt speciell smak.

Louise Alexandersson: Yes!!!

Camillas Foto: En vecka går alldeles för fort...

josefina: Ja, tänk vilka möjligheter det innebär! Lite stressande också men mest intressant.

bicocacolors: THANK YOU, your words make me so proud and happy!

9:48 AM  

Post a Comment

<< Home